|
|
|
||
Cílem předmětu Didaktika informační a komunikační technologie 03 je rozvíjet u studentů učitelství kompetence v oblasti didaktiky informační a komunikační technologie nezbytné pro řešení metodických otázek informačně technologické výchovy a připravit studenty učitelství na jejich druhou souvislou pedagogickou praxi a po jejím skončení tuto praxi analyzovat a reflektovat.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (16.09.2018)
|
|
||
Podmínky pro zakončení předmětu:
zápočet
zkouška
Požadavky na práci a další informace:
- Práce bude mít podobu praktického projektu z oblasti v předmětu probíraných programovacích a algoritmizačních prostředí a jazyků. - Podmínkou je rovněž zhotovení základní dokumentace k projektu (např. prezentace, doprovodné materiály, fotografie, video). - Pro projekt lze využít vybraná programovací a algoritmizační prostředí, popř. didaktické vybavení (např. BeeBot, OzoBot apod.), ev. robotické sady LEGO WeDo verze 1 a 2.0 (apod.). - Tematickým omezením projektu je jeho využitelnost při výuce na ZŠ nebo SŠ. Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (16.09.2018)
|
|
||
KALAŠ, I., MAYEROVÁ, K. Základy programování ve Scratchi pro 5. ročník základní školy. Dostupné z URL: <http://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly/>. VANÍČEK, J., NAGYOVÁ, I., TOMCSÁNYIOVÁ, M. Programování ve Scratchi pro 2. stupeň základní školy. Dostupné z URL: <http://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-pro-2-stupen-zakladni-skoly/>. ČERNOCHOVÁ, M., ŠTÍPEK, J., VAŇKOVÁ, P. Programování ve Scratchi II (projekty pro 2. stupeň základní školy). Dostupné z URL: <http://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-ii-projekty-pro-2-stupen-zakladni-skoly/>. PROCHÁZKA, J., LAPEŠ, J., TOCHÁČEK, D. Edukační robotika s LEGO® WeDo 2.0 pro 1. stupeň základní školy. Dostupné z URL: <http://imysleni.cz/ucebnice/edukacni-robotika-s-lego-wedo-2-0-pro-1-stupen-zakladni-skoly/>. BLAHO, A., SALANCI, L., ŠIMANDL, V. Základy programování v jazyce Python pro střední školy. Dostupné z URL: <http://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-v-jazyce-python-pro-stredni-skoly/>. NOVÁK, M., PECH, J. Arduino: Učebnice pro střední školy. Dostupné z URL: <http://imysleni.cz/ucebnice/arduino-ucebnice-pro-stredni-skoly/>. BRENNAN, K., BALCH, C., CHUNG, M. Creative Computing. Harvard Graduate School of Education, 2014. DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism. Dostupné z URL: <http://dougiamas.com/writing/constructivism.html>. KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 2013. PECINA, P., ZORMANOVÁ L. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. SCRATCH. Dostupné z URL: <https://scratch.mit.edu/>. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2001. HILLIS, W.D. Vzor v kameni. Jednoduché myšlenky, které řídí počítače. Academia : Praha, 2003. KALAŠ, I., BLAHO, A. Comenius Logo: tvorivá informatika. Bratislava : CL Group, 1998. 1. a 2. díl. PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas, 1980. PEKÁROVÁ, J. Metodické přístupy k utváření představ žáků ZŠ/ nižšího stupně víceletých gymnázií o principu programování počítače. Rigorózní práce. UK FMFI v Bratislave, 2009. ŠANDOVÁ, H. Metodické přístupy k utváření představ žáků ZŠ/ nižšího stupně víceletých gymnázií o principu programování počítače. Diplomová práce. PedF UK v Praze, 2015. VARGA, M., BLAHO, A., ZIMANOVÁ, R. Algoritmy s Logom. Informatika pre gymnáziá. Tematický zošit. Bratislava : SPN, 1999. Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (16.09.2018)
|
|
||
Předmět je orientován na konstruktivistické a konstrukcionistické přístupy k výuce na základní a střední škole, implementaci logovské kultury, respektování výukových stylů žáků a pojetí práce učitele v závislosti na technologiích dostupných ve školní praxi. Hlavní pozornost je věnována metodickým otázkám rozvoje algoritmického myšlení na ZŠ a SŠ, např. i s využitím programovacích jazyků/prostředí Imagine, Logo, Scratch, BeeBot SW, LEGO WeDo SW, LEGO Mindstorms NXT/EV3 SW, OzoBot SW (Ozoblockly) apod. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro potřeby plnění cílů informatické, resp. informačně technologické výchovy a kurikulárních dokumentů a měl by motivovat studenty učitelství k tvůrčímu přístupu k výuce informatických předmětů. Předmět umožňuje hlouběji nahlížet do možností propojení informačních a komunikačních technologií s jinými předměty v rámci mezipředmětové spolupráce. Potřebná komunikace studentů a vyučujících bude realizována prostřednictvím virtuálního vzdělávacího prostředí Moodle nebo Google Classroom. Budou zde umístněny studijní opory, zadány úkoly, požadavky a další potřebné informace k průběhu studia i ukončení předmětu. Studenti budou během semestru zpracovávat individuální i skupinové úkoly odevzdávané prostřednictvím kurzu virtuálního vzdělávacího prostředí Moodle nebo Google Classroom, ve kterém bude rovněž poskytována možnost individuální i skupinové konzultace s vyučujícím. Témata zápočtových prací se budou dotýkat hlavních tematických celků předmětů a budou orientována zejména na dětské programovací jazyky a možnosti jejich využití ve výuce nebo metodické aspekty výuky algoritmizace a programování. Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (16.09.2018)
|