|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou a možnostmi využití empirického výzkumu ve výtvarné výchově. Význam výzkumných šetření pro výtvarnou výchovu je dokladován na základě příkladů realizovaných výzkumných šetření v ČR i v zahraničí. Studenti získají kompetence formulovat výzkumný problém a zvolit vhodný druh výzkumu i výzkumný design ve vztahu k budoucí diplomové práci.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (27.09.2019)
|
|
||
empirický výzkum, výtvarná výchova, výzkum v ČR a zahraničí, výzkumné otázky a design Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
|
|
||
Student navrhne v souladu se svou budoucí diplomovou prací výzkumný plán. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (27.09.2019)
|
|
||
Základní studijní literatura a studijní pomůcky GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6. JIRÁSEK, I. Metodologická studie. In: Pedagogika, UK Praha, 2015, vol. 1, s. 57-74. ISSN 0031-3815. Dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11134&lang=cs PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 270 s. ISBN 978-80-246-1916-3. PÍŠOVÁ, M. Učitel – expert – Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků. In: Pedagogika, UK Praha, 2010, vol. 3-4, s. 47-58. ISSN 0031-3815. Dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=908&lang=cs PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Ed. J. Slavík). 1. vydání. Praha: UK PedF 1995. ISBN 80-7184-132-3. SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7. ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-313-0. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky McBRIDE, R.: Úvod do kvalitativního výzkumu (průvodce pro učitele). Liberec: Technická univerzita Liberec, Fakulta pedagogická, 1995. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993. 347 s. ISBN 80-7184-141-2. NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. In: Pedagogika, UK Praha, 2003, vol. 3., s. 300-308. ISSN 0031-3815. Dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1942&lang=cs PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 1.vyd. Praha: UK v Praze, Karolinum 2004. 270 s. ISBN 80-7184-569-8. STRAUSS, Anselm L.; Corbinová, Juliet: Základy kvalitativního výzkumu (Postupy a techniky metody zakotvené teorie). Brno - Boskovice : Sdružení podané ruce, Nakladatelství Albert 1999. ISBN 80-858434-60-X. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (27.09.2019)
|
|
||
Zápočet Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.10.2019)
|
|
||
Obsah Pedagogický výzkum a možnosti jeho využití ve výtvarné výchově, druhy výzkumu, kvantitativní a kvalitativní výzkum ve výtvarné výchově, specifika kvalitativního výzkumu ve výtvarné výchově, výzkum ve výtvarné výchově v mezinárodním kontextu (realizovaná výzkumná šetření), výzkum jako součást diplomové práce, metody sběru dat, vyhodnocování dat a interpretace výzkumných nálezů. Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (27.09.2019)
|