PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Teologická antropologie - KSTE405
Anglický název: Theological anthropology
Zajišťuje: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2021 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:7/0, --- [HS]
letní s.:7/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D.
Anotace
Poslední úprava: prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D. (13.09.2021)
Kurs teologické antropologie uvádí posluchače do poznání toho, proč a jak trojjediný Bůh v Ježíši Kristu stvořil člověka, a toho, jak toto své dílo - navzdory hříchu - vede milostí k zamýšlenému cíli. Zabývá se tedy tím, jak Kristus "právě zjevením tajemství Otce a jeho lásky plně odhaluje člověka jemu samému a dává mu poznat vznešenost jeho povolání" (Gaudium et spes, 22).
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D. (13.09.2021)

Seznámení se základními tématy teologické antropologie.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D. (13.09.2021)

Povinná literatura

Prameny

Bible: Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih). Praha: Česká biblická společnost, 2008

Katechismus katolické církve. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002, č. 355–421, 1699–2029

Dogmatická konstituce o katolické víře Dei Filius. In Dekrety Prvního vatikánského koncilu. Praha: Krystal OP, 2006, s. 61–83

Dekret o prvotním hříchu. Dekret o ospravedlnění. In Dokumenty tridentského koncilu. Praha: Krystal OP, 2015, s. 24–27, 33–52

Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes. In Dokumenty II. vatikánského koncilu. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002

Ospravedlnění a dědičný hřích v ekumenickém dialogu. Praha: Krystal OP, 2000

 

Studijní texty

BIFFI, Giacomo. Kristocentrismus. Praha: Krystal OP, 1996

JOURNET, Charles. Promluvy o milosti. Praha: Krystal OP, 2006

MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE. Společenství a služba: lidská osoba stvořená k Božímu obrazu. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2005

Müller, Gerhard L. Dogmatika pro studium i pastoraci, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství 2010, zvláště kapitoly: 2. Člověk jako adresát Božího sebesdělení, s. 104–153; 3. Sebezjevení Boha jako Stvořitele světa, s. 156–224; 12. Životní společenství s Bohem v Duchu svatém (nauka o milosti), s. 790–837

NOVOTNÝ, Vojtěch. Epistemologické základy teologické reflexe o člověku (skriptum: PDF v SISu)

PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD. Kompendium sociální nauky církve. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2008

POSPÍŠIL, Ctirad V. Ježíš z Nazareta, Pán a Spasitel. 4. vydání. Praha: Krystal OP - Karmelitánské nakladatelství, 2010

POSPÍŠIL, Ctirad V. I řekl Bůh: Trinitární teologie stvoření. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2019

Metody výuky
Poslední úprava: prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D. (13.09.2021)

Přednášky, komentovaná četba, samostudium.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D. (13.09.2021)

Zkouška má tři části, z nichž dvě jsou písemné a jedna ústní.

Písemné: Student musí prokázat zevrubnou znalost studijních textů. Vypracuje odpověď na dvě otázky uvedené v sylabu kurzu. Volí je tak, že každá otázka pochází z jiné kapitoly sylabu (příklad: 1.1, 3.4). Při zpracování odpovědi dodržuje Pravidla formální úpravy akademických písemných prací. Rozsah každé odpovědi: 4 strany bez titulního listu. Nejzazší termín: 9. duben 2022. Hodnocena bude - vedle formy - práce s prameny a zejména obsahová výstižnost odpovědí.

Ústní: Zpětná vazba vyučujícího k částem písemným. Jedna další otázka ze sylabu. 

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D. (13.09.2021)

1. Epistemologické základy teologické reflexe o člověku

1.1 Jaké místo měla reflexe o člověku v dějinách teologie?

Četba: NOVOTNÝ; MÜLLER, s. 104–107

1.2 Jaký je přínos konstituce Gaudium et spes pro křesťanskou antropologii a kde jsou její limity?

Četba: NOVOTNÝ; Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes

 

2. Člověk stvořený trojjediným Bohem

2.1 Jaká jsou základní témata a perspektivy teologie stvoření, jak se utvářela nauka o stvoření v dějinách teologie?

Četba: MÜLLER, s. 156–172

2.2 Jak víme, že je člověk stvořen (souvislost mezi zkušeností spásy a stvořením; mezi poznáním Boha Spasitele a Boha Stvořitele; mezi poznáním Stvořitele ve světle přirozeného rozumu a ve světle zjevení)?

Četba: KKC 279–289; Dogmatická konstituce o katolické víře Dei Filius; MÜLLER, s. 108–109, 173–180

2.3 Proč byl člověk stvořen (stvoření světa a člověka k Boží slávě; příčiny stvoření ve světle Božího zjevení v Ježíši Kristu)?

Četba: KKC 293–294; Dogmatická konstituce o katolické víře Dei Filius; PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD, s. 31–50; MÜLLER, s. 123–125, 152–153, 178–180

2.4 Kým je člověk stvořen (stvoření jako akt vlastní Bohu samému; trojjediný Bůh jako nutný předpoklad stvoření; novozákonní výpovědi o roli Ježíše Krista ve stvoření: christocentrismus, stvoření a primární účel vtělení)?

Četba: KKC 290–292; POSPÍŠIL, I řekl Bůh, s. 41–100; POSPÍŠIL, Ježíš z Nazareta, s. 223–228; BIFFI

2.5 Co znamená být stvořen (vztah absolutního Bytí a kontingentních jsoucen: analogie entis, transcendence a imanence; stvoření jako dar bytí; creatio ex nihilo a Boží svoboda)?

Četba: KKC 295–301; MÜLLER, s. 108–109, 213–215; POSPÍŠIL, I řekl Bůh, s. 102–147

2.6 Je už člověk stvořen (stvoření jako časový počátek světa; creatio continua; concursus divinus; evoluce; Boží prozřetelnost)?

Četba: KKC 301–324; MÜLLER, s. 216–224; POSPÍŠIL, I řekl Bůh, s. 148–196, 213–226

2.7 Jaké jsou základní významy výroku, podle něhož byl člověk stvořen jako Boží obraz (biblické základy; interpretace v dějinách)?

Četba: KKC 355–361; MÜLLER, s. 109–112; PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD, s. 82–104; MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE, s. 13–21

2.8 Jaké polarity jsou do pojmu imago Dei zahrnuty (člověk jako osoba; polarita tělo-duše; polarita muž-žena; polarita jedinec-společenství; polarita svoboda-determinace)?

Četba: KKC 362–373; MÜLLER, s. 108–122; PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD, s. 82–104; MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE, s. 22–38

 

3. Prvotní stav, prvotní hřích, dědičná vina

3.1 Jaké má tato nauka biblické základy a jaký byl její vývoj v dějinách dogmatu i dějinách teologie?

3.2 Co znamená, že byl člověk stvořen ve svatosti a spravedlnosti, co jsou mimopřirozené a nadpřirozené dary?

3.3 Co znamená nauka o prvotním hříchu a dědičné vině z hlediska systematické teologie?

Četba: KKC 374–421; Dekret tridentského koncilu o prvotním hříchu; MÜLLER, s. 123–153; POSPÍŠIL, I řekl Bůh, s. 252–289; JOURNET, s. 65–72

 

4. Milost

4.1 Jaké má tato nauka biblické základy a jaký byl její vývoj v dějinách dogmatu i dějinách teologie?

Četba: MÜLLER, s. 790–837

4.2 Jaký je obsah nauky o milosti habituální, milosti aktuální, predestinaci, ospravedlnění a zásluze?

Četba: KKC 1987–2029; Dekret tridentského koncilu o ospravedlnění; Ospravedlnění a dědičný hřích v ekumenickém dialogu; JOURNET

Vstupní požadavky
Poslední úprava: prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D. (13.09.2021)

Přirozená inteligence, pokora, píle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK