Předmět ateliér je zaměřen na integraci poznatků a zkušeností z teoretických, výtvarných a didaktických předmětů, tak aby umožnil studentovi rozvíjení jeho vlastního výtvarného cítění a myšlení při vzniku osobního autentického artefaktu a díla majícího obsahové a formální kvality, v nichž se odráží schopnost orientace v současném chápání vizuality i užití a rozvíjení strukturálních prvků výstavby uměleckého díla.
Práce a studium v atelieru probíhá formou individuálních programů zaměřených na rozvoj individuality studenta. Na schopnost interpretace vnímané skutečnosti. Včetně reflexe a analýzy vlastních výstupů.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.02.2020)
Cíl předmětu
Clem je mezioborová integrace včetně autentické tvorby a vzniku artefaktu jako díla majícího obsahové a formální kvality, v nichž se odráží schopnost orientace v současném chápání a přístupu k vizualitě. Užití a rozvíjení strukturálních prvků výstavby uměleckého díla v pojetí osobního cítění, myšlení a chápání se schopností didaktické reflexe
Definují se aspekty tvůrčího procesu ve vztahu autor – reálná skutečnost – nová skutečnost. V průběhu výuky se stanoví individuální programy, které by měly rozvíjet specifickou individualitu studenta. A jeho schopnost interpretace vnímané skutečnosti. Případně podpořit imaginativní přístup k práci s uměleckým tvarem. Pracuje se v cyklech, řadách a asociativních řetězcích. K jednotlivým zadaným cvičením si student vytváří další, vlastní alternace a interpretace včetně metafory, nadsázky, exprese ad.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.02.2020)
Podmínky zakončení předmětu
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (21.04.2020)
Literatura
Základní studijní literatura a studijní pomůcky Umění světa, Praha Artia, 1971-1981 Slovník světového malířsktví, Praha 1991 Nová encyklopedie českého výtvarného umění I.,II, Praha 1995 BALEKA, J.: Výtvarné umění, výkladový slovník, Praha ,1997 HALL J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha, 1991 Monografie, metodologická literatura
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky TEISSIG, K.: Techniky kresby. Praha: Artia, 1968. KARKANOVÁ, H.: Současná česká kresba. Moravská galerie v Brně, Brno 1990. KANDINSKI, W.: O duchovnosti v umění. Praha: Triáda, 1998. KANDINSKI, W.: Bod linie plocha. Praha: Triáda, 2000. KLEE, P.: Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999. LINC, R.: Anatomie člověka. Praha: SPN, 1964. SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Praha: Slovart, 2000.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.02.2020)
Metody výuky
přednáška seminář dialog
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.02.2020)
Sylabus
Nové podoby kresby, malby a grafiky v konfrontaci s tradičním chápáním výtvarného umění
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.02.2020)