Formy a metody vzdělávání dospělých - AAN500053
Anglický název: Forms and Methods of Adult Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D.
Bc. Dagmar Suissa, M.Sc.
Je korekvizitou pro: AAN500077
Je záměnnost pro: AAN500002
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
AAN500053 / FORMY A METODY VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANDR / Navazující magisterské studium
2019/2020
Dagmar Suissa, MSc.
1/2 LS; povinný předmět
Z + Zk / 5 kreditů

Předmět je zaměřen na formy a metody vzdělávání dospělých, které představují trendy související se změnami v
systémech vzdělávání v kontextu globalizace a nových informačních technologií. Důraz je kladen zejména na
transformativní a zážitkové formy a metody rozvoje, vzdělávání a učení se dospělých s ohledem na růstová stádia
vývoje dospělých jedinců. Předmět si zároveň klade za cíl zmíněné formy a metody vzdělávání demonstrovat i
přístupem k výuce, která bude interaktivní a zážitková.
Charakteristika obsahu předmětu:

1. Trendy v systémech učení se v kontextu globalizace a nových informačních technologií
2. Porovnání obecných trendů v systémech učení se a vzdělávání se situací v českém prostředí
3. Teorie a praxe transformativního učení
4. Heutagogika a personalizace ve vztahu k transformativnímu vzdělávání a učení
5. Stadia růstu dospělých v kontextu vzdělávání a rozvoje
6. Ukázka facilitační metody identifikující stádia růstu dospělých
7. Design vzdělávacích programů a intervencí v závislosti na vývojovém stadiu růstu zaměstnanců
8. Příklady praktického využití nových informačních technologií jako jednoho z trendů v systému vzdělávání
zaměstnanců
9. Principy zážitkového učení a ukázka příkladu zážitkové hry
10. Principy simulační hry a ukázka příkladu simulační hry
11. Principy architektury ucelených transformativních rozvojových programů v prostředí organizací
12. Ukázky ucelených transformativních rozvojových programů
13. Případová studie: transformativní rozvojový program v oblasti leadershipu

Povinná literatura:
BLASCHKE, Lisa Marie. Heutagogy and lifelong learning: A review of heutagogical practice and self-determined
learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(1), 56–71, 2012. ISSN 1492
-3831
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Teorie transformativního učení (se) dospělých. Studia paeadagogica. (17)1, 59–74,
2012. ISSN 1803-7437.
HASE, Stewart a Chris KENYON. From andragogy to heutagogy. Ultibase articles, 5(3), 1–10, 2000.
PELÁNEK, Radek. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0457-5.

Doporučená literatura:
GARVEY BERGER, Jennifer. Jak lidé zrají. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1553-0.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
KEGAN, Robert. What” form” transforms. A constructive-developmental approach to transformative learning. In:
Knud ILLERIS (ed.) Contemporary theories of learning: learning theorists in their own words. Abingdon: Routledge,
2010, 35–54. ISBN 978-0-415-47343-9 MEZIROW, Jack. Transformative learning: Theory to practice. New
Directions for Adult and Continuing education, 1997(74), 5–12, 1997. ISSN 1536-0717. TAYLOR, Edward. An
update of transformative learning theory: A critical review of the empirical research (1999–2005). International
Journal of Lifelong Education, 26(2), 173–191, 2007. ISSN 1464-519X.

Zápočet: Požadavkem k zápočtu je aktivní účast na písemných diskusních fórech o otázkách souvisejících s osnovou předmětu.

Zkouška: Zkoušku lze vykonat po získání zápočtu. Zkouška bude mít formu reflektivní eseje, zodpovídající na jednu z předem daných otázek souvisejících s obsahem předmětu.
Poslední úprava: Kazimourová Veronika, Mgr. (14.05.2020)