Cílem kurzu je aplikace teoretických oborově didaktických poznatků ve vymezeném kontextu střední školy. Studenti se seznámí se základními kurikulárními dokumenty (rámcových a školních vzdělávacích programů) a jejich vztah ke komunikační kompetenci. V kontextu výuky anglického jazyka na středních školách se budeme zabývat didaktickými tématy jako jsou faktory vyučovacího procesu, cíle a obsah výuky, specifika žáka a učitele, plánování a řízení edukačního procesu, a další. Analýza a hodnocení videonahrávek vyučovacích hodin na různých typech středních škol nebo přímé účasti v živých hodinách umožní studentům dále přesněji identifikovat a hodnotit jednotlivé aspekty výuky cizího jazyka a zpřesňovat tak své profesní vidění. Studenti budou seznámeni s kritérii výběru a hodnocení didaktických prostředků, zejm. učebnic. Prostřednictvím autentických materiálů, nahrávek a účasti v živých hodinách budou mít studenti možnost analyzovat a hodnotit ústní a písemný projevu žáků středních škol na různých úrovních komunikační kompetence.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
The aim of the course is to apply the TEFL theory in the context of upper secondary schools. Students will study the fundamental curricular documents and their relation to communicative competence. In the context of upper secondary school we will explore areas such as factors of educational process, aims and content of teaching, teacher, student, planning and managing the educational process. Analysis and evaluation of video recordings of lessons at upper secondary schools or observations of real lessons will enable students to identify and evaluate specific aspects of language teaching and thus develop their professional vision. Students will learn about the criteria for choosing and evaluating a teaching material (especially course books). By means of authentic materials, recordings and real lessom observations the students will have the opportunity to analyse and evaluate oral and written performance of students at upper secondary schools at various levels of communicative competence.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Deskriptory -
Výuka probíhá dle rozvrhu.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
The instruction takes place as timetabled.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
docházka 80%
aktivní účast v hodinách
závěrečný projekt na zadané téma
Součástí hodnocení je i jazyková (C2) a formulační úroveň.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
attendance 80%
active participation in class
final observation/evaluation project on a chosen topic
The level of language proficiency (C2 level) and the ability to formulate ideas properly and accurately are ALWAYS subject to assessment and evaluation. Deficiencies in students' oral and written production are penalised. Papers with serious systemic errors may be disqualified.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (04.09.2021)
Literatura -
Povinná literatura:
BROWN, H. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. NY: Pearson Education ESL.
BROWN, H. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman,
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
HEDGE, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
ULIČNÁ, Klára a Karel ŽĎÁREK. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady [online]. Praha: Ústřední knihovna, Univerzita Karlova, 2017 [cit. 2017-05-30]. ISBN 978-80-88176-09-1. Dostupné z: https://publi.cz/books/468/index.html?secured=false#cover
Kurikulární dokumenty:
Rámcové vzdělávací programy pro SŠ, ukázky školních vzdělávacích programů
Společný evropský referenční rámec pro jazyky a příslušné vzdělávací standardy (úroveň B1/B2)
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Povinná literatura:
BROWN, H. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. NY: Pearson Education ESL.
BROWN, H. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman,
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
HEDGE, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
ULIČNÁ, Klára a Karel ŽĎÁREK. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady [online]. Praha: Ústřední knihovna, Univerzita Karlova, 2017 [cit. 2017-05-30]. ISBN 978-80-88176-09-1. Dostupné z: https://publi.cz/books/468/index.html?secured=false#cover
Kurikulární dokumenty:
Rámcové vzdělávací programy pro SŠ, ukázky školních vzdělávacích programů
Společný evropský referenční rámec pro jazyky a příslušné vzdělávací standardy (úroveň B1/B2)
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Sylabus -
sylabus:
- kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP), tematické plány, přípravy na hodinu
- faktory vyučovacího procesu
- cíle výuky
- obsah výuky
- žák
- učitel
- řízení edukačního procesu (role mateřského jazyka)
- plánování hodiny / fáze hodiny
- didaktické prostředky
- hodnocení ve výuce cizích jazyků / oprava chyb
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)