PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Nizozemské umění 1 - KDKU264
Anglický název: Netherlandish art 1
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Olga Kotková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Olga Kotková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (09.10.2023)
Přednáškový cyklus je zaměřen na poznání a interpretaci nizozemského umění 15. a 16. století. Cílem výuky je
představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí pozdně středověké Evropy, jež v
době největšího rozmachu zahrnovala teritoria v dnešní severní Francii, Belgii, Nizozemsku a Lucembursku. Kurz
akcentuje vztahy k vývoji umění v dalších částech Evropy, zejména v zemích Koruny české. Cyklus vychází
především z ikonologické metody Erwina Panofského. Panofského odkaz v mnohých ohledech doplnilo či
korigovalo další bádání, které čerpalo především ze znalectví, jak jej v rámci sledované problematiky formuloval
Max J. Friedländer. Z recentních přístupů se výuka zaměří zejména na antropologii obrazu (Hans Belting) či na
práce mapující sociologické a ekonomické pozadí umělecké produkce v Nizozemí (Lorne Campbell). K zásadním
objevům týkající se nizozemské malby došlo i díky technologických analýzám a jejich mezioborové interpretaci
(Maryan W. Ainsworth či Jochen Sander), proto je cílem cyklu podat i přehled o nejnovějších metodách průzkumu
nizozemských maleb.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (09.10.2023)

Cílem výuky je
představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí pozdně středověké Evropy, jež v
době největšího rozmachu zahrnovala teritoria v dnešní severní Francii, Belgii, Nizozemsku a Lucembursku.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (09.10.2023)

* Základní literatura:
Max J. Friedländer, Die altniederländische Malerei, I-XIV, Berlin - Leiden 1924-1837 / anglické vydání: Early Netherlandish Painting, I-XIV, Leiden - Brussels 1967-1976.
Erwin Panofsky, Early Netherlandsh Painting, Its Origins and Character, Cambridge 1953 (1. vyd.).
Lorne Campbell, The Art Market in the Southern Netherlands in the Fifteenth Century. The Burlington Magazine, Volume 118, No. 877, 1976, s. 188-198.
Albert Châtelet, Early Dutch Painting, Painting in the northern Netherlands in the 15th century, Montreux 1980.
Jarmila Vacková, Nizozemské malířství 15.-16. století v československých sbírkách, Praha 1989.
Jochen Sander, Niederländische Gemälde im Städel 1400-1550, Mainz 1993.
Hans Belting - Christiane Kruse, Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der niederländischen Malerei, München 1994.
John Ward, Disguised Symbolism as Enactive Symbolism in Van Eyck's Paintings. Artibus et historiae, Volume 15, 1994, s. 9-53.
Olga Kotková, Nové cesty k starým mistrům, Dějiny a současnost 18 (č. 2), 1996, s. 32-38.
Lorne Campbell, The fifteenth Century Netherlandish Schools. National Gallery Catalogues, London 1998.
Maryan Ainsworth, The Business of Art: Patrons, Clients and Art Markets, in: Maryan Ainsworth, et al. (ed.), From Van Eyck to Bruegel: Early Netherlandish Painting in the Metropolitan Museum of Art, New York 1998, s. 23-38.
Olga Kotková, The National Gallery in Prague. Netherlandish Painting 1480-1600. Illustrated Summary Catalogue I/1, Praha 1999.
Dirk de Vos, The Flemish Primitives. The Masterpieces, Antwerp 2002.
John Hand - Ron Spronk (eds.), Essays in Context: Unfolding the Netherlandish diptych. Cambridge 2006.
Hans Belting, Spiegel der Welt. Erfindung des Gemäldes in den Niederlanden, München 2010.
Till-Holger Borchert (ed.), Van Eyck to Dürer: The Influence of Early Netherlandish painting on European Art, 1430-1530 (kat. výst.) Groeningenmuseum Bruges, London 2011.


* Doporučená literatura k jednotlivým tématům:
Elisabeth Dhanens, Hubert and Jan van Eyck, New York 1980.
Jarmila Vacková, Van Eyck, Praha 2005.
Stephan Kemperdick, Der Meister von Flémalle. Die Werkstatt Robert Campins und Rogier van der Weyden, Turnhout 1997.
Maryan Ainsworth, Petrus Christus in Renaissance Bruges. An interdisciplinary Approach, New York - Turhnhout 1995.
Dirk de Vos, Rogier van der Weyden. The complete Works, Antwerp 1999.
Elisabeth Dhanens, Hugo van der Goes, Antwerp 1998.
Dirk de Vos, Hans Memling. The Complete Works, Antwerp 1994.
Larry Silver, Hieronymus Bosch, New York 2006.
Garry Schwartz, Hieronymus Bosch. Cesta do nebe a pekla, Praha 2016.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (09.10.2023)



Jednotlivé přednášky budou věnovány následujícím tématům:

Historický úvod: vývoj v Nizozemí (zejména ve vztahu k situaci v zemích Koruny české). Základní terminologie. Metodologické přístupy

Prolog: Franko-flámská knižní iluminace 2. poloviny 14. století. Bratři z Limburka

Malířství a sochařství kolem roku 1400 na území dnešního Burgundska, Nizozemska a Belgie

Jan a Hubert van Eyck

Robert Campin

Petrus Christus a Dirck Bouts

Rogier van der Weyden

Reflexe 1. generace nizozemských mistrů v Čechách a na Moravě

Hugo van der Goes

Hans Memling a malířství v Bruggách

Malířství konce 15. a počátku 16. století v severním Nizozemí (Geertgen tot Sint Jans, Mistr Tiburtinské Sibylly, Mistr Studně života)

Hieronymus Bosch a možnosti interpretace jeho díla
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (09.10.2023)

ZÁPOČET bude udělen za uspěšné složení písemného testu z probrané látky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK