|
|
|
||
Záměrem předmětu je představení teoretických poznatků z didaktiky jako východisek pro praxi budoucích pedagogů se specifickými otázkami učitelství francouzštiny. Studenti budou seznámeni se základními didaktickými postupy při práci s literárním textem ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka (FLE). Záměrem je i inovovat předmět tradiční didaktiky a metodiky francouzského jazyka (« Français fondamental », SERR) rozšířením o moderní přístup praktické aplikace didaktické teorie, a to na základě lingvistické práce s literárním textem. Jak využít kvalitní literární text při výuce francouzského jazyka na různých úrovních? Jak číst s porozuměním ve francouzském originálu? Jak pracovat s textem tradičně (slovní zásoba, smysl textu)? Jak využít i netradiční přístup (práce ve skupinách, společná debata o různých pohledech na jedno téma, tvůrčí psaní)? Studenti pracují s literárními texty a reagují ústně anebo písemně na otázky k vybraným textům, diskutují a vyjadřují vlastní názor ve francouzském jazyce na úrovni B2-C1. Sami mají možnost předstoupit s návrhem tvorby učebního materiálu, pracovních listů a ukázkovou hodinou s ohledem na výuku FJ na středních školách.
Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (01.07.2021)
|
|
||
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován v MS Teams. https://teams.microsoft.com/_#/school/conversations/G%C3%A9n%C3%A9ral?threadId=19:9fc0a73f72fa47068c59b9298b7b2506@thread.tacv2&ctx=channel Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (01.07.2021)
|
|
||
Online - Referát na vybrané téma + tvorba jazykového nebo literárního cvičení na základě literárního úryvku pro studenty francouzštiny na českých SŠ nebo ZŠ: 15 minut. Jeden opravný pokus. Pour les étudiants en ERASMUS : un exposé de 3 - 5 pages + 3 exercices pour un groupe d'étudiants de FLE Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
ALBERT, Marie-Claude ; SOUCHON, Marc. Les Textes littéraires en classe de langue, Paris : Hachette, 2000 (ISBN 2-01-155139-0) BENTOLILA, A., col.. La Lecture : apprentissage, évaluation, perfectionnement, Paris : Nathan, 1991 (ISBN 2-09-120207-X) CAVALLI, Marisa. Lire, Hachette livre, Paris 2000 ISBN 2-01-155130-7 CIRCUREL, Francine. Lecture interactive en langue étrangère, Paris : Hachette, 1991 (ISBN 2010181522) CORNAIRE, Claudette. Le point sur la lecture, Paris : Cle International, 1999 (ISBN 2-09-033339-1) HNÍK, O. (2014): Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum. HŘÍBKOVÁ, Radka. Umělecký text ve výuce cizího jazyka, Cizí jazyky. 1999/2000 , roč. 43, č. 3, s. 80-82 LISTÍKOVÁ, Renáta. Literární text v cizojazyčném vzdělávání. In Vzdělávání učitelů cizých jazyků na počátku 21. století. Sborník příspěvků ze IV. Středoevropské regionální konference mezinárodní federace učitelů živých jazyků. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2004. s. 188-191 PENNAC, Daniel. Comme un roman, Paris : Gallimard, 1992 (ISBN 2-07-072580- 4) TAGLIANTE, Christine. La Classe de langue, Paris : Clé International, 1994 (ISBN 2-09-033112-7).
Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (01.07.2021)
|
|
||
1. Úvod, rozdělení referátů, systém práce. RABELAIS : Imaginez un mode de vie idéale. 2. Práce s básnickým textem ve výuce/Comment exploiter un poème ? VILLON, Ballade des pendus. 3. Práce s vyprávěním ve francouzštině/Un récit un français. L’évocation des souvenirs. L’autobiographie. MONTAIGNE, Essais. 4. Pohádka a jak s ní pracovat s dětmi?/Un conte classique français, le rêve, le merveilleux, l’aventure. PERRAULT. 5.-8. Souvislá pedagogická praxe s reflexí 9. Postava/příběh v literárním textu/Patrick MODIANO 10. Francouzština na všech světadílech/Součásná frankofonie ve výuce: CHAMOISEAU: Solibo Ohromný 11. Současní autoři a současný realistický román/Le monde contemporain. ENARD, IZZO, BEN JELLOUN, SLIMANI. 12. Vánoční prázdniny 13. Závěrečné opakování : online test. Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (01.07.2021)
|