|
|
|
||
Cílem předmětu je stejně jako u předmětu Didaktika II rozvíjení dovedností didaktické transformace vzdělávacího obsahu předmětu francouzština vzhledem k individuálním a věkovým zvláštnostem žáků, dále provázání a aplikace poznatků z předchozí pedagogické praxe (ZŠ) na oblast středoškolského stupně. Tématem jsou zejména řečové dovedností ve vztahu k jazykovým prostředkům a jejich evaluace, dále reflektivní kompetence (observace a analýza hodin, práce s videem). Pracuje se i na rozvoji kompetencí strategických, a to jak u žáků, tak učitelů. Významnou složkou výuky je reflexe konkrétních didaktických situací z praxí studentů na střední škole a zapojení IT nástrojů do přípravy učitele jazyka (využití tabletů, stránek LearningApps, Socrative, NearPod apod.) v mezipředmětovém kontextu. V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. V ZS 2020 budou studenti zpracovávat aktivity doplňující francouzskou učebnici Décibel 1 a 2. Aktivity pak budou použity/vedeny studenty přímo ve výuce. O jejich vhodnosti a kvalitě tak studenti dostanou přímou zpětnou vazbu od žáků i vedoucího učitele. Tento inovativní projekt doplňuje praktickou přípravu a propojuje práci v kurzu s realitou školní výuky FJ.
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Základní literatura: ROBERT J.-P., ROSEN E., REINHART C. Faire classe en FLE. Paris: Hachette FLE, 2011. CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005. COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014. CORDINA, D., ODDOU, M. Pratiques et projets numériques en classe de FLE. Paris: CLE International, 2018.
Doporučená literatura: (coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001. (coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005. CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003. Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001. HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier, 2003. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. Řada „Didactique des langues étrangères“. Paris: Cle International. Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Aktivní účast na on-line výuce (max. 2 absence). 1) Ústní reflexe didaktických situací na základě teoretických témat kurzu. (on-line přes MS Teams) 2) Vytvoření elektronického výukového materiálu ve vztahu k praxím a k videonahrávce části hodin. Max. dva opravné pokusy. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
1. období - před souvislou oborovou praxí: Týden 1 - Řečové dovednosti vs. jazykové prostředy, SERRJ, další dovednosti (mediace, strategie atd.) v jazykové výuce, analýza výukových materiálů Týden 2 - Řečové dovednosti čtení a psaní (compréhension et production écrite), analýza výukových materiálů Týden 3 - Řečové dovednosti mluvení, interakce a poslech (compréhension, production et interaction orales), analýza výukových materiálů Týden 4 - Specifika výuky jazyka na SŠ (vyšší jazyková úroveň, zdroje, evaluace, učebnice), analýza výukových materiálů
2. období - po praxích Týden 9 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje jazykových prostředků a jejich evaluace Týden 10 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 1) Týden 11 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 2) Týden 12 - Analýza videovýstupů z hlediska použití ICT a herních prvků Týden 13 - Záverečná (auto)evaluace semestru Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|