PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Kapitoly z dějin japonského umění II - AJP500056
Anglický název: Japanese Art History II
Zajišťuje: Ústav asijských studií (21-UAS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Markéta Hánová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz je koncipován jako celkový úvod do japonského výtvarného umění v chronologickém řazení, tj. od
archaického období až po současnost. Jednotlivé přednášky se zaměřují na charakteristické projevy výtvarného
umění v daném období a na hlubší analýzu určitého tématu nebo díla.



Poslední úprava: Jirková Miroslava (28.06.2013)
Požadavky ke zkoušce

Test, esej (5-10 normostran) na vybraná témata

Poslední úprava: Jirková Miroslava (28.06.2013)
Sylabus

1. Úvod do japonského umění

Nástin historického vývoje a problematiky daného období v architektuře, malířství, sochařství a uměleckém řemesle.

Období Džómon a Jajoi (5 tisíc let př. n. l. až cca 250 n. l.): nejstarší archeologické památky, hrobky, hliněné sošky dogú, zvony dótaku; kultura mohyl (období Kofun, asi 250-552), sochy haniwa.

Téma: Řeč ornamentu.

Japonský starověk
2. Období Asuka (552-645) a Hakuhó (645-710) - pronikání buddhismu z Číny a Koreje. Nejstarší architektonické památky (chrám Hórjúdži). Sochařství, malířství: buddhistická ikonografie.

Téma: Úloha náboženství v umění. Podoba buddhistického chrámu a šintoistické svatyně.

3. Období Nara (710-794) - kultura prvního císařského dvora. Čínské vzory. Náboženské umění (buddhismus, šintoismus). Národní poklady kokuhó. Architektura, sochařství (ikony, techniky), mandaly, kaligrafie a písmo, dekorativní umění. Pokladnice Šósó’in.

Téma: Syntéza šintoistických a buddhistických božstev (hondži suidžaku). Význam jejich uctívání a významná poutní místa.

4. Období Heian (794-1185) - hlavní město Kjóto: kultura císařského dvora. Palácová architektura, literární žánr v obraze, kaligrafie (slabičné písmo kana vs. čínské znaky), malířské styly jamatoe vs. karae. Umění esoterického buddhismu - chrámová architektura, sochařství, malba (hlavní ikony, mandaly). Buddhistické umění amidistického hnutí. Klášter Bjódó’in.

Téma: Příběh v obraze (Gendži monogatari) a jejich parafráze v malbě a uměleckém řemesle. Řeč náznaku a přírodní symbolika.

Japonský středověk
5. Období Kamakura (1192-1333) a Muromači 1338-1573): kultura bakufu. Čínské vlivy a styky. Umění zenu - tušová malba, kaligrafie, umění zahrad, čajový obřad, keramika, zenové kláštery. Portrét v sochařství a malbě.

Téma: Prostor k meditaci - symbolika zenových zahrad, interiér zenového kláštera.

6. Období Momojama (1573-1615): vojenský přerod moci. Hradní a rezidenční architektura. Monochromní a dekorativní malba - žánrové malířství, znovuzrození stylu jamatoe (škola Tosa). Rozvoj keramických dílen.

Téma: Umělecké osobnosti.

Japonský novověk
7. Období Edo (1615-1868): politická stabilita pod vojenským šógunátem Tokugawa. Sinofilní kultura. Význam čínských vzorů - literátská malba, oficiální ateliér Kanó.

Téma: Realita vs. imaginace v obrazech.

8. Rozvoj městské kultury (Edo, Ósaka, Kjóto) - kult zábavních čtvrtí, rozvoj dřevořezu ukijoe (divadlo kabuki, obrazy krasavic bidžinga, japonská krajina). Dekorativní škola Rinpa, umělecké řemeslo, kultura odívání. Malířský realismus - vliv holandských věd. Kaligrafické styly; propojení písma a obrazu (mondžie), význam karikatury.

Téma: Meišoe - obrazy slavných míst, rozvoj komunikací.

9. Téma: Literatura v obraze - parafráze a parodie v malbě a grafice (mitatee / jacuši).

10. Zámořský obchod s uměním v období izolace Japonska (1603-1868). Obchodní společnost V.O.C. Vývozní keramika a lakové zboží. Kultura odívání (kimono) - návštěva expozice NG v paláci Kinských.

Téma: Náměty na dekorech užitého umění, význam ornamentu.

Moderní Japonsko
11. Období Meidži (1868-1912): konec mezinárodní izolace Japonska. Umělecký trh s japonským zbožím v Evropě. Světové výstavy. Období westernizace: evropské vlivy v japonské architektuře, západní styl malby (jóga) vs. revitalizace tradičního umění: japonský styl malby nihonga. Vznik uměleckých akademií.

Téma: Japonské inspirace v evropském umění 2. pol. 19. století (japonismus).

12. Období Taišó (1912-1925) a rané období Šówa (1926-1945). Rozvoj fotografie a volné grafiky sósaku hanga (exlibris). Moderní proudy v malbě, sochařství a užitém umění. Japonští umělci v Evropě.

Téma:Proměna ženského idolu a zrod ženy - umělecké osobnosti.

13. Poválečné období (1945 - současnost): Tradice a současnost japonského umění: manga, anime. Architektura, sochařství, umělecké řemeslo, móda.

Téma: Současné trendy - estetika „kawaii“ (Hello Kitty).

Poslední úprava: Jirková Miroslava (28.06.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK