PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Estetika a poetika (literárního) portrétu - ABO700554
Anglický název: On the Aesthetics and Poetics of the (Literary) Portrait
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Tématem semináře je vztah obrazového umění, konkrétně portrétního umění, portrétu, a slovesného umění. Půjde tedy jednak o „techniky“ a formy narace, jimiž je v literárním textu konceptualizován výtvarný portrét jako umělecké ztvárnění individuality a nezaměnitelné jedinečnosti osobnosti, jak se umění portrétu konstituovalo v humanismu a umění italské renesance. Jednak o literární „portrét“ výtvarného umělce nebo spisovatele v žánru umělecké a literární kritiky a esejistiky, tedy o zvláštní formu „metaportrétu“.
Poslední úprava: KCLVOJVO (30.01.2022)
Cíl předmětu

Seminář bude mít dvě části, v nichž půjde o reflexi, analýzu a hermeneutiku „literárních portrétů“ na dvou rovinách: v první půjde o narativizaci výtvarných děl (portrétů) ve fikčních, metauměleckých textech a v básních, v druhé části o „metaportréty“ v literární a výtvarné – psychologizující a tzv. impresionistické – kritice a eseji počátku 20. století.

Poslední úprava: KCLVOJVO (30.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Pravidelná a aktivní účast v semináří, plnění dílčích úkolů.

Poslední úprava: KCLVOJVO (30.01.2022)
Literatura

Primární texty:

BREISKY, Arthur: Triumf zla. Essaie a evokace. Praha 1910. Nakl. Dr. Prokop Toman ml., Praha 1927).

GOGOL, Nikolaj Vasiljevič: Портрет (1833-1835/1842). Portrét (Podobizna). Různá vydání českého překladu.

HEYM, Georg: Der Dieb (1911). Česky: Zloděj a jiné podivné figury. Host: Brno 1998.

KARÁSEK ze Lvovic, Jiří: Renaissanční touhy v umění. Aventinum: Praha 1926.

KARÁSEK ze Lvovic, Jiří: Ostrov vyhnanců. Kamilla Neumannová: Praha 1912.

MARTEN, Miloš: „Zastřený profil“. In: týž: Kniha silných. Umělci a básníci. Essaie. Kamilla Neumannová: Praha 1909.

POE, Edgar Allan: The Oval Portrait (1842). Oválný portrét. Různá vydání českého překladu.

ŠALDA, František Xaver: „Násilník snu“. In: týž: Boje o zítřek. Meditace a rapsodie. Praha 1905. Různá další vydání. Pův. in: Volné směry 9, 1905, č. 1, s. 102-120.

 Základní literatura:

BARTHES, Roland: Světlá komora. Poznámky k fotografii. Přel. Miroslav Petříček: Nakl. Fra: Praha 2005.

BELTING, Hans: Face and Mask: A Double History. Translated by Thomas S. Hansen and Abby J. Hansen. Princeton University Press: Princeton 2017.

BELTING, Hans: Anthropology of Images. Picture, Medium, Body. Princeton University Press 2011.

BOEHM, Gottfried: Bildnis und Individuum. Űber den Ursprung der Porträtmalerei in der italienischen Renaissance. Prestel Verlag: München 1991.

HEIER, Edmund: „The literary Portrait“ as a Device of Characterization. Neophilologus 60, 1976, s. 321-333.

SIMMEL, Georg: „The Aesthetic Significance of the Face“. In: Georg Simmel. 1858-1918: A Collection of Essays, ed. Kurt Wolff. Ohio State University Press: Columbus 1959.

SIMMEL, Georg: Georg Simmel: Rembrandt. An Essay in the Philosophy of Art. Routledge: London 2005.

ZEMANEK, Evi: Das Gesicht im Gedicht. Studien zum poetischen Porträt. Böhlau Verlag: Köln, Weimar, Wien 2010.

Poslední úprava: KCLVOJVO (30.01.2022)
Sylabus

Tématem semináře je vztah obrazového umění, konkrétně portrétního umění, portrétu, a slovesného umění. Půjde tedy jednak o „techniky“ a formy narace, jimiž je v literárním textu konceptualizován výtvarný portrét jako umělecké ztvárnění individuality a nezaměnitelné jedinečnosti osobnosti, jak se umění portrétu konstituovalo v humanismu a umění italské renesance. Jednak o literární „portrét“ výtvarného umělce nebo spisovatele v žánru umělecké a literární kritiky a esejistiky, tedy o zvláštní formu „metaportrétu“. Italská renesance poprvé spojila individualitu výhradně s jedincem, vnímaným a smyslově poznávaným i poznatelným jako individuální fyziognomie. Veškeré jevení jsoucího se zpřítomňuje a je jako takové poznatelné v aspektu „obrazu“. Podle historika umění Hanse Beltinga je každé ztvárnění člověka ztvárněním „bytí, které lze ukázat jen jako zdání. Ukazuje, co je člověk na obraze, na němž se zjevuje. A obraz to zase činí v zastoupení těla, které [obraz] inscenuje tak, že tělo dodává očekávanou evidenci“. Kulturní dějiny obrazu se analogicky odrážejí v kulturních dějinách těla a lidské tváře. Podle Beltinga však nejde pouze o teorii obrazu, ale také o jeho filozofii, to znamená, že v popředí nemá být výhradně obraz „an sich“, nýbrž filozofické implikace a otázky, související s člověkem, se základní otázkou, co je to člověk. Okolnost, že téma literárního portrétu a výtvarný portrét jako námět literárního díla se do popředí začínají výrazně dostávat v první polovině 19. století, souvisí také s rychle postupujícím procesem industrializace a samozřejmě s nástupem fotografie. Od počátku a v prvních desetiletích 20. století k tomu přistupuje výrazný zájem i lidskou fyziognomii jako téma antropologie, psychologie, filozofie a sociologie. Koncem 19. století se „literární portrét“ stal specifickým žánrem literární kritiky a esejistiky, jak ji představují např. Šaldův proslulý esej „Násilník snu“, inspirovaný pražskou výstavou (1905) obrazů Edvarda Muncha nebo jeho soubor „Podobizen a medailonů“ Duše a dílo (1913) nebo „portréty“ v Knize silných Miloše Martena či soubor fiktivních portrétů Arthura Breiského Triumf zla. Essaie a evokace (1910). Seminář bude mít dvě části, v nichž půjde o reflexi, analýzu a hermeneutiku „literárních portrétů“ na dvou rovinách: v první půjde o narativizaci výtvarných děl (portrétů) ve fikčních, metauměleckých textech a v básních, v druhé části o „metaportréty“ v literární a výtvarné – psychologizující a tzv. impresionistické – kritice a eseji počátku 20. století.

Poslední úprava: KCLVOJVO (30.01.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK