PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Synestézie a její lingvistické aspekty - ABO700492
Anglický název: Synesthesia and its Linguistic Aspects
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Seminář se bude zaměřovat na typy synestézie, které souvisí s jazykovými podněty (synestézie grafémy - barvy, slova - barvy, slova - chutě apod.). Studenti se seznámí s dosavadní literaturou k tomuto tématu a budou se snažit o její kritické čtení. Zároveň se studenti budou podílet na společném kvalitativním výzkumu založeném na strukturovaném rozhovoru. Pro každý typ synestézie, která souvisí s jazykovými podněty, bude vytvořena struktura rozhovoru a vzniknou rovněž pravidla přepisu. Na tomto základě bude mít každý z účastníků kurzu za úkol nahrát rozhovor s vybraným synestetikem a tento rozhovor přepsat.
Poslední úprava: CHROJ1AF (17.07.2016)
Cíl předmětu

Předmět má za cíl seznámit studenty s dosavadní literaturou o synestézii. Studenti si zároveň vyzkouší sběr dat pomocí strukturovaného rozhovoru.

Poslední úprava: CHROJ1AF (17.07.2016)
Literatura

Barnett, K. et al. (2009): An exploratory study of linguistic-colour associations across languages in multilingual synaesthetes. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 62, s. 1343-1355.
Cohen Kadosh, R., Terhune, D. (2012): Redefining synaesthesia? British Journal of Psychology, 103, s. 20-23.
Eagleman, D. (2012): Synaesthesia in its protean guises. British Journal of Psychology, 103, s. 16-19.
Maurer, D. (1993): Neonatal synesthesia: implications for the processing of speech and faces. In: de Boysson-Bardies, B. et al. (Eds.), Developmental neurocognition: Speech and face processing in the first year of life. Dordrecht, Kluwer Academic Publishers, 109-124.
Ramachandran, V. S., Hubbard, E. M. (2003a): Hearing colors, tasting shapes. Scientific American 288, 52-59.
Ramachandran, V. S., Hubbard, E. M. (2003b): The phenomenology of synaesthesia. Journal of consciousness studies 10, 49-57.
Rich, A. N., Bradshaw, J. L., Mattingley, J. B. (2005): A systematic, large-scale study of synaesthesia: implications for the role of early experience in lexical-colour associations. Cognition 98, 53-84.
Shams, L., Seitz, A. R. (2008): Benefits of multisensory learning. Trends in Cognitive Sciences, 12, s. 411-417.
Simner, J. (2006): Beyond perception: synaesthesia as a psycholinguistic phenomenon. Trends in cognitive sciences 11, 23-29.
Simner, J. (2012): Defining synaesthesia. British Journal of Psychology, 103, s. 1-15.
Simner, J. (2012): Defining synaesthesia: A response to two excellent commentaries. British Journal of Psychology, 103, s. 24-27.
Simner, J. et al. (2005): Non-random associations of graphemes to colours in synaesthetic and non-synaesthetic populations. Cognitive neuropsychology 22, 1069-1085.
Simner, J. et al. (2006a): Synaesthesia: The prevalence of atypical cross-modal experiences. Perception 35, 1024-1033.
Simner, J., Glover, L., Mowat, A. (2006b): Linguistic determinants of word colouring in grapheme-colour synaesthesia. Cortex 42, 281-289.
Smilek, D. et al. (2002): Concept driven color experiences in digit-color synesthesia. Brain and cognition 48, 570-573.
Smilek, D. et al. (2007): Grapheme frequency and color luminance in grapheme-color synaesthesia. Psychological science 18, 793-795.
Spector, F., Maurer, D. (2011): The colors of alphabet: Naturally-biased associations between shape and color. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 37, s. 484-495.
Ward, J., Simner, J. (2003): Lexical-gustatory synaesthesia: linguistic and conceptual factors. Cognition 89, 237-261.
Ward, J., Simner, J., Auyeung, V. (2005): A comparison of lexical-gustatory and grapheme-colour synaesthesia. Cognitive neuropsychology 22, 28-41.
Witthoft, N., Winawer, J. (2006): Synesthetic colors determined by having colored refrigerator magnets in childhood. Cortex 42, 175-183.
Witthoft, N., Winawer, J. (2013): Learning, memory, and synesthesia. Psychological Science, 24, s. 258-265.
Yaro, C., Ward, J. (2007): Searching for Shereshevskii: What is superior about the memory of synaesthetes? The quarterly journal of experimental psychology 60, 681-695.

Poslední úprava: CHROJ1AF (17.07.2016)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast v semináři, odevzdání přepisu strukturovaného rozhovoru s jedním synestetikem.

Poslední úprava: CHROJ1AF (17.07.2016)
Sylabus

V semináři budou probírány následující okruhy:

1. Co je synestézie, její druhy.

2. Historie výzkumu synestézie, badatelské směry a zájmy.

3. Synestézie grafémy-barvy.

4. Synestézie slova-chutě.

5. Synestézie dny v týdnu / měsíce a barvy (zakotvení v prostoru).

6. Synestézie a paměť.

7. Vznik a vývoj synestézie.

8. Příprava strukturovaného rozhovoru.

9. Transkripce, vyhodnocení rozhovoru.

Poslední úprava: CHROJ1AF (17.07.2016)
Vstupní požadavky

Pro účast v předmětu je potřeba schopnost číst odborné texty v angličtině.

Poslední úprava: CHROJ1AF (17.07.2016)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK