|
|
|
||
Cílem kurzu je osvojení určujících principů výuky češtiny na střední škole podle zásad komunikačně orientované výuky mateřského jazyka.
Zaměříme se jak na obecnější otázky (školní vzdělávací programy, evaluace, maturita, přijímací zkoušky, didaktické nástroje), tak na konkrétní lingvodidaktické otázky (rozvíjení slovní zásoby, rozvoj dovednosti čtení a psaní, aktivní naslouchání, mluvený projev, výběr učiva, stanovení cílů výuky, redukce učiva atd.). Součástí kurzu bude také základní seznámení s otázkami didaktiky češtiny jako druhého jazyka. Studenti se během kurzu učí kriticky hodnotit modelové vyučovací hodiny a přemýšlet o nich. Během kurzu budou studenti vedeni k založení a rozvoji portfolia pedagoga, toto portfolio budou plnit vlastními zpracovanými artefakty. Na konci kurzu bude student schopen: - rozumět základním principům komunikačního vyučování českému jazyku; - vytvořit vlastní hodinu modelového vyučování; - vybrat a zhodnotit didaktické nástroje vhodné pro dané téma, - využívat a dále rozvíjet portfolio pedagoga. Poslední úprava: Šormová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Požadavky pro atestaci · splnění průběžných úkolů zadávaných v semináři (alespoň 8) · prezentace vlastní výukové jednotky - založení a vedení portfolia pedagoga dle instrukcí vyučující · ústní zkouška Poslední úprava: Šormová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Bigelow, M., & Ennser-Kananen, J. (2015). The Routledge handbook of educational linguistics. Routhlege. Čechová, M. (1996). Komplexní jazykové rozbory (2., uprav. vyd.). Státní pedagogické nakl., akciová společnost. Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. ISV. Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. ISV. Čechová, M., & Styblík, V. (1989). Didaktika češtiny. Státní pedagogické nakl. Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. SPN. Hausenblas, O. (1997). Vrátíme smysl hodinám češtiny?: úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Portál. Kamiš, K., & Hanzová, M. (2016). Didaktika českého jazyka a literatury (Vydání I.). Univerzita Jana Amose Komenského. Liptáková, Ľ. (2011). Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta. Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Paido. Martinec, I., Tušková, J. M., & Zimová, L. (2009). Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. Fraus. Rickheit, G., & Strohner, H. (2010). Handbook of communication competence. De Gruyter Mouton. Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova (Vyd. 2.). Karolinum. Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Portál. Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. ISV nakladatelství. Spolsky, B., & Hult, F. M. (2008). The handbook of educational linguistics. Blackwell Pub. Štěpáník, S. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny, Plzeň, Fraus. Štěpáník, S. (2020). Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha, Academia. Štěpáník, S., Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha, PedF UK. Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš, Z., Bílek, M., Brücknerová, K., Černochová, M., Čížková, V., Čtrnáctová, H., Dvořák, L., Dytrtová, K., Gracová, B., Hník, O., Kekule, M., Uličná, K., Kubiatko, M., Nedělka, M., Novotná, J., Papáček, M., Petr, J., et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Masarykova univerzita. Švec, V. (1996). Praktikum didaktických dovedností. Masarykova univerzita. Svobodová, J. (2003). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta. Tonucci, F. (1991). Vyučovat nebo naučit? (Překlad Stanislav Štech). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Grada.
- Časopisy Studie z aplkované lingvistiky, Didaktické studie a Český jazyk a literatura Poslední úprava: Šormová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
1. Didaktika češtiny jako vědní disciplína i jako metodika vyučování 2. Cíle vyučování češtině na střední škole, kurikulární materiály 3. Vyučovací hodina a příprava na ni 3. Komunikační a slohová výchova 4. Rozvoj čtení s porozuměním 5. Rozvoj mluvení 6. Rozvoj psaní 7. Rozvoj aktivního naslouchání 8. Čeština jako druhý jazyk 9. Čeština jako cizí jazyk 10. Mediální výchova 11. Testování. měření a hodnocení v předmětu český jazyk 12. Individualizace výuky, práce s žáky s SVP v předmětu český jazyk Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. Poslední úprava: Šormová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2024)
|