PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metody sociálně psychologického výcviku [1] - AAN300063
Anglický název: Methods of Social-Psychological Training [1]
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, --- [HT]
letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Seminář se věnuje teorii i praxi sociálně-psychologického výcviku. Studenti si prakticky vyzkoušejí prostřednictvím sebezkušenosti práci v rámci soc.-psych. výcviku. V návaznosti bude vyložena teorie použitých metod.
Sociálně-psychologický výcvik a jeho metody se významně podílejí na získávání tzv. soft-skills, které tvoří nedílnou součást personální práce. Bývá také významnou součástí dalšího vzdělávání dospělých. Je proto důležité, aby studenti získali přímou zkušenost z takového výcviku. Tato zkušenost jim umožní vhled do fungování takového výcviku. To jim, spolu s teoretickými znalostmi, umožní lépe odhadovat kvalitu a hodnotit výstupy různých podobně zaměřených kurzů, které budou zadávat pro zaměstnance svých firem na postech personalistů. Měli by také získat aspoň základní představu o vedení takového výcviku.
Po dohodě se studenty je možné výuku realizovat v intenzivních blocích.
Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
Cíl předmětu

Poskytnout vhled do možností sociálně psychologického výcviku a jeho metod.

Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
Literatura

Seznam povinné literatury:

Jarošová, E., Komárková, R., Pauknerová, D., Pavlica, K. (2001): Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha, Management press.

Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (Eds) (2001): Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha, Grada

Seznam doporučené literatury:

Bakalář, E. (1998): Nové psychohry. Praha, Portál

Bedrnová, E. a kol. (1999): Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Praha, Fortuna

Berne, E. (1992): Jak si lidé hrají. Praha, Dialog

Hermochová, S. (1982): Sociálně psychologický výcvik. Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha, SPN

Hermochová, S. (1988): Sociálně psychologický výcvik I a II. Praha, SPN

Hermochová, S. (1989): Metody aplikované sociální psychologie I. Interakční programy, interakční hry a tematické interakce. Praha, UK

Hermochová, S. (1994): Hry pro život I a II. Praha, Portál

Machač, M., Machačová, H., Hoskovec, J. (1985): Emoce a výkonnost. Praha, SPN

Praško, J., Prašková, H. (1996): Asertivitou proti stresu. Praha, Grada

Vávra, V. (1990): Mluvíme beze slov. Praha, Panorama

Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
Metody výuky

Cvičení

Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
Požadavky ke zkoušce

Příprava jednoho výcvikového bloku; 100% účast v kurzu. V závažných případech lze neúčast na části programu nahradit písemnou prací. Pro studenty kombinovaného studia účast aspoň 50% a zpracování projektu.

Požadavky na projekt pro studenty kombinované formy studia

Připravte program - manuál na třídenní sociálně-psychologický výcvik pro fiktivní firmu/organizaci vaší volby.

Program musí obsahovat:

1) Na 1 stránku vytýčení cíle ? na co se zaměříme, proč to potřebujeme, co budeme rozvíjet (komunikaci, spolupráci v týmu, atd...)

2) Harmonogram víkendu ? časový rozpis od pátku 10 hodin do neděle 15 hod včetně přestávek na 1 až 2 strany ? dodržet dynamiku, nezapomenout večerní aktivity, dodržet pravidla psychohygieny

3) Na 1 stránku představení fiktivních lektorů ? hlavně vzdělání a praxe (zjistit nároky na vzdělání trenérů podobných kurzů)

4) Seznam technik a her s popisem (v pořadí dle harmonogramu) ? v popisu techniky se můžete inspirovat publikací ?Trénink sociálních a manažerských dovedností? (citace viz sylabus), tedy u každé hry bude uveden cíl; počet lidí, se kterými lze hru hrát a rozdělení do skupin; potřebný čas; potřebný materiál; popis techniky; otázky pro diskusi. Popis her by měl mít jednotnou strukturu

5) Na 1 stránku formu hodnocení kurzu ? např. navrhněte hodnotící dotazník pro účastníky nebo formu hodnocení efektivity kurzu pro zadavatele

V programu musíte zohlednit ? řazení technik tak, aby se k nejintenzivnějším zážitkům došlo postupně, pravidla psychohygieny (přestávky, střídání náročných ?velkých technik? a odlehčujících aktivit, pobyt venku, kluby) a další pravidla pro strukturaci výcvikového programu (viz seznam literatury v sylabu ? autorka Hermochová, publ. ?Aplikovaná sociální psychologie III).

Projekt můžete posílat elektronicky (.doc, .pdf) nebo odevzdejte na sekretariátu katedry psychologie

Poslední úprava: KPSHOSKO (05.05.2008)
Sylabus

Obsah kurzu:

1) Seznamovací techniky, prolamování ledů

2) Sociální percepce - jak si lidé tvoří mínění o druhých lidech

3) Sociální skupiny I - jak lidé fungují v malých a velkých skupinách

4) Sociální skupiny II - upevňování skupinové koheze

5) Agrese, asociální chování ? zásah do prostoru druhého člověka

6) Prosociální chování ? jak si pomáháme

7) Konflikty ? jak se hádáme

8) Řešení konfliktů - techniky

9) Verbální komunikace

10) Aktivní naslouchání

11) Neverbální komunikace

12) Asertivita

13) Rozvoj tvořivého myšlení

14) Psychohygiena

Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK