|
|
|
||
Kurz seznamuje studenty s hlavními proudy současné didaktiky výtvarné výchovy a jejich zázemím v teoretických studiích a empirickém výzkumu. Předkládá aktuální přístupy k uměleckému artefaktu a procesu společně s jejich reflexemi v didaktice výtvarné výchovy. Seznamuje s rekoncepcemi předmětu a aktuálními tématy současného didaktického diskurzu. Cílem kurzu je představit studentům dynamické pole současné oborové didaktiky a umožnit jim, aby se v něm orientovali. Pozornost bude specificky zaměřena na aktivity projektu Horizon2020 Acting on the Margins: Art as Social Sculpture a na propojení umělecké a pedagogické tvorby do nových otevřených forem, rezonujících s pandemickou situací a s nároky distanční výuky. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními proudy současné didaktiky výtvarné výchovy a jejich zázemím v teoretických studiích a empirickém výzkumu. Předkládá aktuální přístupy k uměleckému artefaktu a procesu společně s jejich reflexemi v didaktice výtvarné výchovy. Seznamuje s nedávnými rekoncepcemi předmětu a aktuálními tématy současného didaktického diskurzu. Cílem kurzu je představit studentům dynamické pole současné oborové didaktiky a umožnit jim, aby se v něm orientovali a propojit jejich dosavadní dílčí zkušenost z pedagogické praxe s poznatky současné odborné literatury a variabilními přístupy v náročných podmínkách pademie a distanční výuky. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Vzhledem k pandemické situaci bude výuka probíhat distanční formou na platformě Teams, kde bude založen Team pro zapsané studenty. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Aktivní účast ve cvičeních; orientace ve studijní literatuře Zpracování a obhajoba seminární práce: Písemná esej formulující klíčové otázky vyplývající z přednášek, zpracovaná s využitím doporučené odborné literatury. Student prokáže schopnost kritického čtení a myšlení v předložených souvislostech. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2 FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234. FULKOVÁ, M. , KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In: Kohnová, J. (Ed.): Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, UK, 2012, s. 41-48. ISBN 978-80-7290-548-5. Dostupné na:http://tarantula.ruk.cuni.cz/UPRPS-1-version1SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf Horizon2020 AMASS https://pedf.cuni.cz/PEDF-2033.html Pfeiffer, Jan: Střih pro novou dobu, online Pfeiffer, Jan, Novotná, Magdalena, Fulková, Marie: Galerie jede do rodiny (ve spolupráci s UPM) online Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. IRWIN, R.: A/r/tography. In Craig Kridel (Ed.). Encyclopedia of Curriculum Studies, 2010, (pp. 42-43). Thousand Oaks, Sage. KAFKOVÁ, H.: Proč bychom se nebavili - Schéma masové kultury a Výtvarná výchova. In: Pelcová, N., Hogenová, A (Eds.): Čas ve výchově, umění a sportu. UK Praha, 2014, s. 169-175. ISBN: 978-80-7290-777-9. MASON, R., BUSCHKUEHLE, C. (Eds.):Images and Identity:Educating Citizenship through Visual Arts. London, Intellect, 2013. ISBN 9781841507422.
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2: Umění a kultura ve škoním kontextu/učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 348 s. ISBN UK: 978-80-790-700-7.
FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691 JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno : Paido, 2009. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7. FULKOVÁ, M.: Diskurz umění a vzdělávání. 2008. ISBN: 978-80-7319-076-7 SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815. FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0. SLAVÍK, J. (2005) Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK, J. (ed.) Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Posluchači vypracují a v odborné debatě obhájí seminární praci na zvolené téma. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
1) Potenciál výtvarné výchovy v současné škole a společnosti; seznámení se studijní literaturou; výběr tématu seminární práce 2) Založení porfolia a archivu, seznámení s projektem Horizon2020 Acting on the Margins, Art as Social Sculpture 3) Umělecký artefakt a tvůrčí proces jako téma a učivo; kolaborativní tvorba a sociální přesahy VV. Upřesnění výběru tématu seminární práce 4) Vizuální gramotnost, její pojetí a postavení v současném vzdělávání, 5) Výtvarná výchova a její mezioborový potenciál; mezioborové vztahy 6) Galerijní a muzejní pedagogika a její podoby a možnosti v současné škole 7) Diskursivní charakter výtvarné výchovy 8) Současné výtvarné umění a vizuální kultura v současné škole 9) Konceptová analýza tvořivých úloh a její možnosti v pedagogické reflexi 10) Cíle výtvarné výchovy v kontextu možností RVP ZV a RVP G 11) Výtvarná výchova a digitální gramotnost Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
|