Kurz představuje základní témata pedagogické a sociální psychologie relevantní pro aplikaci v prostředí pedagogické a školní praxe. Vybraná témata sociální jsou představena jako produkt základního výzkumu v psychologii a následně vykreslena jako součást reality výukové praxe i každodenního života v prostředí školy.
Poslední úprava: High Radka, PhDr., Ph.D. (02.06.2019)
The course introduces basic topics of pedagogical and social psychology relevant for application in educational and school practice. Selected social themes are presented as a product of basic research in psychology and subsequently portrayed as part of the reality of teaching practice and everyday life in the school environment.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Cíl předmětu -
Studující budou umět:
1. rozumět odpovídající pedagogické a sociálně-psychologické terminologii a konceptům;
2. rozumět složitosti společenského života a dynamice skupin;
3. používat základní pedagogické a sociálně-psychologické znalosti v pedagogické praxi;
4. vyhledávat nové a využitelné znalosti v současné literatuře.
Poslední úprava: High Radka, PhDr., Ph.D. (02.06.2019)
Students will be able to:
1. understand appropriate pedagogical and socio-psychological terminology and concepts;
2. understand the complexity of social life and the dynamics of groups;
3. use basic pedagogical and socio-psychological knowledge in pedagogical practice;
4. seek out new and applicable knowledge in contemporary literature.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literatura -
HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
JEDLIČKA, Richard a KOŤA, Jaroslav a SLAVÍK, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele - Psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha, Grada. 2018. ISBN: 978-80-271-0586-1
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení – Perspektivní motivace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, PedF UK. 2012.
SLAVIN, Robert. Educational Psychology: Theory and Practice, 12th Edition, Pearson. 2018.
Poslední úprava: High Radka, PhDr., Ph.D. (02.06.2019)
HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
JEDLIČKA, Richard a KOŤA, Jaroslav a SLAVÍK, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele - Psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha, Grada. 2018. ISBN: 978-80-271-0586-1
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení – Perspektivní motivace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, PedF UK. 2012.
SLAVIN, Robert. Educational Psychology: Theory and Practice, 12th Edition, Pearson. 2018.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -
1. Sociální vztahy ve věkově homogenní a nehomogenní skupině, zvláštnosti osobních a skupinových vztahů.
2. Diagnostika sociálních vazeb.
3. Pedagogicko-psychologické otázky rozvíjení schopností a dovedností, tvořivosti, motivace, zájmu.
4. Styly výchovy, vývoj dětí při různých stylech výchovy.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (29.06.2013)
1. Social relations in age-homogenous and inhomogeneous groups, peculiarities of personal and group relationships.
2. Diagnosis of social links.
3. Educational and psychological questions of developing abilities and skills, creativity, motivation, interest.
4. Educational styles, development of children in different styles of education.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)