PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ III – reflexe praxe - OPNF2F109A
Anglický název: Didactics III - reflective teaching practice
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je stejně jako u předmětu Didaktika II rozvíjení dovedností didaktické transformace vzdělávacího obsahu předmětu francouzština vzhledem k individuálním a věkovým zvláštnostem žáků, dále provázání a aplikace poznatků z předchozí pedagogické praxe (ZŠ) na oblast středoškolského stupně. Tématem jsou zejména řečové dovedností ve vztahu k jazykovým prostředkům a jejich evaluace, dále reflektivní kompetence (observace a analýza hodin, práce s videem). Pracuje se i na rozvoji kompetencí strategických, a to jak u žáků, tak učitelů. Významnou složkou výuky je reflexe konkrétních didaktických situací z praxí studentů na střední škole a zapojení IT nástrojů do přípravy učitele jazyka (využití tabletů, stránek LearningApps, Socrative, NearPod apod.) v mezipředmětovém kontextu. V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. V ZS 2020 budou studenti zpracovávat aktivity doplňující francouzskou učebnici Décibel 1 a 2. Aktivity pak budou použity/vedeny studenty přímo ve výuce. O jejich vhodnosti a kvalitě tak studenti dostanou přímou zpětnou vazbu od žáků i vedoucího učitele. Tento inovativní projekt doplňuje praktickou přípravu a propojuje práci v kurzu s realitou školní výuky FJ.
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
Literatura

Základní literatura:

ROBERT J.-P., ROSEN E., REINHART C. Faire classe en FLE. Paris: Hachette FLE, 2011.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014.

CORDINA, D., ODDOU, M. Pratiques et projets numériques en classe de FLE. Paris: CLE International, 2018.

 

Doporučená literatura:

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer.

Conseil de l’Europe, 2001.

(coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier, 2003.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. 

Řada „Didactique des langues  étrangères“. Paris: Cle International.

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast na on-line výuce (max. 2 absence).

1) Ústní reflexe didaktických situací na základě teoretických témat kurzu. (on-line přes MS Teams)

2) Vytvoření elektronického výukového materiálu ve vztahu k praxím a k videonahrávce části hodin.

Max. dva opravné pokusy.

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
Sylabus

1. období - před souvislou oborovou praxí:

Týden 1 - Řečové dovednosti vs. jazykové prostředy, SERRJ, další dovednosti (mediace, strategie atd.) v jazykové výuce, analýza výukových materiálů

Týden 2 - Řečové dovednosti čtení a psaní (compréhension et production écrite), analýza výukových materiálů

Týden 3 - Řečové dovednosti mluvení, interakce a poslech (compréhension, production et interaction orales), analýza výukových materiálů

Týden 4 - Specifika výuky jazyka na SŠ (vyšší jazyková úroveň, zdroje, evaluace, učebnice), analýza výukových materiálů

 

2. období - po praxích 

Týden 9 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje jazykových prostředků a jejich evaluace 

Týden 10 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 1)

Týden 11 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 2)

Týden 12 - Analýza videovýstupů z hlediska použití ICT a herních prvků

Týden 13 - Záverečná (auto)evaluace semestru

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK