Studenti se seznámí s postupem diagnostiky a poskytování podpůrných opatřených 1. až 5. stupně určených žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, postupem zpracování plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího plánu. Studetni se také seznámí s legislativním rámcem poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních. Dále budou představeny vybrané oblasti diagnostiky a intervence vztahující se ke školnímu věku - specifické poruchy učení a chování, klima tříd, dynamická diagnostika aj.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (04.02.2018)
Students will be acquainted with the process of diagnostics and providing suppoert measures 1 to 5 for pupils with special educational needs, the process of developing a pedagogical support plan and individual educational plan. Students will be also acquainted with the legislative framework for providing sonsulting serives in schools and school institutions. Selected fields of diagnostics and intervention related to school age (specific learning and behavioral disorders, class climate, dynamis diagnostics, etc.) will be introduced.
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími diagnostickými a intervenčními postupy, které se vážou k období docházky do ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (24.05.2018)
Deskriptory
..
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (16.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Administrace vybraného diagnostického materiálu
Zpracování plánu pedagogické podpory na základě předložené kazuistiky
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (04.02.2018)
Literatura
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada
Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
LANGMEIER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-
247-1284-9.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán.
Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2010. ISBN
978-80-7367-817-3.
SVOBODA, M (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2.
Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha:
Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
On-line dostupné publikační záznamy:
BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu
sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v
Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného
postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
ISBN 978-80-244-4615-8. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání
z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-