|
|
|
||
Dítě/dětství jako téma literatury a dětství/literatura pro děti jako téma teorie a dějin literatury - to jsou dvě úzce propojené roviny, kterými lze vymezit uvažování nad tvorbou pro děti, a to jak z hlediska historického tak i teoretického. Oba aspekty budeme sledovat na vybraných dílech od konce 19. století do současnosti. Cílem semináře je poskytnout základní poznatky pro porozumění tvorbě pro děti jako specifické, ale zároveň neoddělitelné součásti celého literárního diskurzu.
Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
|
|
||
aktivní účast (max. 3 absence), referát (písemná příprava podkladů). Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
|
|
||
Dějiny české literatury IV. (AKD, 1995) Novák A.: Přehledné dějiny literatury české (1995/1936 - 1939) Chaloupka O. - Voráček, J.: Kontury české literatury pro děti a mládež (1979) Čapek, K: Marsyas čili Na okraj literatury (1971) Fučík, B.: O knihu pro mládež (1941) Nezkusil, V. - Chaloupka, O.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literaturyI-III (1973) Šmahelová, H.: Počátky kritického myšlení o dětské literatuře I.-II. (antologie textů) - Návraty a proměny. Literární adaptace folklórních pohádek - Prolamování struktur (2002) Uličný, O.: Prostor pro jazyk a styl (1987) Urbanová, S.: Metamorfózy dětské literatury (1999) Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
|
|
||
1) Úvod (přednáška): historické a teoretické vymezení literatury pro děti mládež 2) Dítě (dětství) jako téma a jako zdroj poetiky v literatuře pro děti i pro dospělé: - dětství jako idyla (Němcová, Sládek); dětství jako zdroj básnické imaginace (Nezval, Halas, Skácel, Mrázková); homo ludens (Frynta, Šrut, Nikl); na hraně dětství (Kainar, Jirous, Aškenázy) Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
|
|
||
znalost dějin ČL 19.st. a 20.st., interpretace literárního textu Poslední úprava: Řehořová Jana, Ing. (01.08.2014)
|