PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika dospělých - AAN120040
Anglický název: Adult Didactics
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
PhDr. Tomáš Langer
Prerekvizity : AAN120039
Záměnnost : AAN120014
Je prerekvizitou pro: AAN120041
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
AAN120040 / DIDAKTIKA DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium
2019/2020
PhDr. Tomáš Langer
ZS 2/0; povinný předmět
Zk / 5 kreditů

Cílem předmětu je představit didaktiku dospělých jako vědeckou disciplínu zabývající se obecně vyučovacím
procesem ve (formálním i neformálním) vzdělávání dospělých. Obsahové zaměření disciplíny se odvíjí od
představení základních pojmů a postupně se věnuje jednotlivým tématům didaktiky dospělých, jimiž jsou
didaktické principy, vzdělavatel a účastník vzdělávání dospělých, cíle vzdělávání, obsah, formy a metody
vzdělávání dospělých, materiální didaktické prostředky, hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Základní pojmy didaktiky, činitelé didaktického procesu
2. Androdidaktické principy
3. Vzdělavatel dospělých a jeho role ve vzdělávacím procesu
4. Účastníci vzdělávání dospělých
5. Cíle ve vzdělávání dospělých
6. Obsah vzdělávání
7. Formy vzdělávání dospělých
8. Metody vzdělávání dospělých 1
9. Metody vzdělávání dospělých 2
10. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 1
11. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 2
12. Hodnocení ve vzdělávání dospělých
13. Evaluace ve vzdělávání dospělých

Povinná literatura:
LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v
prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.

Doporučená literatura:
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro
vzdělávání dospělých. Od r. 2014, č. 1, s. 3. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Publikum. Andragogika v praxi:
odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2014, č. 2–3, s. 4-5. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro
vzdělávání dospělých. 2015, č. 4, s. 6–7. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář II. Andragogika v praxi:
odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 5, s. 4–5. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář III. Andragogika v praxi:
odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 6, s. 6–8. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Kulisy. Andragogika v praxi:
odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 8, s. 7–9. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity I. Andragogika v praxi:
odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 9, s. 6–8. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity II. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník
pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 10, s. 8–9. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Tradiční a alternativní divadlo. Andragogika v praxi:
odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 11, s. 8–9. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na „jevišti“ vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro
vzdělávání dospělých. 2017, č. 13, s. 6–7. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na jevišti vzdělávání dospělých: Motivace účastníků vzdělávání. Andragogika v praxi:
odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2017, č. 14/15, s. 28–29. ISSN 2336-5145.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na jevišti vzdělávání dospělých: Průběh a závěr představení. Andragogika v praxi:
odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2018, č. 16, s. 10–11. ISSN 2336-5145.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha:
Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0287-7.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning, 2005.
ISBN 978-1-84480-140-4.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-
3960-1.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press, 2010.
ISBN 978-0-33-523539-1.
ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: Česká
zemědělská univerzita, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.
Časopis Andragogika v praxi.
E-časopis Firemní vzdělávání, www.firemnivzdelavani.eu.

Zkouška:
Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz
Charakteristika obsahu předmětu).
Podmínky pro udělení zkoušky jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.
Poslední úprava: Kazimourová Veronika, Mgr. (18.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK