|
|
|
||
|
Anotace kurzu<br>
Kurz, koncipovaný jako úvod do klasického islámu, je určený především pro studenty Blízkovýchodních studií; umožní-li to kapacita, vítáni jsou i studenti jiných oborů. Předpokládá základní vstupní znalosti v intencích požadavků přijímacího řízení. Důraz je sice kladen na klasický islám, ale vyučující pravidelně propojuje probraná témata se současnými příklady a ukazuje jejich význam v dnešním světě. Důraz je kladen na kritickou práci s prameny a literaturou, která odráží aktuální stav bádání, na porozumění islámské terminologii a na rozvoj schopnosti samostatného a kritického myšlení. Kurz je vstupní branou k následnému pokračování věnovanému moderním a současným podobám islámu.<br> <br> Požadavky a organizace práce<br> • Četba a příprava: studenti si na každou hodinu nastudují zadanou četbu (je ke stažení přímo v SISu či dostupná v knihovně KBV). Četba slouží jako referenční rámec k přednášce. Pokud si studenti vždy na každou hodinu zadanou literaturu důkladně neprostudují, riskují, že výkladu neporozumí. Pokud vyučující zjistí, že si student literaturu neprostudoval ve dvou případech (např. vůbec neví, jaký text si měl připravit, jaký je název a kdo je autor, jaké jsou hlavní teze, nezná klíčová slova), nebude připuštěn ke zkoušce. Pokud student textu při samostudiu neporozumí, nechť si připraví dotazy k vysvětlení na hodině. To je žádoucí a hodnoceno jako příprava. • Poznámky: každý student si vede poznámky k četbě i k hodinám. Tyto materiály pak tvoří součást portfolia. • Portfolio: je základním podkladem u závěrečné zkoušky; studenti si je (v tištěné či digitální podobě) musí vzít ke zkoušce a mohou do něj nahlížet. Zkoušející se bude ptát na porozumění textům, vybraným pasážím, termínům či souvislostem. Opoznámkovaný materiál (teze, terminologie, komentáře, jazykové poznámky atd.) je tedy výhodou. • Docházka: povinná, tolerují se maximálně dvě neomluvené absence. V případě dalších nebude student připuštěn ke zkoušce a je nutné kurz opakovat. • Omluvy: akceptovány jen z vážných důvodů (nemoc, rodinné důvody), a to předem nebo bezprostředně e-mailem, nikoli přes spolužáky. Ve zprávě je třeba alespoň obecně uvést důvod, a vyučující tento důvod musí uznat. • Vstřícnost a domluva: vyučující je ochoten kompromisů a hledání alternativních řešení, např. konzultací (pokud se výuka předmětu kryje s jiným předmětem z jiného pracoviště), ale jen pokud se vše řeší včas, nejlépe na začátku semestru, nikoliv zpětně. • Studijní podpora: studenti s uznanými specifickými potřebami (např. konzultace k četbě či jiné formy podpory a úlevy u zkoušky) se mohou individuálně domluvit s vyučujícím, abychom spolu našli schůdné řešení. • Práce s AI: doporučeno využívat při přípravě, např. k pochopení struktury, hlavních argumentů, terminologie atd. AI je však pouze pomůckou a podporou, nikoli náhradou vlastního studia. Vyžaduje kritický přístup a všechny informace je třeba vždy ověřovat z důvěryhodných zdrojů, nikoliv přebírat mechanicky. Poslední úprava: Ťupek Pavel, Mgr., Ph.D. (23.08.2025)
|
|
||
|
Poslední úprava: Ťupek Pavel, Mgr., Ph.D. (23.08.2025)
|
|
||
|
Viz harmonogram Poslední úprava: Ťupek Pavel, Mgr., Ph.D. (23.08.2025)
|
|
||
|
Harmonogram a četba 1) 1. 10. 2025 – Úvodní seznamovací hodina • Seznámení se sylabem, způsobem práce a požadavky na zkoušku. • Islám jako světové náboženství. • Úvod do studia islámu: práce s prameny a literaturou. • Typologie pramenů. • „Narativy“ a kritický přístup k nim. Povinná četba na hodinu: žádná. Portfolio (číst až ke zkoušce; v hodině citováno jako ukázky pramenů): Sebeos, The Armenian History Attributed to Sebeos. Přel. R. W. Thomson. Liverpool: Liverpool University Press 1999, Part I, s. 95–97. Adam R. Gaiser, What Do We Learn About the Early Kharijites and Ibadiyya from Their Coins?, JAOS 130/2 (2010), oddíl “'reading' coins as a student of islamic sectarianism”, s. 169–170.
2) 8. 10. 2025 – Předislámská Arábie a Přední východ na úsvitu islámu • Arabská společnost a náboženství před islámem; muslimský narativ džáhilíje. Povinná četba na hodinu: • „Jahiliyya“, in: Encyclopedia of Islam and the Muslim World, ed. Richard C. Martin, vol. 1 (A–L), New York: Macmillan Reference USA, 2004, s. 370–371. • Ibn Hišám / Ibn Isḥāq, The Life of Muhammad (přel. A. Guillaume, 1955) – vybrané pasáže (překrývá se s hodinou k Muhammadovi). • Korán 53:19–23.
3) 15. 10. 2025 – Muhammad • Muhammad v islámském narativu a v západní akademické tradici. • Srovnání pramenů a moderní historické kritiky. Povinná četba na hodinu: • Rizwi Faizer, „Muhammad“, in: Encyclopedia of Islam and the Muslim World, ed. Richard C. Martin, vol. 2 (M–Z), New York: Macmillan Reference USA, 2004, s. 478–484. • „Western Scholarship on Muhammad’s Life“, in: Jonathan E. Brockopp (ed.), The Cambridge Companion to Muhammad (Cambridge: CUP, 2010), s. 12–14. • „Stručný Prorokův životopis“ in: O. Beránek, B. Ostřanský, P. Ťupek (eds.), Islámská čítanka (Praha: FF UK, 2020), s. 81–83. Doporučená četba (není součástí portfolia): • „Muhammad, the Prophet“, in: Josef W. Meri (ed.), Medieval Islamic Civilisation: An Encyclopedia (Routledge, 2006), s. 525–530.
4) 22. 10. 2025 – Korán I • Korán z pohledu islámského narativu a teologie. • Obsah a forma. • Překlady a interpretace Koránu. Povinná četba na hodinu: • Daniel A. Madigan, „Themes and Topics“, in: Jane D. McAuliffe (ed.), The Cambridge Companion to the Qur’an (Cambridge: CUP, 2007), s. 79–93. Doporučená četba (není součástí portfolia): • Angelika Neuwirth, „Structural, Linguistic and Literary Features“, tamtéž, s. 97–114.
5) 29. 10. 2025 – Korán II • Písemná fixace Koránu, kodex a různá kanonická čtení. Povinná četba na hodinu: • Claude Gilliot, „Creation of a Fixed Text“, in: The Cambridge Companion to the Qur’an (Cambridge: CUP, 2007), s. 44–56. Doporučená četba (není součástí portfolia): • Harald Motzki, „Alternative Accounts of the Qurʾān’s Formation“, tamtéž, s. 59–78.
6) 5. 11. 2025 – Sunna a hadíth • Muhammad jako vzor hodný nápodoby. • Sunna jako ortopraxe a jako zpráva (hadíth). • Struktura hadíthu, sbírky hadíthů, kritika hadíthů. • Muslimská raná obec. Povinná četba (před hodinou): • Harald Motzki, „Hadith“, in: Encyclopedia of Islam and the Muslim World, ed. Richard C. Martin, vol. 1 (A–L), New York: Macmillan Reference USA (Thomson Gale), 2004, s. 285–288. • Daniel W. Brown, „Sunna“, tamtéž, vol. 2 (M–Z), 2004, s. 666–669.
7) 12. 11. 2025 – Sunnitský islám • Formování sunnitské identity a autority. Povinná četba na hodinu: • Jonathan A. C. Brown, The Canonization of al‑Bukhārī and Muslim: The Formation and Function of the Sunnī Ḥadīth Canon (Leiden–Boston: Brill, 2007): – Kap. 1 „Introduction“: s. 1–2 – Kap. 10 „Conclusion“, oddíl III: s. 367–371 – Kap. 10 „Conclusion“, oddíl V: s. 372–373.
8) 26. 11. 2025 – Islámská jurisprudence • Šaría vs. fiqh; zdroje práva; školy (madhhaby); taqlíd a idžtihád. • Právní klasifikace činů (al‑ahkám al‑chamsa). • Pět pilířů islámu (stručný přehled). Povinná četba na hodinu: • Osman Taştan, „Law“, in: Encyclopedia of Islam and the Muslim World, ed. Richard C. Martin, vol. 1 (A–L), New York: Macmillan Reference USA (Thomson Gale), 2004, s. 405–411.
9) 3. 12. 2025 – Súfismus • Cíle, praxe, řády; vztah k právu a teologii; historické fáze. • Individuální zbožnost. • Taríqy a jejich náboženská, společenská a politická role. Povinná četba na hodinu: • Carl W. Ernst, „Tasawwuf“, in: Encyclopedia of Islam and the Muslim World, ed. Richard C. Martin, vol. 2 (M–Z), New York: Macmillan Reference USA, 2004, s. 684–690. Povinná četba do portfolia: • Robert Gleave, „Tariqa“, tamtéž, vol. 2 (M–Z), 2004, s. 680–684.
10) 10. 12. 2025 – Teologie • Kalám a klíčové teologické otázky (stvořenost Koránu, víra a nevíra, lidská vůle a předurčenost, Boží jména a přívlastky, antropomorfismus, tawhíd a širk). • Teologické školy. Povinná četba na hodinu: • Ousmane Kane, „Ashʿarites“, in: Encyclopedia of Islam and the Muslim World, ed. Richard C. Martin, vol. 1 (A–L), New York: Macmillan Reference USA, 2004, s. 82–84. Povinná četba do portfolia: • Ibn Tajmíja, Wásitské vyznání (Praha: Academia, 2013) – útlá knížka.
11) 17. 12. 2025 – Šíʿitský a cháridžitský islám • Hereziologie a učení. Povinná četba na hodinu: • Kathryn Kueny, „Shiʿa“, in: Encyclopedia of Islam and the Muslim World, ed. Richard C. Martin, vol. 2 (M–Z), New York: Macmillan Reference USA (Thomson Gale), 2004, s. 621–630.
12) 24. 12. 2025 – Vánoční prázdniny 13) 31. 12. 2025 – Vánoční prázdniny
14) 7. 1. 2026 – Islámské umění a materiální kultura • Základní formy a zásady. • Anikonismus a ikonoklasmus. • Mešita a posvátný prostor; rukopis a tisk Koránu; umění v každodennosti. • Závěrečná debata. Povinná četba na hodinu: • Santhi Kavuri‑Bauer, „Architecture“, in: Encyclopedia of Islam and the Muslim World, ed. Richard C. Martin, vol. 1 (A–L), New York: Macmillan Reference USA, 2004, s. 72–75. Poslední úprava: Ťupek Pavel, Mgr., Ph.D. (21.10.2025)
|