|
|
|
||
Předmět je určen pro studenty speciální pedagogiky v programu Učitelství pro základní a střední školy. Umožňuje studentům aplikovat získané poznatky ze speciální pedagogiky při řešení vybraných problémů kurikula a jeho realizace v prostředí inkluzivní školy. Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti, jeho spolupráci s třídním učitelem a možnosti jeho zapojení do školních a komunitních projektů. Semináře jsou zaměřeny na otázky zajištění bezpečí a prevenci rizik v prostředí školy. Staví na souvislostech s druhým studovaným oborem a vedou k úspěšnému vstupu studentů do pedagogické praxe.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (18.09.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost hlouběji propojit teoretické poznatky získané dosavadním studiem speciální pedagogiky s aktuálními požadavky na činnost učitele v praxi základních a středních škol. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (17.09.2018)
|
|
||
Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams. Pro on-line výuku bude nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod zde: Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.09.2021)
|
|
||
Požadavky k udělení zápočtu – výuka s podporou MOODLE: 1. aktivní účast ve výuce, 2. zpracování seminárních úkolů a odevzdání prostřednictvím MOODLE 3. prezentace úkolů na semináři v rámci kolokvia Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (18.09.2018)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8 BENDL, S., KUCHARSKÁ (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha:UK Pedagogická fakulta 2008. ISBN 978-80-7290-366-5 ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3 HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, ISBN 978-80-247-3070-7 JUCOVIČOVÁ, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN978-80-8729-007 KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3 VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H: a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0 VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. ZÁKONNÉ PŘEDPISY A VYHLÁŠKY vztahující se k problematice speciální pedagogiky Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)
|
|
||
1. Specifické poruchy učení (individuální podpora učení a vývoje žáka se SPU v prostředí školy, specifická problematika jednotlivých SPU v praxi inkluzivní školy). 2. Posuzování chování žáků, problémové chování (rušivé chování, poruchy chování jako diagnóza, rizikové projevy chování žáků v inkluzivní škole). 3. Ochrana zdraví, zajištění bezpečí a prevence rizik v prostředí školy. 4. Vzdělávací kurikulum a každodenní život školy – didaktické stáže na základní škole. 5. Speciální pedagog jako součást poradenského pracoviště na škole. 6. Škola pohledem učitele a speciálního pedagoga – vlastní výzkumné šetření a reflexe jeho výsledků Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.01.2020)
|