PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Tvorba učebnic pro cizince II - ACC500137
Anglický název: Creating Coursebooks for Foreigners II
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Seminář je pokračováním předmětu Tvorba učebnic pro cizince I, tj. předpokladem pro účast v semináři je absolvování TUČ I, během nějž byly diskutovány teoretické zásady tvorby učebního materiálu a byly také vybírány parametry tvořeného materiálu.
V semináři budeme vytvářet online výukový materiál pro žáky staršího školního věku, jejichž mateřským jazykem není čeština. Materiál je zacílen na řečovou úroveň B1 podle SERRJ. Materiál je určen pro výuku komunikačních dovedností cílové skupiny. Zohledňována jsou sociokulturní a psychologická specifika cílové skupiny v současné společnosti.
Materiál, který je vytvářen je výsledkem spolupráce celé skupiny. Jednotliví studenti pracují na dílčích částech materiálu, přičemž musí dodržovat jeho celkovou koncepci, ale musí ve svých částech reagovat na části materiálů, které vytvářejí další účastníci. Tj. neustále musí diskutovat součinnosti materiálu a diskutovat kompaktnost částí na rovině obsahové, gramatické, fonetické, lexikální.
Nedílnou součástí semináře je rozvoj schopnosti kritického vyjadřování názoru a zhodnocování pozitivních a negativních aspektů společné práce vzhledem k zadaným parametrům.

Diskusní část semináře probíhá online v prostředí ZOOM.
Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
Cíl předmětu

Cílem semináře je aplikace teoretických znalostí z oblasti češtiny jako cizího jazyka, ale i z oblasti pedagogické a psychologické při tvorbě učebního materiálu. 

Studenti se učí užívat zohledňovat specifika cílové skupiny pro parametrizaci výsledného materiálu. 

Důležitou složkou semináře je participace na skupinové diskusi při tvorbě materiálu. Cílem je naučit studenty spolupracovat na výzkumném úkolu/metodickém materiálu/psaní společného textu. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Průběžné vytváření učebních materiálů, jejich odevzdání v prostředí Moodle. 

Písemné kritické hodnocení materiálů ostatních účastníků kurzu. 

Účast na online seminářích, jejichž cílem se společná diskuse nad vytvořenými materiály. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
Literatura

BENEŠ, E. a kolektiv: Metodika cizích jazyků.  1. vyd. Praha, 1970
CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012.
DOLEŽÍ, L. (ed.) Začínáme učit češtinu pro děti-cizince. Praha: AUČCJ, 2014.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. London: Longman,
1991. 252 s. Longman handbooks for language teachers. ISBN 0-582-74612-4.
HENDRICH, Josef et al. Didaktika cizích jazyků: celost. vysokošk. učebnice pro stud.
filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha: SPN, 1988. 498 s. Učebnice pro vys. školy.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele
i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009.
Hrdlička, M.: Cizí jazyk ČEŠTINA. 1. vyd. Praha: ISV, 2002.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4.,
aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
PRŮCHA, Jan. 1998. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury.
RADOSTNÝ, L. a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha:
META, o. s., 2011.
RADOSTNÝ, L. a kol. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem.
Praha: META, o.p.s., 2014.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. Dostupný
z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme
a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 1. vydání. Olomouc:
Univerzita Palackého, 2002.
ŠINDELÁŘOVÁ, J.; ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole.
Praha: MŠMT, 2012.
ŠINDELÁŘOVÁ, J.; ŠKODOVÁ, S. Čeština jako cílový jazyk. Praha: MŠMT, 2013.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha:
Karolinum, 2001.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum,
2005.

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
Metody výuky

Tvorba vlastního metodického materiálu. 

Práce s online nástroji pro tvorbu učebního materiálu. 

Průběžné recenzování materiálů ostatních studentů. 

Skupinová diskuse nad předloženými materiály. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
Požadavky ke zkoušce

Výsledné hodnocení je postaveno vyhodnocení materiálů pro

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
Sylabus

1. Úvodní setkání rekapitulující koncepci materiálu. Rozdělení aktuální práce na materiálu. 

2. - 13. Revize materiálů, které studenti připravili individuálně v průběhu týdne. Jejich kritické hodnocení. Společné úpravy. Diskuse o individuální práci, kterou  každý připravuje do následujícího semináře. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
Studijní opory

V prostředí Moodle, kurz Tvorba učebnic pro cizince https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10193

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
Vstupní požadavky

Absolvování kurzu Tvorba učebnic pro cizince I

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (04.02.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK