|
|
|
||
Román a epické žánry na cestě k modernismu (1910-1939)
První díl: Proust, Marcel. Du côté de chez Swann, 1913; Gide, André. Les Faux-Monnayeurs, 1926.
Druhý díl: "Surrealistický román": Breton, André. Nadja, 1928. Dědictví surrealismu: Leiris, Michel. L'Âge d'homme, 1939.
Třetí díl: zrod existencialismu: Sartre, Jean-Paul, La Nausée, 1938.
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.
Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (27.09.2020)
|
|
||
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. V případě zájemců o přednášku z řad nezapsaných studentů či veřejnosti kontaktujte katedru na katerina.esserova@pedf.cuni.cz. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
1) Seminární referát o vybraném díle (dle pravidel commentaire composé, tj. rozbor a výklad reprezentativního úryvku) 2) Znalost děl tvořících corpus; orientace v daném historickém období, v kulturních a ideových kontextech, povědomí o souhře mezi literaturou a těmito kontexty, znalost autorských i skupinových poetik, schopnost reflexe v diachronní i synchronní perspektivě, všeobecná vzdělanost 3) Schopnost fundovaného rozboru a výkladu textu (metodologická opora: commentaire composé)
N.B. Bezpodmínečné předpoklady (dříve samozřejmé):odpovídající úroveň francouzštiny a základy všeobecné vzdělanosti
Případné konzultace distančně, online - v určených KH, v termínech vypsaných v SIS nebo po domluvě v termínu individuálním. Consultations éventuelles - à distance, en ligne, dans ma permanence, durant les sessions indiquées dans le SIS ou sur RV.
Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (07.01.2021)
|
|
||
Choix de références Axe de l’histoire littéraire BERTHIER, Patrick; JARRETY, Michel. Modernités : XIXe et XXe siècles. Paris : PUF, 2006. BERTON, Jean-Claude. Histoire de la littérature et des idées en France au XXe siècle. Paris : Hatier, 2002. BOUTY, Michel. Dictionnaire des oeuvres et des thèmes de la littérature française. Paris : Hachette, 1990. BRUNEL, Patrick. La littérature française du XXe siècle. Paris : Dunod, 2002. LE CHERBONNIER, B. ; BRUNEL, Pierre ; RINCÉ, Dominique ; MOATTI, Christiane. L´Histoire de la littérature française. Paris : Bordas, 1996. MITTERAND, Henri (ed. et dir.) ; BARBERIS, Dominique ; BERTHELOT, Anne ; BRAMI, Joseph et al. Dictionnaire des grandes oeuvres de la littérature française. Paris : Le Robert, 1997. PECHAR, Jiří. Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha : Filosofia, 1999.
Axe méthodique-analytique ARON, Paul (dir.) ; SAINT-JACQUES, Denis - VIALA, Alain. Le Dictionnaire du littéraire. Paris : PUF, 2002. BRUNEL, Pierre ; PLAZOLLES, Louis-Robert ; SELLIER, Philippe. Le Commentaire composé. Paris : Nathan, 1993. COLL. Dictionnaire des genres et notions littéraires. Préf. De François Nourissier. Paris : Encyclopaedia universalis et Albin Michel, 1997. DÉSALMAND, Paul ; TORT, Patrick. Dissertation, essai. Paris : Hatier, série « Bonnes copies de bac », 1993. GICQUEL, Bernard. Explication de textes et dissertation. Paris : PUF, 1982.
Axe d'interprétation BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. K modernímu prozaickému textu. Brno : Host, 2003. BRUNEL, Pierre. Dictionnaire des mythes littéraires. Monaco : Rocher, 1994. HODROVÁ, Daniela et al. …na okraji chaosu… Poetika literárního díla 20. století. Praha : Torst, 2001. NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno : Host, 2006. PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Praha : Filosofia, 2002 (pour voir le "comment" d'une analyse et d'une interprétation bien fondées, bien argumentées et rigouresues). Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (07.09.2020)
|
|
||
Román a narativní žánry na cestě k modernosti První díl: Proust, Marcel. Du côté de chez Swann, 1913. Sága tvůrčího já; simultánnost sebe-ustavování a psaní; tvůrčí vědomí a afektivní/selektivní paměť; ozvuky H. Bergsona - dichotomie vnějšího a vnitřního času, trvání, kontinuita, životní vzmach. Gide, André. Les Faux-Monnayeurs, 1926. Podrývání a zpochybňování tradičního románu, odvržení realismu/mimetismu, technika/struktura mise-en-abyme - autoreflexivita žánru, antiiluzivní rámec. Druhý díl: presurrealistický román: Roussel, Raymond. Locus solus, 1914. Román coby prostor svébytné a autonomní hry; autotelie psaní. Román-nositel surrealistických principů: Breton, André. Nadja, 1928. Topoi surrealismu - setkání, touha, objektivní náhoda, sebezkoumání a sebepoznání, žena-médium atd. První "moderní" autobiografie: Leiris, Michel. L'Âge d'homme, 1939; De la littérature considérée comme une tauromachie, 1945. Psaní coby osobní riziko, etický imperativ bezpodmínečné pravdy o sobě - psaní a psychoanalýza, mýtus coby noetický a hermeneutický nástroj. Třetí díl: zrod existencialismu. Sartre, Jean-Paul, La Nausée, 1938. Osobní zkušenost a člověk jakožto Dasein/Da-Sein; fenomenologické filiace a sartrovský subjekt: od "bytí-o-sobě" k "bytí-pro-sebe". Sartrovské pojmy: náhodnost/nepodmíněnost (contingence), svoboda, zodpovědnost, člověk - ručitel hodnot, zrušení transcendentálně založené instance. Sartre literární kritik: propojení fenomenologie, existencialismu a psychoanalýzy. Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (07.09.2020)
|