|
|
|
||
Předmět navazuje na VČCJ I. Cílem předmětu je jednak dokončit témata obecného charakteru vztahující se k výuce cizích jazyků, těžiště semináře pak je v koncentraci na gramatickou složku výuky flektivního jazyka. Pozornost se věnuje zvláště gramatice, jejím druhům s důrazem na gramatiku didaktickou; roli gramatiky v cizojazyčné výuce aj.), především problematice lingvodidaktického popisu mluvnice českého jazyka pro potřeby jinojazyčných mluvčích i otázkám náležité prezentace gramatických kategorií a jevů zahraničním bohemistům.
Poslední úprava: Bozděchová Ivana, doc. PhDr., CSc. (11.02.2020)
|
|
||
Cílem předmětu je orientovat budoucí učitele na metodiku výuky češtiny pro cizince. Důležitou složkou je odpoutání se od analytického popisu českého jazyka pro rodilé mluvčí, s nímž byli rodilí mluvčí detailně seznámeni během své vlastní školní docházky, a přeorientování se na popis a prezentaci gramatiky pro nerodilé mluvčí. Poslední úprava: Bozděchová Ivana, doc. PhDr., CSc. (11.02.2020)
|
|
||
Černý, J.: Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubiko 1998. Čermák, Fr.: Jazyky a jazykověda. Praha: Karolinum 2001. Gavora, P. – Repka, R.: Gramatika vo vyučovaní cudzích jazykov. Bratislava: SPN 179. Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN 1988. Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha: ISV 2002. Hrdlička, M.: Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum 2009. Hrdlička, M.: Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU 2010. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum 1999. Šebesta, K. – Škodová, S.: Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: TUL, 2012. zahraniční studie a monografie (viz zadání referátů) Štindlová, B.: Žákovský korpus češtiny a evaluace jeho chybové anotace. Praha: FF UK, 2015. české mluvnice pro mluvčí rodilé i nerodilé (Poldauf – Šprunk; Tahal aj.) sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka a Ústavu bohemistických studií FF UK (přednášky LŠSS; mezinárodní sympozia) a časopisy (Český jazyk a literatura, Cizí jazyky, Časopis pro moderní filologii, Nová čeština doma a ve světě, Usta ad Albi BOHEMICA aj.) Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: UP 2002. Další odborná literatura bude zadávána v průběhu semestru a je uvedena u jednotlivých témat v paralelní Moodle podpoře. Poslední úprava: Bozděchová Ivana, doc. PhDr., CSc. (11.02.2020)
|
|
||
Výsledek atestace je podmíněn splněním následujících dílčích úkolů. - Předložení seznamu prostudované odborné literatury. - Splnění dílčích úkolů v seminářích. - Vypracování seminární práce. Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (07.05.2020)
|
|
||
Předmět představuje základy výuky flektivního jazyka, resp. výuku jeho gramatického systému pro nerodilé mluvčí. Pokrývá následující tematické oblasti: - Diferenci výuky gramatického systému pro žáky mladšího školního věku, staršího školního věku a pro dospělé. Rozdíly prezentace pro různé typy cílových skupin v základní diferenci Slované/Neslované. - Využití různých technik výuky gramatiky včetně herních prvků a sémantizace gramatiky. - Ověřování osvojení si gramatického systému v podobě testovacích technik. Využití žákovského korpusu pro přípravu gramatických cvičení pro vybrané cílové skupiny. - Seznámení se s prezentací gramatiky v dostupných výukových materiálech. - Konfrontace s výukou dílčích jevů dle výběru studentů.
Témata přednášek 1. Specifika výuky ČJC/Č2J pro žáky mladšího a staršího věku ZŠ 2. Žákovské korpusy a jejich pedagogické využití, Jazyková chyba a jazyková správnost. 3. Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J I. - Charakter a role gramatiky zvl. v metodě komunikační; - principy výběru mluvnického učiva, jeho parcelace, otázka vhodné posloupnosti výkladu gramatických kategorií a jevů. 4. Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J II. - Lingvodidaktické zpracování gramatiky v učebních materiálech češtiny pro cizince; - vybrané problémy prezentace české deklinace pro cizince (přístup horizontální, vertikální, problematika variant aj.) 5. Pojetí gramatického systému a jeho prezentace v rámci ČJC/Č2J III. - Ukázka podrobného lingvodidaktického zpracování vybraného jazykového jevu. 6. Hry ve výuce ČJC (Role hry v jazykovém vyučování pro děti a dospělé. Užití hry pro výuku a procvičování gramatiky.) 7. Testy a testování ve výuce češtiny pro cizince.
Poslední úprava: Bozděchová Ivana, doc. PhDr., CSc. (11.02.2020)
|