PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vyučování češtiny jako cizího jazyka II - ABO500766
Anglický název: Teaching Czech as a foreign language II
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět navazuje na VČCJ I. Cílem předmětu je jednak dokončit témata obecného charakteru vztahující se k výuce cizích jazyků, těžiště semináře pak je v koncentraci na gramatickou složku výuky flektivního jazyka. Pozornost se věnuje zvláště gramatice, jejím druhům s důrazem na gramatiku didaktickou; roli gramatiky v cizojazyčné výuce aj.), především problematice lingvodidaktického popisu mluvnice českého jazyka pro potřeby jinojazyčných mluvčích i otázkám náležité prezentace gramatických kategorií a jevů zahraničním bohemistům.
Poslední úprava: Bozděchová Ivana, doc. PhDr., CSc. (11.02.2020)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je orientovat budoucí učitele na metodiku výuky češtiny pro cizince. Důležitou složkou je odpoutání se od analytického popisu českého jazyka pro rodilé mluvčí, s nímž byli rodilí mluvčí detailně seznámeni během své vlastní školní docházky, a přeorientování se na popis a prezentaci gramatiky pro nerodilé mluvčí. 

Poslední úprava: Bozděchová Ivana, doc. PhDr., CSc. (11.02.2020)
Literatura

Černý, J.: Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubiko 1998.

Čermák, Fr.: Jazyky a jazykověda. Praha: Karolinum 2001.

Gavora, P. – Repka, R.: Gramatika vo vyučovaní cudzích jazykov. Bratislava: SPN 179.

Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN 1988.

Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha: ISV 2002.

Hrdlička, M.: Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum 2009.

Hrdlička, M.: Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU 2010.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum 1999.

Šebesta, K. – Škodová, S.: Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: TUL, 2012.

zahraniční studie a monografie (viz zadání referátů)

Štindlová, B.: Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Praha: FF UK, 2015.

české mluvnice pro mluvčí rodilé i nerodilé (Poldauf – Šprunk; Tahal aj.)

sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka a Ústavu bohemistických studií FF UK (přednášky LŠSS; mezinárodní sympozia) a časopisy (Český jazyk a literatura, Cizí jazyky, Časopis pro moderní filologii, Nová čeština doma a ve světě, Usta ad Albi BOHEMICA aj.)

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: UP 2002.

Další odborná literatura bude zadávána v průběhu semestru a je uvedena u jednotlivých témat v paralelní Moodle podpoře. 

Poslední úprava: Bozděchová Ivana, doc. PhDr., CSc. (11.02.2020)
Požadavky ke zkoušce

Výsledek atestace je podmíněn splněním následujících dílčích úkolů. 

- Předložení seznamu prostudované odborné literatury.

- Splnění dílčích úkolů v seminářích. 

- Vypracování seminární práce.

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (07.05.2020)
Sylabus

Předmět představuje základy výuky flektivního jazyka, resp. výuku jeho gramatického systému pro nerodilé mluvčí. Pokrývá následující tematické oblasti:

-       Diferenci výuky gramatického systému pro žáky mladšího školního věku, staršího školního věku a pro dospělé. Rozdíly prezentace pro různé typy cílových skupin v základní diferenci Slované/Neslované. 

-       Využití různých technik výuky gramatiky včetně herních prvků a sémantizace gramatiky. 

-       Ověřování osvojení si gramatického systému v podobě testovacích technik. Využití žákovského korpusu pro přípravu gramatických cvičení pro vybrané cílové skupiny. 

-       Seznámení se s prezentací gramatiky v dostupných výukových materiálech. 

-       Konfrontace s výukou dílčích jevů dle výběru studentů. 

 

Témata přednášek

1.         Specifika výuky ČJC/Č2J pro žáky mladšího a staršího věku ZŠ

2.         Žákovské korpusy a jejich pedagogické využití, Jazyková chyba a jazyková správnost.  

3.         Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J I. 

-       Charakter a role gramatiky zvl. v metodě komunikační; 

-       principy výběru mluvnického učiva, jeho parcelace, otázka vhodné posloupnosti výkladu gramatických kategorií a jevů.

4.         Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J II.

-       Lingvodidaktické zpracování gramatiky v učebních materiálech češtiny pro cizince; 

-       vybrané problémy prezentace české deklinace pro cizince (přístup horizontální, vertikální, problematika variant aj.)

5.         Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J III.

-       Ukázka podrobného lingvodidaktického zpracování vybraného jazykového jevu.

6.         Hry ve výuce ČJC (Role hry v jazykovém vyučování pro děti a dospělé. Užití hry pro výuku a procvičování gramatiky.)

7.         Testy a testování ve výuce češtiny pro cizince.

 

Poslední úprava: Bozděchová Ivana, doc. PhDr., CSc. (11.02.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK