Bakalářský seminář - AET100192
Anglický název: Bachelor seminar
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Horálek, Ph.D.
Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Studenti budou teoreticky i prakticky seznámeni se zásadami, postupy, které je potřeba si osvojit pro úspěšné
zpracování bakalářské práce. V průběhu semináře bude představena citační norma, otázky vědecké etiky a
organizace zpracování kvalifikační práce a předpokladů jejího úspěšného zakončení. Cílem semináře je
poskytnout studentům základní informace a postupy, které jsou podstatné při tvorbě odborného textu v oblasti
společenských a humanitních věd. Jedná se zejména o dosažení kompetence v oblasti rešeršní činnosti,
vyhledávání literatury a dalších zdrojů, ve studiu relevantní odborné literatury a dále o dovednosti důležité pro
splnění formálních i obsahových požadavků kladených na závěrečnou práci. Studenti rozvinou kompetence při stanovování výzkumných otázek, realizaci výzkumu i v kritickém myšlení.
Poslední úprava: Horálek Adam, PhDr., Ph.D. (13.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet je udělen při splnění tří podmínek:

1. fyzická účast na seminářích. Povolené jsou 3 absence za semestr. Každá další absence musí být nahrazena dalším úkolem (analýza zadaného textu).

2. Prezentace bakalářského tématu v rámci kurzu za použití PPT či podobně se zaměřením na teoreticko-metodologické ukotvení, výzkumnou otázku, terénní výzkum, etické otázky výzkumu, pozicionalita a reflexivita.

3. Odevzdání podstatné části BP (min. 20 000 znaků včetně mezer), jejíž podobu odsouhlasí jak vyučující kurzu, tak i vedoucí práce. 

Poslední úprava: Horálek Adam, PhDr., Ph.D. (13.02.2025)
Literatura

* Základní literatura
Craswell, G. - Poore, M.: Writing for Academic Success. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2012.
Čmejrková, S.: Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999.
Eco, U.: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
Hartley, J.: Academic Writing and Publishing. London, New York: Routledge, 2008.
Horyna, B. - Krob, J. (eds.): Cesty k vědě: Jak správně myslet a psát. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007.
Huff, A. S.: Writing for Scholarly Publication. ThousandOaks: Sage Publications, Inc., 1999.
Kahn, N. B.: Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha: Portál, 2001.
Krčál, M. - Teplková, Z.: Naučte (se) citovat. Blansko: Martin Krčál - Citace.com, 2014.
Synek, M.: Jak psát diplomové a jiné písemné práce. Praha: VŠE, 2002.
Šanderová, J.: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005.
Vymětal, J. − Váchová, M.: Úvod do studia odborné literatury. Praha: ORAC, 2000.

* Doporučená literatura
Austin, J. L.: Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia, 2000.
Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Brno: Knihař, 2002.
Liška, V.: Jak správně psát diplomovou práci. Praha: ČVUT, 2001.
Meško, D. et al.: Akademická příručka. Martin: Osveta, 2006.
Panevová, J. - Sgall, P.: Jak psát a jak nepsat česky. Praha: Karolinum, 2004.
Picha, M.: Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
Plášek, R.: Odborný text. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
Šesták, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 2000.

Etický kodex CASA

Poslední úprava: Horálek Adam, PhDr., Ph.D. (13.02.2025)
Sylabus

Seminář sestává ze dvou částí.

I. teoreticko-metodologická rozprava

1. Citační pravidla, plagiátorství.
2. Typy výzkumných designů uplatnitelných v etnologii, folkloristice a sociokulturní antropologii.
3. Příklady realizovaných výzkumů a analýza designů.
4. Otázka potřebnosti a přínosu výzkumu, Výzkumná otázka.
5. Volba metodologických přístupů k tvorbě kvalitativních dat.
6. Vzorkování, Proveditelnost a validita.
7. Etické otázky výzkumu.

II. prezentace bakalářských prací s diskusí

8-12. prezentace bakalářských prací (každý student cca 15-30 minut dle velikosti skupiny)

13. rekapitulace

Poslední úprava: Horálek Adam, PhDr., Ph.D. (13.02.2025)
Výsledky učení

Studenti získají zkušenost s přípravou prvního výzkumného tématu a jeho realizací.

Studenti se naučí kritickému myšlení skrze práci s literaturou i terénními daty.

Studenti si osvojí samostatnou práci s odbornými zdroji i terénními daty.

Studenti se naučí zásady a postupy důležité pro přípravu a zpracování bakalářské práce.

Studenti budou schopni aplikovat citační normu a dosáhnou kompetence ve studiu relevantní odborné literatury, v oblasti rešeršní činnosti, vyhledávání literatury a dalších zdrojů.

Poslední úprava: Horálek Adam, PhDr., Ph.D. (13.02.2025)