Didaktika dospělých - AAN120040
|
|
Rozvrh Nástěnka
|
||
AAN120040 / DIDAKTIKA DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium 2019/2020 PhDr. Tomáš Langer ZS 2/0; povinný předmět Zk / 5 kreditů Cílem předmětu je představit didaktiku dospělých jako vědeckou disciplínu zabývající se obecně vyučovacím procesem ve (formálním i neformálním) vzdělávání dospělých. Obsahové zaměření disciplíny se odvíjí od představení základních pojmů a postupně se věnuje jednotlivým tématům didaktiky dospělých, jimiž jsou didaktické principy, vzdělavatel a účastník vzdělávání dospělých, cíle vzdělávání, obsah, formy a metody vzdělávání dospělých, materiální didaktické prostředky, hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých. Charakteristika obsahu předmětu: 1. Základní pojmy didaktiky, činitelé didaktického procesu 2. Androdidaktické principy 3. Vzdělavatel dospělých a jeho role ve vzdělávacím procesu 4. Účastníci vzdělávání dospělých 5. Cíle ve vzdělávání dospělých 6. Obsah vzdělávání 7. Formy vzdělávání dospělých 8. Metody vzdělávání dospělých 1 9. Metody vzdělávání dospělých 2 10. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 1 11. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 2 12. Hodnocení ve vzdělávání dospělých 13. Evaluace ve vzdělávání dospělých Povinná literatura: LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9. ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. Doporučená literatura: DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. Od r. 2014, č. 1, s. 3. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Publikum. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2014, č. 2–3, s. 4-5. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 4, s. 6–7. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář II. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 5, s. 4–5. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář III. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 6, s. 6–8. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Kulisy. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 8, s. 7–9. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity I. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 9, s. 6–8. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity II. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 10, s. 8–9. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Tradiční a alternativní divadlo. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 11, s. 8–9. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na „jevišti“ vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2017, č. 13, s. 6–7. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na jevišti vzdělávání dospělých: Motivace účastníků vzdělávání. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2017, č. 14/15, s. 28–29. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na jevišti vzdělávání dospělých: Průběh a závěr představení. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2018, č. 16, s. 10–11. ISSN 2336-5145. KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0287-7. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning, 2005. ISBN 978-1-84480-140-4. PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247- 3960-1. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press, 2010. ISBN 978-0-33-523539-1. ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7. Časopis Andragogika v praxi. E-časopis Firemní vzdělávání, www.firemnivzdelavani.eu. Zkouška: Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Podmínky pro udělení zkoušky jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia. Poslední úprava: Kazimourová Veronika, Mgr. (18.09.2019)
|