PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
PV/V Raná komunikace v neslyšící rodině - ABO100131
Anglický název: Early Communication in a Hearing Impaired Family
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Jitka Motejzíková
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz se zaměřuje na období rané komunikace, tj. zhruba do roku a půl věku neslyšícího nebo nedoslýchavého dítěte. To zahrnuje především popis různých komunikačních strategií, které využívají neslyšící rodiče, aby dítěti jazyk zpřístupnili a zároveň ho vedli k tomu, aby pochopilo, k čemu jazyk slouží. Dalšími dílčími tématy jsou: (raná) komunikace ve slyšící rodině, v níž je neslyšící dítě, problematika CODA (neslyšících rodin, v níž je slyšící dítě) a počáteční vývoj znakového jazyka u malého dítěte vychovávaného v neslyšící rodině. Práce v semináři je doprovázena rozborem videoukázek komunikace v neslyšící rodině. Pokud se to podaří, budou na kurs pozváni i neslyšící, popř. slyšící rodiče neslyšících a nedoslýchavých dětí, kteří budou vyprávět o svých zkušenostech s výchovou jejich dítěte.
Poslední úprava: UCJLEHEC (24.09.2009)
Cíl předmětu

Cílem kursu je seznámit jeho účastníky s tím, jak vypadá komunikace v neslyšící rodině, v níž je malé neslyšící či nedoslýchavé dítě (popř. dítě slyšící) a v níž se komunikuje ve znakovém jazyce.

Poslední úprava: UCJLEHEC (24.09.2009)
Literatura - angličtina

GALLAWAY, C. Raná interakce. In GREGORY, S. et al (eds.). Přel. Emmerová, J. et al. Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha : FF UK, 2001, s. 54-61.

HRONOVÁ, A. Dětská řeč ? analýza projevu neslyšícího dítěte. [Diplomová práce]. Praha : FF UK, 2005.

HRONOVÁ, A., MOTEJZÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Neslyšící matka se svým sluchově postiženým dítětem. Slyšící matka se svým slyšícím dítětem. Praha: FRPSP, 2002.

HRONOVÁ, A., MOTEJZÍKOVÁ, J. DVD Raná komunikace v neslyšící rodině. [DVD]. Praha : FRPSP, 2007.

MOTEJZÍKOVÁ, J. (ed.). Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, 2009.

REDLICH, K. CODA ? slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: ČKTZJ, 2008.

REDLICH, K. CODA ? slyšící děti neslyšících rodičů. [DVD]. Praha: ČKTZJ, 2008.

SCHICK, B., MARSCHARK, M., SPENCER, P. E. (eds) Advances in the Sign Language Development of Deaf Children. New York : Oxford University Press, 2006.

WOLL, B. Vývoj znakového a mluveného jazyka. In GREGORY, S. et al (eds.). Přel. Emmerová, J. et al. Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha : FF UK, 2001, s. 62-71.

Články z rubriky ?Zkušenosti rodičů? z časopisu Info-Zpravodaj.

Poslední úprava: UCJLEHEC (24.09.2009)
Požadavky ke zkoušce

Pravidelná docházka, aktivní práce v semináři, průběžné plnění zadávaných úkolů, závěrečný test

Poslední úprava: UCJLEHEC (24.09.2009)
Sylabus

Raná komunikace v rodině s neslyšícím dítětem (slyšící a neslyšící rodiče);

adaptace projevu ve znakovém jazyce směrem k dítěti

Poslední úprava: UCJLEHEC (24.09.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK