Tento volitelný předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační i prohlubující funkci. Má též ovšem potenciál motivační. Je zaměřen na primárně parolové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou, a současně tam, kde je to náležité, využívá též konfrontačního pohledu. Posluchači se na výuce aktivně podílejí, a to prostřednictvím prezentací na vybraná zadaná témata, dále jejich oponenturou a následně analýzou rozmanitých autentických ukázek z hlediska příslušných okruhů. Dle potřeby se ve výuce kombinují prvky přednášky, semináře i workshopu. V závěru kurzu se poznatky syntetizují a směřují ke komplexní analýze a lingvistické interpretaci autentických ukázek.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (21.02.2019)
This option serves partly remedial, and partly consolidating, functions. It is also designed to deepen the student’s knowledge and may have a motivating force. It focusses primarily on parole disciplines. The seminar strives to interrelate theory with practical analysis, and wherever necessary, adopts the contrastive approach. The students take a crucial, active part in seminar activities, viz. through presentations on the selected given topics, through their peer-reviewing of the presentations, and by analysing a variety of authentic text samples in view of the particular linguistic areas. The lessons may occasionally combine features of lectures, seminars and workshops.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (21.02.2019)
Deskriptory -
V případě pandemické situace bude výuka probíhat online prostřednictvím Zoom. Nadto mohou
posluchači ke komunikaci využívat též fakultního emailu (renata.pipalova@pedf.cuni.cz).
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2022)
In case of the pandemic situation teaching will be provided online via Zoom.
In addition, the students may interact with the teacher via the email (renata.pipalova@pedf.cuni.cz).
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast na seminářích (max. dvě absence jsou povoleny)
Prezentace na zvolené téma
Oponentura jiné studentské prezentace
Odevzdání finalizované písemné verze prezentace
Test v podobě všestranné analýzy krátké ukázky z hlediska probraných témat parolových disciplín
Pozn. Součástí hodnocení je i formulační úroveň adepta.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2022)
Active participation in seminars (two classes may be missed)
Presentation on a selected topic
Peer-reviewing of a student presentation
Turning in of a finalized written version of the presentation
Test taking the form of a comprehensive analysis of a short text sample in view of the topics covered in the course (parole disciplines)
Note: The formulation aspect is an integral part of the assessment.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2022)
Literatura -
CRYSTAL, D.: The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters). 2nd. Ed.. Cambridge: Cambridge University Press. 2003. ISBN 978-051530330.
FIELD, J. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009.
HALLIDAY, M.A.K. a R. HASAN. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. 1985. ISBN:0-19-437154-9.
ROACH, P.: English Phonetics and Phonology. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press. 2009.ISBN 978-0-521-71740-3.
SCOVEL, T.: Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998.ISBN 978-0194372138.
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics. 4th edition. London: Routledge, 2013. ISBN 978-1408276747 SPOLSKY, B.: Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19437211-1.
VERDONK, P. Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003. ISBN 0-19-437240-5.
WIDDOWSON, H.G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
YULE, J.: Pragmatics. Oxford Introductions to Language Study. Oxford: Oxford University Press. 2nd ed. 1996. ISBN 0194372073
YULE, G.: The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. 4th ed. 2010 ISBN 978-0-521-74922-0.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (21.02.2019)
CRYSTAL, D.: The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters). 2nd. Ed.. Cambridge: Cambridge University Press. 2003. ISBN 978-051530330.
FIELD, J. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009.
HALLIDAY, M.A.K. a R. HASAN. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. 1985. ISBN:0-19-437154-9.
ROACH, P.: English Phonetics and Phonology. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press. 2009.ISBN 978-0-521-71740-3.
SCOVEL, T.: Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998.ISBN 978-0194372138.
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics. 4th edition. London: Routledge, 2013. ISBN 978-1408276747 SPOLSKY, B.: Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19437211-1.
VERDONK, P. Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003. ISBN 0-19-437240-5.
WIDDOWSON, H.G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
YULE, J.: Pragmatics. Oxford Introductions to Language Study. Oxford: Oxford University Press. 2nd ed. 1996. ISBN 0194372073
YULE, G.: The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. 4th ed. 2010 ISBN 978-0-521-74922-0.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (21.02.2019)
Sylabus -
1. ( 24/2) Úvod; Textová lingvistika - koheze a koherence
2. (3/3) Textová lingvistika a stylistika - registr, typ textu, intertextualita
3. (10/3) Fonetika
4. (17/3) Stylistika - psanost a mluvenost
5. (24/3) Stylistika (ne)formálnost a interakce
6. (7/4) Pragmatika - principy a presupozice
7. (14/4) Pragmatika - producentova intencionalita a recipientova akceptabilita
8. (21/4) Sociolingvistika - regionální a sociální rozvrsvení angličtiny
9. (28/4) Psycholingvistika a informativita: (de)kódování; osvojení si a ztráta jazyka
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2022)
1. (24/2) Introduction; Text linguistics: Cohesion and coherence
2. (3/3) Text linguistics and stylistics: Register, text type, genre, stylistic variation; intertextuality
3. (10/3) Phonetics
4. (17/3) Stylistics: Literacy and Orality;
5. (24/3) Stylistics: (In)formality and interaction
6. (7/4) Pragmatics: Principles and presuppositions
7. (14/4) Pragmatics: Producer´s intentionality and recipient´s acceptability
8. (21/4) Sociolinguistics: Reginal and social variation of English
9. (28/4) Psycholinguistics and informativity: (de)coding; acquisition and loss of language
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2022)