Speciální pedagogika dospělých - AAN500049
Anglický název: Adult Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
AAN500049 / SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA DOSPĚLÝCH
ANDR / Navazující magisterské studium
2018/2019
doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
LS; 2/- ; povinný předmět
Zk / 4 kredity

Předmět Speciální pedagogika dospělých uvádí do problematiky edukace dospělých osob se zdravotním
postižením, nemocí a společensko-kulturním vyloučením v kontextu pracovního uplatnění a kvality života.
Přednášky společně se studentskou činností vedou k osvojení si základních znalostí limitů edukace, resp.
kvalifikace dospělých, plynoucích ze zdravotního postižení, nemoci a společensko-kulturní jinakosti. Důraz je
kladen na teoretická východiska edukace dospělých altruistického počínání, jako podstaty pomáhajících profesí a
na specifika cílové skupiny zdravotně postižených ve vztahu k možnostem uspokojování lidských potřeb
seberealizace, partnerských vztahů atpod.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Definiční výměr speciální pedagogiky dospělých v kontextu pedagogiky a pomáhajících profesí
2. Domácí tradice edukace dospělých. Výchozí terminologie
3. Dospělost a její variabilita
4. Socializace. Tělo a tělesnění. Psychologie handicapu
5. „Bližnost“, tradice křesťanské morálky a etiky
6. Jinakost a normalita. Jinakost v kontextu pohádek a divadelního umění
7. Edukace dospělých s postižením v kontextu lidských potřeb
8. Speciálněpedagogické poradenství pro dospělé. Speciálněpedagogická diagnostika dospělých
9. Dospělý s mentálním postižením a autismem
10. Dospělý s tělesným postižením a nemocní
11. Osoby s poruchami chování, resocializace
12. Osoby s postižením sluchu a s poruchami komunikace
13. Osoby s postižením zraku. Politika zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v ČR

Povinná literatura:
JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9
LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MÜLLER, Oldřich. Speciálněpedagogická andragogika – metodika. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-3689-0.
ŠIŠKA, Jan. Mimořádná dospělost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: PdF UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

Doporučená literatura:
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.
SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina. Analýza speciálně pedagogických a speciálně andragogických přístupů k terapii
osob s neurologickým onemocněním v seniorském věku. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5287-1
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.

Zkouška:
Požadavky k ústní zkoušce z předmětu Speciální pedagogika dospělých jsou stručně charakterizovány obsahem
předmětu (viz Charakteristiku obsahu předmětu).
Poslední úprava: Kazimourová Veronika, Mgr. (06.02.2019)