PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
»Tvoření vždy zraňuje«. Kreativita jako sebedestrukce. - ABO700553
Anglický název: »Creation is always violent«. On Creativity and Self-Destruction
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. Dr. phil. Josef Vojvodík, M.A.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Těžiště přednášky bude spočívat na (zdánlivě) paradoxním spojení umělecko-estetického prožitku, estetického „gesta“ a/jako sebezničujícího osvobozujícího gesta s rozhodnutím pro „útočiště ve smrti“ (Karl Jaspers), v němž by bylo možné zachránit svoji existenci – také pod nátlakem vnějších okolností – jako intaktní estetickou, esteticko-etickou existenci.
Poslední úprava: KCLVOJVO (30.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou zápočtu (atestu) je pravidelná účast v přednáškách.

Poslední úprava: KCLVOJVO (30.01.2022)
Literatura

ZÁKLADNÍ LITERATURA


AMÉRY, Jean: Vztáhnout na sebe ruku. Rozprava o dobrovolné smrti. Prostor: Praha 2010.

BINSWANGER, Ludwig: Melancholie und Manie. Phänomenologische Studien. Neske Verlag: Pfullingen 1960.

CELAN, Paul: Sněžný part (Básně). Přel. Ludvík Kundera. Odeon 1986.

DERRIDA, Jacques: The gift of death., transl. by David Wills. University of Chicago Press, Chicago 1996.

KAMLAH, Wilhelm: Meditatio Mortis. Kann man den Tod verstehen und gibt es ein Recht auf den eigenen Tod? Verlag Klett-Cotta: Stuttgart 1976.

KONEČNÝ, Robert: „Julius Zeyer v zrcadle snů“. Psychologie II, 1936, 25-28, 48-62, 111-126, 193-210.

LANDSBERG, Paul Ludwig: Zkušenost smrti. Vyšehrad: Praha 1990.

LUHMANN, Niklas: Art as a Social System, transl by. Eva M. Knodt. Stanford University Press: Stanford Ca. 2000.

MACHO, Thomas: Das Leben nehmen. Suizid in der Moderne. Suhrkamp: Frankfurt/Main 2017.

MASARYK, Tomáš Garrigue: Sebevražda hromadným jevem společenským moderní osvěty. Jan Laichter: Praha 1904.

MIŠIMA, Jukio: Zpověď masky. Přel. Klára Macúchová. Nakl. Rubato: Praha 2019.

MIŠIMA, Jukio: Zlatý pavilon. Klára Macúchová. Nakl. Brody: Praha 1998.

NEVOLE, Svetozar: „Rysy geniality u duševně chorých“. Náčrt habilitační přednášky z r. 1948. Československá psychiatrie 62, 1966, s. 290-293.

NEVOLE, Svetozar: „Ke způsobu provedení sebevražedných činů“. Časopis lékařů českých 100, 1961, 1213-1221.

PALA, Dušan: Stromy a kamení. Akropolis: Praha 2013.

PALA, Dušan: Krev a popel. Básně 1940-1945. J. Pávek a spol.: Praha 1946.

SEDLMAYR, Hans: Die Architektur Borrominis. Frankfurter Verlags-Anstalt: Berlin 1930.

STRAUS, Erwin: „Event and Experience“. In: Straus, Erwin: Man, Time, and World. Two Contributions to Anthropological Psychology, transl. by Donald Moss, 3-142. Duquesne University Press: Pittsburgh 1982.

SZONDI, Peter. Celan-Studies, transl. by Susan Bernofsky with Harvey Mendelsohn. Foreword by Jean Bollack. Stanford University Press: Stanford 2003.

SZONDI, Peter. An Essay on the Tragic, transl. by Paul Fleming. Stanford University Press: Stanford 2002.

TAUBES, Susan: Divorcing. Random House: New York 1969.

TAUBES, Susan A.: „The Absent God“. In: The Journal of Religion 35, 1955, Chicago, s. 6–16.

TAUBES, Susan A.: „The Nature of Tragedy“. In: The Review of Metaphysics 26, 1953, s. 193–206.

VIEWEGH, Josef: Sebevražda a literatura. Nakl. Tomáše Janečka: Brno 1996.

WINKLER, Eugen Gottlob: Die Dauer der Dinge. Dichtungen, Essays, Briefe. Schneekluth Verlag: München 1985.

Poslední úprava: KCLVOJVO (30.01.2022)
Sylabus

Ve fragmentárním souboru kratších traktátů Problemata physica (kap. XXX, 1), připisovaných Aristotelovi, jsou filozofové i umělci charakterizováni jako melancholičtí hrdinové, jejichž existence je heroickou a tragickou existencí, podobně jako existence hrdinů řeckých mýtů: „Proč byli všichni vynikající muži, ať filozofové, státníci, básníci nebo umělci, zjevně melancholiky? […] Mezi těmi pozdějšími to byli Empedoklés, Platón a Sókratés a mnozí další slavní muži, jako i většina básníků“. Umělec reprezentuje ve specifickém smyslu extrémní variantu člověka, jenž existuje v napětí mezi dvěma nesmiřitelně antagonistickými principy času; mezi „věčnou", ahistorickou přítomností a pomíjivým okamžikem. Nápadná je afinita (uměleckého) tvoření a kreativity k sebezničení, jako by šlo o fatální souvztažnost. Přednáška bude sledovat vztah mezi formami tvůrčího sebeuskutečňování a sebezničující „čistou kulturou pudu smrti“ (S. Freud), tedy tragickou, odvrácenou, temnou stranu tvůrčí potence jako letální bludný kruh sebekonstrukce a sebedestrukce. Již T. G. Masaryk analyzoval ve své tehdy průkopnické knize Sebevražda hromadným jevem společenským moderní osvěty (německy 1881) sebevraždu jako specificky moderní fenomén. Jako by tvůrčí a tvořící individualita byla právě a často ve chvílích tvůrčího vzmachu a vzniku díla zastiňována deprimujícím vědomím agonálního Já a myšlenkou sebedestrukce. Vědomí pomíjivosti pudí k tvořivému sebeuskutečnění, k překračování hranic a průniku do nových oblastí. Odvrácenou stranou kreativního sebeuskutečňování je však právě „čistá kultura pudu smrti“, jak Sigmund Freud charakterizuje melancholii. Jinými slovy: silná afinita k depresivitě, vystupňované do sebezničení, depresivita, která se podle neurologa a psychiatra Erwina Strause dostavuje již proto, že tvůrčí proces vzdaluje tvůrce jeho výtvoru, je to proces odcizování, mizení a osamocení, neboť v okamžiku dokončení díla je jeho tvůrce vytržen  z říše „bezčasého bytí“, jehož se člověk tvořením dotýká, a zůstává v zajetí nezadržitelně uplývajícího života a času. A zároveň a na druhé straně: nebezpečí, riziko, blízkost smrti dává každému odváženému činu, každému dobrodružství, jímž je také umělecké tvoření, zcela jedinečný ráz. Okolnost, že řada velkých umělců minulosti odkládala dokončení svých děl, z nichž mnohá také nedokončena zůstala, je příznačná, stejně tak i okolnost, že jejich vznik byl provázen myšlenkou na smrt, na sebevraždu, na nebytí. Těžiště přednášky bude spočívat na (zdánlivě) paradoxním spojení umělecko-estetického prožitku, estetického „gesta“ a/jako sebezničujícího osvobozujícího gesta s rozhodnutím pro „útočiště ve smrti“ (Karl Jaspers), v němž by bylo možné zachránit svoji existenci – také pod nátlakem vnějších okolností – jako intaktní estetickou, esteticko-etickou existenci. Umělecko-estetické, psychologické a filozofické aspekty paradoxního spojení kreativity, tvoření a sebedestrukce budou v přednášce tematizovány na konkrétních příkladech od Petronia, přes Michelangela nebo Francesca Borrominiho až k autorům a filozofům i literárním vědcům 20. století (mezi nimi: Julius Zeyer, Eugen Gottlob Winkler, Dušan Pala, Susan Taubes, Jukio Mišima, Wilhelm Kamlah, Paul Celan, Peter Szondi).

Poslední úprava: KCLVOJVO (30.01.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK