PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
PV/V Kognitivní styly z hlediska komunikace (II. cyklus - blok B) - ABOV00512
Anglický název: Cognitive Styles in Terms of Communication (2nd cycle - group B)
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Jasňa Pacovská, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Posluchači si se seznámí s odbornou literaturou z oblasti kognitivních stylů. Budou vedeni ke komparaci poznatků z psychologie, pedagogiky a kognitivní lingvistiky. Pozornost se zaměří na kognitivních styly jako základní charakteristiky poznávacích procesů, na specifiku tři základních modalit recepce: vizuálních, auditivních a kinestetických. V semináři se studenti budou zamýšlet nad možnostmi diagnostikování těchto stylů a souvislostmi s metodami a postupy učení. Seminář by měl vyústit v navržení nejvhodnějšího postupu učení, který by vedl k optimálnímu využití kognitivního potenciálu studentů.
Poslední úprava: UCJLEHEC (02.06.2008)
Cíl předmětu

Seznámení s některými koncepcemi kognitivních stylů; pokusy o diagnostikování kognitivních stylů.

Poslední úprava: UCJLEHEC (02.06.2008)
Literatura

Da Graca Pinto, M. ? Veloso, J. ? Maia, B. (eds.): Psycholiguistics on the threshold of the year 2000 ? Proceedings of the 5.th International Congress of the International Society of Applied Psycholinguistic. Porto 2000 (vybrané příspěvky).

Holšánová, J.: Picture Viewing and Picture Description: Two Windows on the Mind. Lund 2001.

Macek, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha 1999.

Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha 2001.

Mareš, J. - Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno 1995.

Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha 1998.

McDermott, I. - O´Connor, J.: Neurolingvistické programování v manažérské praxi. Praha 1999.

Sedláková, M.: Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha 2004.

Sternberg, R. J.: Kognitivní psychologie. Praha 2002.

Vaňková, I. a kol.: Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha 2005.

Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha 2000.

Vybrané příspěvky ze sborníku Kognice 2006. Praha 2006.

Vybrané články z odborných lingvistických a psychologických časopisů.

Poslední úprava: UCJSLEDR (15.09.2009)
Sylabus

Vymezení pojmů "kognice"

Kognitivní a učební styly - shody a rozdíly

Základní modality kognitivních stylů

Charakteristiky smyslového vnímání

Specifika zrakového vnímání

Diagnostikování kognitivních stylů

Intelekt a kognice

Vliv emocí na vnímání

Rozdíly v kognitivních stylech v závislosti na věku a pohlaví

Kognitivní styly a učební činnosti

Kognitivní styly a jejich praktická aplikace

Poslední úprava: UCJLEHEC (02.06.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK