Reflektivní didaktický seminář je zaměřen na podporu souvislé praxe na středních školách. Jeho cíli jsou příprava, realizace a reflexe výuky jednotlivých studentů v roli učitele v prostředí reálné třídy na střední škole. Hlavní pozornost bude věnována rozvíjení schopnosti transfer znalostí dosud získaných v oborové didaktice do prostředí každodenní vyučovací praxe. Zvláštní pozornost bude věnována přípravě na hodinu, realizaci výuky, reflexi vlastní výuky založené na znalosti a aplikaci didaktické teorie a rovněž identifikaci silných i slabých stránek praktikujícího studenta ve výuce. Dále se budou studenti věnovat pozornost kurikulárním dokumentům (ŠVP, RVP a jiné) na konkrétní škole, budou hospitovat v hodinách, přičemž budou také sledovat kulturu a klima každé jednotlivé školy. V průběhu kurzu i praxe samotné budou kooperovat s učiteli z fakulty, spolužáky a fakultními učiteli. dalším cílem je dát studentům příležitost rozvíjet dovednost reflexe jejich vlastního vyučování a dále pak rozvíjet schopnost analyzovat získané zkušenosti.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
The Reflective didactic seminar supports the teaching practice at upper-secondary schools. Its main aims are the preparation for, realization and reflections of individual students´performances in the role of the teacher in a classroom setting at upper-secondary schools.The main focus is on the ability of transferring the so far gained knowledge in subject didactics into everyday classroom teaching practice, especially the area of planning lessons, realization of teaching, theory-based reflection of their own teaching as well as identification of their own strengths and areas in need of improvement and development. In addition, the students will concentrate on the relevant curricular documents (RVP, ŠVP and other documents of a particular school), the students will also be encouraged to observe and learn from the culture and climate of each particular school. Within the duration of thwe course, the students will cooperate with the university teacher, their peers and their teaching practice mentor. Another aim of course is to give the students an opportunity to develop the skill of reflection of their own teaching experience and to further develop their ability to analyze the gained experience.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (19.09.2018)
Deskriptory -
Seminář bude probíhat v čase daném rozvrhem přes meet.google.com.
Studenti obdrží link na svoji mailovou adresu.
link
meet.google.com/cme-eavu-mic na 6.10. 2020
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (01.10.2020)
The seminar takes places as timetabled through meet.google.com
The students will receive the lint to their e-mail addresses.
link for 6.10.2020
meet.google.com/cme-eavu-mic
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (01.10.2020)
Podmínky zakončení předmětu -
80% docházka
aktivní účast v semináři
včasné dodání požadovaných dokumentů a informací (DPP, vyplnění GOOGLE tabulky, portfolio)
projití na reflexivním pohovoru
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
80% attendance
active participation in the seminars
submission of required documents and information in timely manner (DPP, filling in the google documents, TP portfolio)
passing grade on the refective interview
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
Literatura -
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford:Macmillan, 2011. ISBN 978-0-23072984-1.
RICHARDS, Jack C a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994. ISBN 05-214-5803-X.
Brown, Douglas H. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman, 2001
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford:Macmillan, 2011. ISBN 978-0-23072984-1.
RICHARDS, Jack C a Charles LOCKHART. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994. ISBN 05-214-5803-X.
Brown, Douglas H. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman, 2001
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (11.09.2020)
Sylabus -
Před praxí - představení ped. praxe, její organizace a dokumenbtů
- osobní strategie, pokyny, analýza SWOT, analýza a komparace kurikulárních dokumentů
Při praxi - dobrovolné individuální konzultace
Po praxi - skupinová reflexe ped.praxe, její organizace a dokumentů
- individuální reflexivní rozhovory
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
Pre - TP - introducing the teaching practice, organisation, documents
- personal strategy, guide-lines, swot analysis, analysis and comparison of curricular documents
Mid - TP - individual voluntary TP consultations
Post - TP - group reflection, portfolio collection and assessment
- individual reflective interviews
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)