Seminář je věnován studiu různých aspektů jazykového obrazu světa, kognitivně a etnolingvisticky orientovaných teorií významu a metod jeho zkoumání v souvislosti s konkrétním českým jazykovým materiálem (vztaženým podle zájmu studentů zejm. k obrazu člověka a/nebo k obrazu života - se zřetelem k emocím, kognitivitě, socialitě, morálce aj.).
Poslední úprava: VANKI7AP (19.09.2013)
Cíl předmětu
Na základě práce s konkrétním materiálem seznámit studenty s hlavními aspekty teorie jazykového obrazu světa, s kognitivně a etnolingvisticky orientovanými přístupy k významu a s metodami jeho zjišťování; přivést k osvojení těchto metod a k samostatné práci.
Poslední úprava: VANKI7AP (19.09.2013)
Literatura
Bartmiński, J. - Pajdzińska, A. (eds.): Podmiot w języku i kulturze. Lublin 2008.
Cienki, A.: Slavic Roots for "Straight" and "Bent": Experiential Gestalts, Conceptual Metaphors, and Cultural Models as Factors in Semantic Change. In: Maguire, R. A. - Timberlake, A. (eds.): American Contributions to the Twelfth International Congress of Slavists. Bloomington 1998, s. 298-313. Cienki,, A.: Straight: An image schema and its metaphorical extensions. Cognitive Linguistics, 9/ 2, 1998, s. 107-149. Johnson, M.: Moral Imagination. Implication of cognitive science for ethics. Chicago - London 1993. Leeuwen-Turnovcová, J. van: K sémantice a symbolice polarity mezi pravou a levou polovinou sociálního prostoru. Sborník 1990-1991. Kruh přátel českého jazyka. Praha 1993 s. 110-137. Mikolajczuk, A. - Waszakowa, K. (eds.), Odkrywanie znaczeń w języku. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskigo, 2012, s. 145 - 167.Němec, I.: Odraz předkřesťanského a křesťanského modelu světa v jazyce. Slovo a slovesnost, 55, 1994. Nowakowska - Kempna, I.: Konceptualizacja uczuć v języku polskim. Warszawa 1995. Pajdzińska, A.: Antropocentryzm frazeologii potocznej. In: Etnolingwistyka 3, 1990, s. 59-68. Vaňková, I., I. Nebeská, L. Saicová Římalová, J. Šlédrová: Co na srdci, to na jazyku. Praha 2005. Wierzbicka, A. : Język - umysł - kultura. Warszawa 1999. Wierzbicka, A.: Emotions across Languages and Cultures. Diversity and Universals. Cambridge 1999.
Poslední úprava: VANKI7AP (19.09.2013)
Požadavky ke zkoušce
Studenti si podle zájmu vyberou (resp. zformulují) témata z domluvených okruhů, na základě doporučené odborné literatury a českého materiálu (ze slovníků, ČNK, folklorních a uměleckých textů...) zpracují referát s handoutem pro účastníky semináře a napíší o svém tématu krátký článek. Dále se bude každý ze studentů podílet na programu semináře prezentací jednoho ze zadaných odborných textů. Samozřejmostí je aktivní účast.
Poslední úprava: VANKI7AP (19.09.2013)
Sylabus
Práce v semináři je věnována jednak společnému studiu odborné literatury z oblasti kognitivně a kulturně zaměřené lingvistiky (anglické, ruské a polské), jednak analýze a interpretaci konkrétního českého jazykového materiálu, a to - podle volby účastníků - buď s ústředním tématem "člověk v jazykovém obrazu světa" (člověk vs. zvíře, rostlina aj., otázky tělesnosti, emocionality, morálky ap.), anebo "konceptualizace života v češtině" (s důrazem na časovost a průběhovost, uplatnění schémat "cyklus" a "cesta" (včetně témat jako hudba, tanec, řeč). Témata jednotlivých seminářů vycházejí z individuálního zájmu studentů a ze společné domluvy, aby prezentace tvořily koherentní celek.