Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování a dalších se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se základními principy rozvoje jazykových prostředků a řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině, přičemž akcent bude kladen zejména na rozvoj jazykových prostředků. Ukázky videonahrávek z praxe a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Následující mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
The aim of the course is to develop theoretical grounds of English language teaching, i.e. become knowledgeable to the basic methodological principles and complex problematics of content and process in language teaching and learning. Based on the gained knowledge of aims setting, communicative competence, planning, etc. students will get familiar with the basic principles applied in developing language systems (lexis, grammar, pronunciation) both in theory and practice. The use of video recordings of authentic English lessons and their reflection will support students’ ability and skill to notice and identify specific aspects of teaching and learning and problem situations. Additionally, the use of video recordings will serve as platform for asking questions, critical analysis and evaluation. Students’ microteaching sessions including their evaluation and self-evaluation will support students’ skills in areas such as aims setting, lesson planning and executing, and evaluating teaching of oneself and that of peer students. The level of language proficiency (C2 level) and the ability to formulate ideas properly and accurately are ALWAYS subject to assessment and evaluation. Deficiencies in students' oral and written production are penalised. Papers with serious systemic errors may be disqualified.
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je:
- rozvoj základny teoretických poznatků v oblasti didaktiky AJ,
- rozvoj znalosti, pochopení a dovedností týkající se základních didaktických principů a komplexní problematiky obsahu a procesů souvisejísí s výukou a učením se cizímu jazyku se zvláštním zřetelem na výuku jazykového systému (slovní zásoba, gramatika a výslovnost)
- rozvoj schopnosti observace, reflexe a hodnocení vyučovacího procesu
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
The aim of the course is to:
- develop students' theoretical grounds of English language teaching,
- develop students' knowledge, understanding and skills regarding the basic methodological principles and complex problematics of content and process in language teaching and learning with the focus on the application of linguistic systems,
- develop student's aims setting and lesson planning skills.
- develop student's observation, reflection and evaluation skills
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Deskriptory -
Due to the virus-related measures, our lectures and seminars will take place online until further notice as follows: • There will be a class in Google Classroom (GC) (expect an invitation). • There will be regular online sessions via ZOOM (find the link in GC) in accordance with our IS schedule. • All homework (HW) will be assigned and submitted via GC on a regular basis. • HW will be assessed and evaluated ONLY AFTER the deadline. • All materials will be distributed via GC.
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (28.09.2020)
Due to the virus-related measures, our lectures and seminars will take place online until further notice as follows: • There will be a class in Google Classroom (GC) (expect an invitation). • There will be regular online sessions via ZOOM (find the link in GC) in accordance with our IS schedule. • All homework (HW) will be assigned and submitted via GC on a regular basis. • HW will be assessed and evaluated ONLY AFTER the deadline. • All materials will be distributed via GC.
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (28.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu -
Due to the virus-related measures, our lectures and seminars will take place online until further notice as follows: • There will be a class in Google Classroom (GC) (expect an invitation). In-class observations will be announced in advance. • There will be regular online sessions via ZOOM (find the link in GC) in accordance with our IS schedule. • All homework (HW) will be assigned and submitted via GC on a regular basis. • HW will be assessed and evaluated ONLY AFTER the deadline. • All materials will be distributed via GC.
Aktivní účast na semináři, docházka min. 80%
Včasné odevzdávání zadaných úkolů (přípravy na hodinu, pozorovací archy, poznámky z předepsané literatury)
Písemný test obsahující teorii z povinné literatury + prezentace ze seminářů. Minimální cut-off skór je 70%.
Součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (22.09.2020)
Due to the virus-related measures, our lectures and seminars will take place online until further notice as follows: • There will be a class in Google Classroom (GC) (expect an invitation). In-class observations will be announced in advance. • There will be regular online sessions via ZOOM (find the link in GC) in accordance with our IS schedule. • All homework (HW) will be assigned and submitted via GC on a regular basis. • HW will be assessed and evaluated ONLY AFTER the deadline. • All materials will be distributed via GC.
Active participation in seminars, attendance (80%)
Written test based on assigned readings and seminar work (mix of open questions, multiple-choice questions, true-false questions)
The minimum cut-off score is 70%.
The level of language proficiency (C2 level) and the ability to formulate ideas properly and accurately are ALWAYS subject to assessment and evaluation. Deficiencies in students' oral and written production are penalised. Papers with serious systemic errors may be disqualified.
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (22.09.2020)
Literatura -
Povinná literatura:
THORNBURY, S. (2000). How to Teach Grammar. Longman,
THORNBURY, S. (2002). How to Teach Vocabulary. Pearson Education.
KELLY, G. (2004). How to Teach Pronunciation. Pearson Education.
Doporučená literatura:
GRANT, L. (2014) Pronunciation Myths. Applying Second Language Research to Classroom Teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press.
CELCE-MURCIA, M., BRINTON, D. M., GOODWIN, J. M. (2010) Teaching Pronunciation. A Coursebook and Reference Guide. (2nd ed.) New York: Cambridge University Press.
UNDERHILL, A. (2005). Sound Foundations. Learning and Teaching Pronunciation. (3rd ed.) Oxford: Macmillan Publishers Limited.
LANE, L. (2012). Tips for Teaching Pronunciation. A Practical Approach. New York: Pearson Longman.
+ selected chapters:
HARMER, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Longman.
SCRIVENER, J. (2011). Learning Teaching. Macmillan.
HENDRICH, J. ET AL. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha.
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Required literature:
THORNBURY, S. (2000). How to Teach Grammar. Longman,
THORNBURY, S. (2002). How to Teach Vocabulary. Pearson Education.
KELLY, G. (2004). How to Teach Pronunciation. Pearson Education.
Recommended:
GRANT, L. (2014) Pronunciation Myths. Applying Second Language Research to Classroom Teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press.
CELCE-MURCIA, M., BRINTON, D. M., GOODWIN, J. M. (2010) Teaching Pronunciation. A Coursebook and Reference Guide. (2nd ed.) New York: Cambridge University Press.
UNDERHILL, A. (2005). Sound Foundations. Learning and Teaching Pronunciation. (3rd ed.) Oxford: Macmillan Publishers Limited.
LANE, L. (2012). Tips for Teaching Pronunciation. A Practical Approach. New York: Pearson Longman.
+ selected chapters:
HARMER, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Longman.
SCRIVENER, J. (2011). Learning Teaching. Macmillan.
HENDRICH, J. ET AL. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha.
Poslední úprava: Žďárek Karel, Mgr., Ph.D. (27.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Aktivní účast na semináři, docházka min. 80%
Včasné odevzdávání zadaných úkolů (přípravy na hodinu, pozorovací archy, poznámky z předepsané literatury)
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Active participation in seminars, min. 80% attendance.
Only students who submitted all the required assignments and materials will be admitted to the exam.
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Sylabus -
Sylabus:
Výuka komponentů jazykového systému - úvod
Výuka slovní zásoby - přístupy a techniky, teorie
Výuka slovní zásoby - reflektivní praxe a studentské mikrovýstupy
Výuka gramatiky - přístupy a techniky, teorie
Výuka gramatiky - reflektivní praxe a studentské mikrovýstupy
Výuka výslovnosti - přístupy a techniky, teorie
Výuka výslovnosti - reflektivní praxe a studentské mikrovýstupy
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Syllabus:
Teaching the components of language system - introduction
Teaching vocabulary - approaches and techniques, theory review
Teaching vocabulary - reflective practice and microteaching
Teaching grammar - approaches and techniques, theory review
Teaching grammar - reflective practice and microteaching
teaching pronunciation - approaches and techniques, theory review
Teaching pronunciation - reflective practice and microteaching
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)