|
|
|
||
Seminář seznamuje s teoretickým a analytickým aparátem kognitivně zaměřených lingvistických teorií a popisů založených na užívání jazyka. Na příkladu jevů různého typu vede k osvojení a rozvíjení dovednosti kognitivně orientované analýzy lingvistického materiálu. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
Studující si prohloubí znalosti o kognitivní lingvistice a seznámí se se současnými přístupy k popisu sémantiky a gramatiky v dané oblasti. Osvojené přístupy budou schopni aplikovat na český jazykový materiál a dokáží je porovnat s přístupem funkčněstrukturním. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
Croft, W. – Cruse, A. D. (2004): Cognitive Linguistics. Cambridge, MA: Cambridge University Press. (vybrané části) Danaher, D. (1996): A Semiotic Approach to the Semantics of Czech Verbs of the Type říkávat. The Slavic and East European Journal, 40, s. 118–133. Evans, V. (2019): Cognitive Linguistics: A complete guide. 2. vyd. Edinburgh: Edinburgh University Press. (vybrané části) Janda, L. A. (1986): A semantic analysis of the Russian verbal prefixes za-, pere-, do- and ot-. Munich: Otto Sagner. (vybrané části) Kesselová, J. (2017): Inštrumentál v ranej ontogenéze reči dieťaťa hovoriaceho po slovensky. Slovo a Slovesnost, 78, s. 119–143. Kyseľová, M. – Ivanová, M. (2013): Sloveso vo svetle kognitívnej lingvistiky. Prešov: FF PU v Prešove. (vybrané části) Nesset, T. (2000): Iconicity and Prototypes. A New Perspective on Russian Verbs of Motion. Scando-Slavica, 46, s. 105–119. Piller, A. (2017). Intercultural communicaation. Edinburgh: Edingurgh University Press. Saicová Římalová, L. (2010): Vybraná slovesa pohybu v češtině. Studie z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum. (vybrané části) Skwarska, K. - Kaczmarska, E. (eds.) (2016): Výzkum slovesné valence ve slovanských zemích. Praha: SLÚ AV ČR, v. v. i. (vybrané části) Turner, M. (2015): Blending in Language and Communication. In: E. Dabrowska – D. Divjak (eds.): Handbook of Cognitive Linguistics. Mouton de Gruyter, s. 211-231. Winter – Matlock (2017): Primary metaphors are both cultural and embodied. B. Hampe (ed.) (2017): Metaphor: Embodied cognition and discourse. Cambridge University Press, s. 99–115. Další literatura bude doporučována v průběhu kursu podle zájmu zúčastněných. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2024)
|
|
||
Pokud by byla nutná distanční výuka, kurs bude transformován do podoby kombinující videokonference (nejspíše přes Zoom) a výukové materiály dostupné přes Moodle. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (22.01.2022)
|
|
||
Aktivita v semináři, průběžné studium zadané literatury a vypracovávání úkolů, zpracování (skupinového, popř. individuálního) projektu na vybrané téma a jeho prezentace Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
Seminář seznámí zúčastněné se základními teoriemi, principy a postupy využívanými v rámci kognitivního přístupu k jazyku a popisů založených na užívání jazyka a povede účastníky k jejich aplikaci na český jazykový materiál různého typu. Zaměří se na vybrané jevy gramatické a s nimi související sémantiku (např. vid, prefixace, sémantika předložek a pádových tvarů) a na analýzu vybraných konstrukcí (analýza vybraných jevů na úrovni věty, souvětí, popř. komunikátu a diskursu). V průběhu semestru budou studující pracovat na skupinových, popř. individuálních projektech - popisech konkrétních jevů podle vlastního výběru, které budou prezentovat v závěru semestru. Podrobný sylabus bude představen na prvním semináři a bude též přístupný v Moodlu. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|
|
||
Schopnost číst odborné texty v angličtině. Vhodné je předchozí absolvování předmětů Current Approaches in Linguistics/Současné lingvistické směry, popř. dostudování povinných textů z této přednášky. Poslední úprava: Saicová Římalová Lucie, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2024)
|