Cílem předmětu je
1) rozvíjet didaktické kompetence a didaktické myšlení budoucích učitelů IT tak, aby dokázali v informaticky zaměřených předmětech rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ, a podporovat jejich didaktickou kreativitu.
2) poskytnout budoucím učitelům hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování informaticky zaměřených předmětů a na realizaci vzdělávacích cílů informatické a informačně-technologické výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ.
Předmět poskytne studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování předmětů zaměřených na vzdělávací oblast informační a komunikační technologie a na realizaci vzdělávacích cílů informačně-technologické výchovy s cílem rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro potřeby plnění cílů informačně-technologické výchovy s využitím digitálních technologií ve školní praxi. V návaznosti na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny předmět aplikuje a rozvíjí poznatky těchto disciplín v informačně-technologické výchově s důrazem na rozvoj informatického myšlení a rozvíjení digitální gramotnosti. V předmětu se klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje se aplikační a integrační pojetí informačně-technologické výchovy s ICT.
Předmět představuje vyučovací metody, organizační formy a didaktické principy a jejich specifika pro zajištění výuky informaticky zaměřených předmětů a ICT na ZŠ a SŠ.
Pozornost je věnována konstruktivistickým a konstrukcionistickým přístupům k rozvíjení informatického myšlení žáků a k přípravě a realizaci výuky ICT a informaticky zaměřených předmětů. Zaměřuje se na specifika didaktického trojúhelníka a didaktické transformace učiva v informační výchově a diagnostické metody pro hodnocení práce žáků a učitelů, výsledků a dopadu informační výchovy. Teoretickým východiskem pro studium oborové didaktiky zaměřené na informatiku bude transdisciplinární didaktiky jako didaktiky, která se opírá o studium transformace obsahu v příslušném oborovém kontextu.
V případě přechodu prezenční výuky na fakultě na distanční výuku v souvislosti s opatřeními COVID-19 bude bezkontaktní výuka realizovaná v MS Teams vždy v časech výuky podle rozvrhu.
Současně budou posíleny studijní opory v prostředí Moodle, kde studenti budou dostávat úkoly k vypracování, odevzdávat řešení, poskytovat zpětnou vazbu spolužákům a komunikovat v čase mimo on-line výuky realizované v Teams.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (24.09.2020)
The main aim of this course is:
1) to develop the didactic skills and thinking of ICT /Informatics student teachers so that they can develop digital literacy and computational thinking of primary and secondary school pupils, and to support student teacher´s didactic creativity.
2) to provide future teachers with deeper theoretical foundations of a field didactics focused on needs and specifics of teaching Informatics-oriented subjects and on realization of educational objectives of Informatics and information-technology education in education at primary and secondary schools.
The course developes knowledge and skills acquired in the study of general pedagogical-psychological disciplines and in the study of ICT / Computer Science or Informatics. It emphasizes a systemic understanding of teaching and explains the application and integration concepts of information-technology education aimed on pupils' computational thinking development. It introduces teaching methods, organizational forms and didactic principles and their specifics for the needs of information-technology education and teaching of computer science-oriented subjects with an emphasis on constructivist approaches to learning at primary and secondary schools and on teaching approaches supporting creative activities of pupils using digital technologies. The course also deals with specifics of a didactic triangle and didactic transformation of Informatics to school curriculum. The theoretical basis for the study of subject didactics focused on informatics will be transdisciplinary didactics as didactics, which is based on the study of content transformation in a relevant field context.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je 1) rozvíjet didaktické kompetence a didaktické myšlení budoucích učitelů IT tak, aby dokázali v informaticky zaměřených předmětech rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ, a podporovat jejich didaktickou kreativitu. 2) poskytnout budoucím učitelům hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování informaticky zaměřených předmětů a na realizaci vzdělávacích cílů informatické a informačně-technologické výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
The main aim of this course is: 1) to develop the didactic skills and thinking of ICT /Informatics student teachers so that they can develop digital literacy and computational thinking of primary and secondary school pupils, and to support student teacher´s didactic creativity. 2) to provide future teachers with deeper theoretical foundations of a field didactics focused on needs and specifics of teaching Informatics-oriented subjects and on realization of educational objectives of Informatics and information-technology education in education at primary and secondary schools.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Deskriptory
Synchronní komunikace se realizuje v Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a454fa9e5faf1460c8e96d6ff04882d15%40thread.tacv2/conversations?groupId=ce5a0bca-16f7-4a46-8e4b-b6eb743d08f2&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
On-line opora je připravena v https://moodle.it.pedf.cuni.cz/user/index.php?id=2023
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (30.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu:
1) Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce.
2) Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky.
3) Zápočtová práce 1: Encyklopedie: ukázka problému z vybraného oboru, který není možné řešit bez počítačů.
4) Zápočtová práce 2: Soubor pojmových map.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Credit Requirements: 1) to be active to complete successfully all tasks assigned to the solution in F2F seminars. 2) to be active and to complete all tasks assigned in the on-line support system. 3) to prepare a didactic project: to design and to develop a lesson plan (according to a given template) dedicated to a selected topic from the ICT educational area for primary / secondary schools. (1 file) 4) to complete an essay in which will be presented a problem that humanity cannot solve without computers (1 document in the moodle dictionary)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Literatura -
ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998.
JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.
KALHOUS, Z., OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání.
SENTANCE, S., BARENDSEN, E., SCHULTE, C. (Eds.) (2018) Computer Science Education. Perspectives on Teaching and Learning in School. Bloomsbury, 2018.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Efektivní práce s informacemi ve škole. Praha : Portál, 1997.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017.
SLAVÍK, J. et al. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky.ZČU : Plzeň, 2020.
STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
učebnice ICT a informaticky zaměřených předmětů pro ZŠ v ČR, na Slovensku, v Rusku, Velké Británi, aj.
strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+)
materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT)
učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)
učebnice informatiky a informaticky zaměřených předmětů pro ZŠ a SŠ v ČR, Rusku, na Slovensku, Velké Británii aj.
učebnice informatiky pro SŠ
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998.
JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.
KALHOUS, Z., OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání.
SENTANCE, S., BARENDSEN, E., SCHULTE, C. (Eds.) (2018) Computer Science Education. Perspectives on Teaching and Learning in School. Bloomsbury, 2018.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Efektivní práce s informacemi ve škole. Praha : Portál, 1997.
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017.
SLAVÍK, J. et al. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky.ZČU : Plzeň, 2020.
STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
učebnice ICT a informaticky zaměřených předmětů pro ZŠ v ČR, na Slovensku, v Rusku, Velké Británi, aj.
strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+)
materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT)
učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ke zkoušce: Na závěr prezenční části si každý student vybere námět pro didaktický projekt, který vypracuje ke zkoušce. 1) Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu při řešení a obhajobě didaktického projektu. 2) Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Requirements for exam: 1) to demosntrate appropriate level of knowledge in the field of the course in solution of a given didactic project. 2) to demonstrate appropriate level of knowledge in defense of a final credit work focused on the subject area.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
Sylabus -
DIDAKTIKA INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVY A JEJÍ PŘEDMĚT Předmět a úkoly oborové didaktiky, její pojetí jako nástroj pro učitele. Informačně-technologická a informatická výchova jako součást všeobecného vzdělávání a její postavení v systému výchovy. Pojmy digitální gramotnost a informatické myšlení.
VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVY A PŘEDMĚTŮ ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE NA ZŠ A SŠ Postavení digitální gramotnosti a informatického myšlerní v kurikulu ZŠ a SŠ. Vymezení cílů informačně-technologické výchovy, vzdělávací oblasti ICT, Informatiky a předmětů zaměřených na počítačové technologie v kurikulu ZŠ a SŠ v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní a vymezení funkce a významu těchto cílů pro činnosti žáků.
VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Vymezení pojmu vyučovací metoda. Klasifikace vyučovacích metod podle jejich uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu, jejich výběr, funkce a použitelnost pro informační výchovu. Konstruktivistické přístupy k informační výchově a ke vzdělávací oblasti ICT. Metody pro podporu učení na základě chyby a omylu, na základě objevování vlastní činností (learning by doing), na poznávání řešením problémů (problem solving), na základě objevitelské vědecké činnosti (inquiry learning), na základě wiki-learning, DIYLab přístup k rozvoji digitální gramotnosti.
ORGANIZAČNÍ FORMY VHODNĚ VYUŽITELNÉ V INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Klasifikace organizačních forem a jejich použitelnost pro potřeby informační výchovy (individuální, hromadná, frontální, individualizovaná, projektová, diferencovaná, skupinová, kooperativní, týmová výuka, exkurze, experimentální/laboratorní cvičení, field-trip, výuka v počítačové laboratoři). Otevřené vyučování. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT. Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování.
DIDAKTICKÉ PRINCIPY/ZÁSADY A PODMÍNKY VYUČOVACÍHO PROCESU ZAMĚŘENÉHO NA INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKOU A INFORMATICKOU VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT/ INFORMATIKA
PŘÍSTUPY K UTVÁŘENÍ A ROZVÍJENÍ INFORMAČNÍHO A INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ ŽÁKŮ, K ROZVÍJENÍ JEJICH KOMPETENCE PRO MANIPULACI SE STRUKTURAMI Logická struktura informačních a komunikačních činností žáků. Rozvoj algoritmického myšlení a mentálních operací žáků při práci se strukturami.
UČEBNÍ ÚLOHY V INFORMAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ A INFORMATICKÉ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ Typologie úloh pro osvojování a rozvíjení poznatků a dovedností (intelektových, senzomotorických, pracovních a komunikativních) žáků v informační výchově a vzdělávací oblasti ICT. Typologie problémových úloh (podle složitosti a obtížnosti, podle postupů při jejich řešení). Souteže. Podpora talentovaných dětí.
TVORBA ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT JAKO SOUČÁST DIDAKTICKÉ TRANSFORMACE Učivo jako jeden z klíčových systémových prvků výuky. Učivo informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT, jeho výběr, kategorizace, struktura a uspořádání v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva informační výchovy a ICT.
BEZPEČNOST A HYGIENA PRÁCE V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
DIDACTICS OF ICT INFORMATICS EDUCATION AND ITS SUBJECT OF STUDY
EDUCATIONAL OBJECTIVES OF ICT AND INFORMATICS EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
TEACHING METHODS SUITABLE FOR ICT AND INFORMATICS EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
Constructivist and constructionist approaches to learning in informatics education
Teaching methods to support learning based on errors, learning by doing, problem solving, inquiry based learning, wiki learning, DIY as a teaching approach to learning and digital literacy developmnet
ORGANIZATIONAL FORMS APPROPRIATE AND APPLICABLE IN INFORMATICS AND ICT EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
DIDACTIC PRINCIPLES / CONDITIONS APPLICABLE IN INFORMATICS AND ICT EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
SPECIFIC APPROACHES TO DIGITAL LITERACY AND COMPUTATIONAL THINKING DEVELOPMENT AND TO DEVELOPMENT OF PUPIL´S COMPETENCES FOR HANDLING STRUCTURES
LEARNING TASKS AND PROBLEMS FOR INFORMATICS AND ICT EDUCATION AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGIES
Tasks texonomy for acquiring and developing knowledge and skills (intellectual, sensorimotor, working and communicative) in ICT and Informatics education (typology by complexity and difficulty, according to their solutions). Competitions for children. Talented pupils in Informatics and Computer Science.
SCHOOL EDUCATIONAL PROGRAM DESIGN FOR THE EDUCATIONAL AREA "ICT AND INFORMATICS" AS A PART OF DIDACTICAL TRANSFORMATION
Curriculum as a key elemnet of the educational system. Didactic analysis of curriculum for ICT and Informatics education.
SAFETY AND WELL-BEING RELATED TO APPLICATIONS OF ICT, COMPUTER SCIENCE AND INFORMATICS IN LIFE AND LEARNING
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)