Předmět navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia technické a informační výchovy, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie. Předmět se zaměřuje na aktuální vývoj vzdělávacích technologií, především na praktické aspekty uplatnění konstruktivistické teorie učení, konstruktivních přístupů k edukaci a příslušných výukových metod. V souladu s převažující didakticko-metodickou orientací druhého cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů didakticky a technicky vhodným způsobem transformovat nabyté vědomosti a dovednosti do reálných výukových aktivit s konstruktivním, resp. problémovým a projektovým zaměřením založeným na využití ICT. Snahou je celkově zlepšit způsobilost studentů ve směru praktické aplikace ICT ve vzdělávání.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
The course builds on the previous themes oriented on didactic of the technical subjects, especially in the thematic units of educational technology. The course focuses on practical aspects of implementation contemporary development of educational technology, mainly constructivist theory of learning, constructive approaches to education and relevant teaching methods. In accordance with the prevailing didactic methodological orientation of the second cycle of study. the goal is to develop didactically and technically appropriate manner of the participants to transform the acquired knowledge and skills to real learning activities with constructive, respectively problem and project-based focus on the use of ICT, and thus improve the overall fitness of students in the direction of practical application of ICT in education.
Poslední úprava: Brdička Bořivoj, Ing., Ph.D. (28.12.2017)
Deskriptory
Vzhledem k současné situaci bude výuka prozatím probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k online výuce a informace o prostředí. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (21.02.2021)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů
Vytvoření a obhájení zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu
Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě uvedené literatury a informačních zdrojů.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
Literatura
BRDIČKA, B. Učení s počítačem. Praha : PřF UK, 1996. BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/. Portály zabývající se danou problematikou - především Učitelský spomocník, RVP.cz, Česká škola, eTwinning ad. Zdroje Internetu odkazované ze stránek kurzu Materiály a soubory předávané v průběhu semestru
Poslední úprava: Brdička Bořivoj, Ing., Ph.D. (28.12.2017)
Požadavky ke zkoušce
Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.
Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné vědomosti při řešení praktických problémů.
Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
Sylabus -
Kognitivní a konstruktivistické aspekty psychodidaktických soustav
Instruktivní, konstruktivní a konektivistické edukační prostředí
Současné pojetí a nástroje konstruktivní výuky
Konstruktivní výukové aplikace
Projektové metody a výukové projekty
Virtuální prostředí a současný vývoj eLearningu
Metodické aspekty realizace konstruktivních metod edukace
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
Cognitivist and constructivist aspects psycho-didactic systems
Instructive, constructive and connectivistic educational environment
Current concepts and tools for constructive learning
Constructivist learning applications
Methodology of educational projects
Virtual Environment and eLearning
Methodological aspects of the implementation of constructive methods of education
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)