PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika - KPED101
Anglický název: Pedagogy
Zajišťuje: Katedra systematické a pastorální teologie (26-KSPT)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2022 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Je korekvizitou pro: KPED109, KPED102
Je záměnnost pro: KPED002
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)
Kurz zahrnuje všeobecný úvod do pedagogiky a českého výchovně vzdělávacího systému. Představí stručně vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v minulosti a vybrané současné otázky edukace v České republice v mezinárodním kontextu. Druhá část kurzu je zaměřena na uplatnění všeobecných pedagogických a didaktických principů a přístupů v křesťanských školách a náboženské výchově.
Absolvování kurzu pedagogiky je podmínkou pro zápis do předmětu Didaktika náboženské výchovy (KPED102) a Didaktika náboženského vzdělávání s praxí (KPED105).
Kurz je zakončen zkouškou složenou z obhajoby písemné práce a písemného testu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

Cílem výuky předmětu je :

  • poskytnout základní informace o teoretických základech pedagogiky a jejího vztahu k ostatním vědám a pedagogickým oborům, zejména k obecné didaktice;
  • porozumět vztahu mezi teorií a praxí a vzbudit zájem o učení se uplatnit při řešení pedagogických situací na základě poznaných teorii;
  • získat základní vzhled do českého školského systému a jeho dokumentů a o typech a charakteristikách alternativních škol; 
  • rozšířit si pedagogické dovednosti a rozlišit křesťanský přístup k edukaci dětí i dospělých.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (04.10.2023)

* Základní literatura:

  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Gordon, T. (2015). Škola bez poražených. Praha: Malvern.
  • Mareš, J., Slavík, J., Švec, V., Svatoš, T. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDVU.


* Doporučená literatura:

  • Průcha J. - Walterová, E. - Mareš, J., Pedagogický slovník, Praha 2001.
  • Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče, Praha 2004, 2009.
  • Kopřiva a kol. Respektovat a být respektován, Grada, 2011.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004.
  • Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005.
  • Mezinárodní akademie vzdělávání. UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005.
  • Šeďová, Klára, Roman Švaříček a Zuzana Šalamounová. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
  • Petty G., Moderní vyučování, Praha 1996.
  • Průcha J., Alternativní školy, Praha 1996.

Další literatura bude doporučena aktuálně na přednáškách.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

Přednášky s praktickými ukázkami.

Praktická cvičení. Diskuse.

Prezentace samostatné práce studentů.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

Kurz je zakončen obhájením vlastní práce (příprava vyučovací hodiny) a písemným testem (znalosti z přednášek a z povinné literatury).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

Jednotlivá témata (nemusí odpovídat jedné vyučovací jednotce):

  1. Pedagogika jako věda o edukaci, související vědní obory a vzájemný vztah mezi nimi, význam pedagogiky a její vztah k praxi, základní pojmy
  2. Vývoj názorů na výchovu a vzdělávání od starověku po současnost
  3. Náboženská pedagogika a katechetika: vývoj vzájemného vztahu v českém prostředí, osobnosti, současný stav
  4. Pojem výchovy, rysy výchovy, výchovné cíle, výchovné styly
  5. Činitelé výchovy (vychovatel, pedagog, vychovávaný jedinec, výchovné prostředky)
  6. Česká výchovně vzdělávací soustava, zákony týkající se školství, významné pedagogické
    dokumenty (Bílá kniha, školský zákon, rámcové vzdělávací programy aj.)
  7. Obecná didaktika a její předmět, základní pojmy
  8. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině
  9. Alternativní školství, církevní školy: specifika edukačního procesu
  10. Vyučování náboženství v českých školách: současný stav a otázky k řešení, příklady ze zahraničí
  11. Motivace žáků, výchovný styl a hodnocení žáků v křesťanských školách a ve výuce náboženství
Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.10.2021)

Žádné.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK