|
|
|
||
Současný systém škol a zařízení. Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků. Dítě, žák, učitel a jejich vzájemná komunikace. Výchovně vzdělávací programy. Edukační realita. Kurikulum. Klasifikace a hodnocení. Žák: subjekt edukace. Péče o zdraví a dozor nad žáky. Škola jako edukační instituce. Dokumentace učitele, ředitele školy. Osobnost speciálního pedagoga.
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (19.04.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je orientace v současné legislativě a vzdělávacím systému žáků se SVP. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (14.06.2018)
|
|
||
Předmět bude zahájen prednáškou a cvičením v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci vyuky v tomto předmětu (7.10. od 10, 00 do 12,00 hodin). Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod najdete na odkazu: https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams vám bude zaslam pomocí pozvánky (bude upřesněno datum cas). Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (27.09.2020)
|
|
||
Přemět je ukončen písemnou zkouškou. Úspěšné složení - 70 % správných odpovědí Zpracování seminární práce dle zadání Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (07.10.2020)
|
|
||
Základní studijní literatura BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno: Paido, 2007.ISBN 978-80- 7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Universita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-981-6. MULLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8. VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
Doporučená studijní literatura ČERNÁ, M. a kolektiv Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3. FRASER, J. Účinné poradenství při terapii koktavosti. Praha, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-689-6. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8. HÁJKOVÁ, V(ed.) Bazální stimulace, aktivace a komunikace žáků s kombinovaným postižením. Praha: EPOCHA, 2010. ISBN 978-80-904464-0-3. JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-JUCOVIČOVÁ, D. a kolektiv Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN 978-80-8729-007. KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4. Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (19.04.2017)
|
|
||
1. Speciální vzdělávací potřeby (SVP) - terminologické vymezení, legislativní zakotvení pojmu. 2. Identifikace SVP u nás a v zahraničí. 3. Současný systém škol určených pro vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. 4. Humanistické pojetí výchovy a vzdělávání žáků se SVP. Výchovně vzdělávací programy z hlediska možností podpory speciálních potřeb znevýhodněných jedinců. 5. Podpůrná opatření pro žáky s mentálním, tělesným, smyslovým postižením, sociálním a zdravotním znevýhodněním podmínky k jejich zajištění v prostředí běžných škol i škol zřízených pro žáky se SVP. 6. Role pedagogů a asistentů pedagogů ve vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (14.06.2018)
|