PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Úvod do psycholingvistiky - ABO300045
Anglický název: Introduction to Psycholinguistics
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
Body: 1
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Kv [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ABO300946
Garant: doc. PhDr. Jasňa Pacovská, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Postupně budou představeny jednotlivé vývojové etapy psycholingvistiky až po současnou podobu komunikačně a kognitivně orientovaného interdisciplinárního oboru. Pozornost bude zaměřena zejména na procesy produkce a porozumění textu v rámci komunikačního procesu, kognitivní procesy, které probíhají v mysli mluvčího i posluchače, a na problematiku vývojové psycholingvistiky (osvojování jazyka dítětem a dětská řeč).
Poslední úprava: UCJLEHEC (28.09.2008)
Cíl předmětu

Cílem kursu je seznámit studenty s hlavními tématy a metodami psycholingvistiky.

Poslední úprava: UCJLEHEC (28.09.2008)
Literatura


Chomsky, N.: Jazyk a zodpovednosť. Bratislava 1995.
Karlík, P. - Nekula, M. - Pleskalová, J.: Encyklopedický slovník češtiny. hesla psycholingvistika, produkce řeči, porozumění řeči, inference, osvojování jazyka dítětem
Maršálová, L.: Psycholingvistická analýza vývinu lexiky. Bratislava 1992.
Nebeská, I.: Úvod do psycholingvistiky. Praha 1992.
Piaget, J.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 1997.

Sternberg, J. R.: Kognitivní psychologie. Praha 2002 - vybrané pasáže

Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)
Požadavky ke zkoušce

Písemný test v rozsahu probrané látky.

Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)
Sylabus

Vývojové tendence (generativní, komunikační, kognitivní psycholingvistika).

Modely řečové komunikace (kódový a inferenční model). Produkce řeči (konceptualizme, formulace, artikulace; pauzy, chyby v řeči).

Porozumění řeči (identifikace slov, inference).

Znalosti a mentální slovník.

Teorie osvojování jazyka dítětem (nativismus, Piagetova teorie, interakční teorie).

Principy rozšiřování slovní zásoby.

Specifika dětské řeči, relativní chronologie jazykových jevů.

Poslední úprava: UCJLEHEC (28.09.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK