|
|
|
||
Seminář se věnuje teorii i praxi sociálně-psychologického výcviku. Studenti si prakticky vyzkoušejí prostřednictvím sebezkušenosti práci v rámci soc.-psych. výcviku. V návaznosti bude vyložena teorie použitých metod.
Sociálně-psychologický výcvik a jeho metody se významně podílejí na získávání tzv. soft-skills, které tvoří nedílnou součást personální práce. Bývá také významnou součástí dalšího vzdělávání dospělých. Je proto důležité, aby studenti získali přímou zkušenost z takového výcviku. Tato zkušenost jim umožní vhled do fungování takového výcviku. To jim, spolu s teoretickými znalostmi, umožní lépe odhadovat kvalitu a hodnotit výstupy různých podobně zaměřených kurzů, které budou zadávat pro zaměstnance svých firem na postech personalistů. Měli by také získat aspoň základní představu o vedení takového výcviku. Po dohodě se studenty je možné výuku realizovat v intenzivních blocích. Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
|
|
||
Poskytnout vhled do možností sociálně psychologického výcviku a jeho metod. Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
|
|
||
Seznam povinné literatury: Jarošová, E., Komárková, R., Pauknerová, D., Pavlica, K. (2001): Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha, Management press. Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (Eds) (2001): Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha, Grada
Seznam doporučené literatury: Bakalář, E. (1998): Nové psychohry. Praha, Portál Bedrnová, E. a kol. (1999): Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Praha, Fortuna Berne, E. (1992): Jak si lidé hrají. Praha, Dialog Hermochová, S. (1982): Sociálně psychologický výcvik. Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha, SPN Hermochová, S. (1988): Sociálně psychologický výcvik I a II. Praha, SPN Hermochová, S. (1989): Metody aplikované sociální psychologie I. Interakční programy, interakční hry a tematické interakce. Praha, UK Hermochová, S. (1994): Hry pro život I a II. Praha, Portál Machač, M., Machačová, H., Hoskovec, J. (1985): Emoce a výkonnost. Praha, SPN Praško, J., Prašková, H. (1996): Asertivitou proti stresu. Praha, Grada Vávra, V. (1990): Mluvíme beze slov. Praha, Panorama Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
|
|
||
Cvičení Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
|
|
||
Příprava jednoho výcvikového bloku; 100% účast v kurzu. V závažných případech lze neúčast na části programu nahradit písemnou prací. Pro studenty kombinovaného studia účast aspoň 50% a zpracování projektu. Požadavky na projekt pro studenty kombinované formy studia Připravte program - manuál na třídenní sociálně-psychologický výcvik pro fiktivní firmu/organizaci vaší volby. Program musí obsahovat: 1) Na 1 stránku vytýčení cíle ? na co se zaměříme, proč to potřebujeme, co budeme rozvíjet (komunikaci, spolupráci v týmu, atd...) 2) Harmonogram víkendu ? časový rozpis od pátku 10 hodin do neděle 15 hod včetně přestávek na 1 až 2 strany ? dodržet dynamiku, nezapomenout večerní aktivity, dodržet pravidla psychohygieny 3) Na 1 stránku představení fiktivních lektorů ? hlavně vzdělání a praxe (zjistit nároky na vzdělání trenérů podobných kurzů) 4) Seznam technik a her s popisem (v pořadí dle harmonogramu) ? v popisu techniky se můžete inspirovat publikací ?Trénink sociálních a manažerských dovedností? (citace viz sylabus), tedy u každé hry bude uveden cíl; počet lidí, se kterými lze hru hrát a rozdělení do skupin; potřebný čas; potřebný materiál; popis techniky; otázky pro diskusi. Popis her by měl mít jednotnou strukturu 5) Na 1 stránku formu hodnocení kurzu ? např. navrhněte hodnotící dotazník pro účastníky nebo formu hodnocení efektivity kurzu pro zadavatele
V programu musíte zohlednit ? řazení technik tak, aby se k nejintenzivnějším zážitkům došlo postupně, pravidla psychohygieny (přestávky, střídání náročných ?velkých technik? a odlehčujících aktivit, pobyt venku, kluby) a další pravidla pro strukturaci výcvikového programu (viz seznam literatury v sylabu ? autorka Hermochová, publ. ?Aplikovaná sociální psychologie III).
Projekt můžete posílat elektronicky (.doc, .pdf) nebo odevzdejte na sekretariátu katedry psychologie Poslední úprava: KPSHOSKO (05.05.2008)
|
|
||
Obsah kurzu: 1) Seznamovací techniky, prolamování ledů 2) Sociální percepce - jak si lidé tvoří mínění o druhých lidech 3) Sociální skupiny I - jak lidé fungují v malých a velkých skupinách 4) Sociální skupiny II - upevňování skupinové koheze 5) Agrese, asociální chování ? zásah do prostoru druhého člověka 6) Prosociální chování ? jak si pomáháme 7) Konflikty ? jak se hádáme 8) Řešení konfliktů - techniky 9) Verbální komunikace 10) Aktivní naslouchání 11) Neverbální komunikace 12) Asertivita 13) Rozvoj tvořivého myšlení 14) Psychohygiena Poslední úprava: KPSHOSKO (29.04.2008)
|