|
|
|
||
|
Semináře v návaznosti na přednášky mají za cíl prakticky procvičit syntagmatické vztahy na úrovni slov a vět, poukázat na rozdíl mezi syntaktickými vztahy na rovině formální a sémantickými vztahy na rovině významové. Vedou studenty k rozpoznání a osvojení formálních prostředků sloužících k vyjádření těchto vztahů. Důraz se klade také na valenční syntax a transformační cvičení upevňující a prohlubující znalosti českého jazyka poukazováním na provázanost morfologicko-syntaktických struktur.<br>
Pozornost se též věnuje komunikačním funkcím a modalitě výpovědi, slovosledu, aktuálnímu členění výpovědi, vybočením a odchylkám ve vyjadřování syntaktických vztahů (motivovaným i nemotivovaným), funkci negace ap. Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (29.01.2018)
|
|
||
|
Cílem semináře je jednak seznámit s teoretickými přístupy k syntaktickému popisu v české jazykovědě, jednak co nejvíce rozvíjet vlastní syntaktické schopnosti a dovednosti, a to jak analyticky při práci s texty, tak produktivně při formulaci vlastních mluvených a psaných projevů. Rozvíjena je také schopnost čtení odborného lingvistického textu a syntaktická formulace vlastního odborného textu. Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (03.10.2017)
|
|
||
|
- Odevzdání průběžných domácích úkolů v podobě vlastních textů a analýz v prostředí Moodle
- v ZS absolvování 3 průběžných testů nad 70%.
- Testované oblasti: TEST 1 - formální a sémantické vztahy (analýza věty); odchylky od pravidelné větné stavby (analýza textu)
TEST 2 - větné vzorce v češtině (analýza textu)
TEST 3 - větné členy v rámci tradiční závislostní syntaxe (analýza textu)
S podobou jednotlivých testů budete průběžně seznamováni v rámci seminářů
V letním semestru je podmínkou ukončení předmětu prezentace vybraného tématu v semináři a vlastní analýza vybraného syntaktického jevu na základě ČNK. Analyzovaná data mohou mít i povahu komparační, tj. srovnání vybraného jevu v češtině a mateřském jazyce studenta. Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (29.01.2018)
|
|
||
|
Základní literatura: GREPL, M. – KARLÍK, P. (1998): Skladba češtiny. Olomouc: Votobia. GREPL, M. – KARLÍK, P. (1999): Skladba češtiny - cvičení a výklad. Praha: ISV. KARLÍK, P. – NEKULA, M. – RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) (1995): Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN. PANEVOVÁ, J. a kol. (2014): Mluvnice současné češtiny 2. Syntax češtiny na základě anotovaného korpusu. Praha: Karolinum. PETR, J. a kol. (1987): Mluvnice češtiny 3. Skladba. Praha: Academia.
Doporučená: DANEŠ, F. – HLAVSA, Z. (1981): Větné vzorce v češtině. Praha: Academia. GREPL, M. – KARLÍK, P. (1986): Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN. HIRSCHOVÁ, M. (2013): Pragmatika češtiny. Praha: Karolinum. KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. (2002): Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. PROUZOVÁ, H. – JIRSOVÁ, A. (1997): Slovesa pro praxi. Valenční slovník nejčastějších českých sloves. Praha: Akademie věd České republiky. SVOZILOVÁ, N. – PROUZOVÁ, H. – JIRSOVÁ, A. (2005): Slovník slovesných, substantivních a adjektivních vazeb a spojení. Praha: Academia. UHLÍŘOVÁ, L. (1987): Knížka o slovosledu. Praha: Academia.
Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (03.10.2017)
|
|
||
|
- Přednáška - syntaktická analýza textu - diskuse Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (03.10.2017)
|
|
||
|
- zakončení předmětu v podobě ZÁPOČTOVÉHO TESTU - shrnujícícího jednotlivá témata probíraná v průběhu zimního semestru. - Prezentace vybraného tématu v semináři. - Zpracovaná analýza vybraného syntaktického jevu v podobě seminární práce. - Prezentace analýzy v závěrečném semináři. - Dále student předkládá seznam prostudované literatury v rozsahu 10 časopiseckých textů. Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (29.01.2018)
|
|
||
|
Zimní semestr:
Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (29.01.2018)
|
