|
|
|
||
|
Četba doporučené literatury, aktivní účast na diskusi, kratší písemná práce o rozsahu 3-5 stran. Poslední úprava: Schneider Lenka, Mgr. (25.11.2024)
|
|
||
|
Kurz je otevřen zájemcům o hudební kulturu 19. století, zvláště pak všem posluchačům, kteří se v budoucnu hodlají věnovat tematice 19. století v seminární, bakalářské nebo magisterské práci. Cílem je obeznámit posluchače s vývojem hudebně vědného bádání na poli 19. století v posledních dvou desetiletích, a to jednak ve vztahu k tématům z hudebních dějin v českých zemích, jednak s přihlédnutím k evropskému kontextu. Formou cvičení se seznámíme s aktuálními tematickými okruhy vědeckého zájmu, metodologickými problémy a otázkami oborové i mezioborové diskuse. Po úvodní lekci (3. 10. 2024) se četba textů, hudební poslech a diskuse zaměří na následující dvojaspekty hudby a hudební kultury 19. století: autonomní uzavřené umělecké dílo versus improvizace/studie/úprava (10. a 17. 10. 2024), absolutní versus programní (24. 10. a 31. 10. 2024), staré a nové (7. 11. a 14. 11. 2024), sekulární versus sakrální (28. 11. a 5. 12. 2024), veřejné versus privátní (12. 12. 2024 a 19. 12. 2024). [9. 1. 2025 závěrečná shrnující lekce]. Literatura k úvodu: Ottlová, Marta/Pospíšil, Milan: Uvažování nad situací v českém hudebně vědném bádání o 19. století, in: titíž, Bedřich Smetana a jeho doba. Vybrané studie, Praha 1997, s. 8–29. Lébl, Vladimír a kol.: Hudba v českých dějinách, 2. vyd., Praha 1989. Dömling, Wolfgang: „Úvodní myšlenky o hudbě 19. století“, in: Dějiny hudby V. Hudba 19. století, ed. Naďa Hrčková, Praha 2011, s. 8–29. Další literatura bude upřesněna v průběhu kurzu. Poslední úprava: Schneider Lenka, Mgr. (25.11.2024)
|
