Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace v problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování atd. se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se principy rozvoje řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak praktické rovině. Ukázky videonahrávek z praxe a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Mikrovýstupy studentů, včetně jejich hodnocení a sebehodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Pro potřeby pozorování výuky se studenti zapojují do tvorby pozorovacích archů zaměřených na analýzu výuky jednotlivých
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
The aim of the subject is to further develop the theory base of language teaching, i.e. knowledge of the system of fundamental didactic findings. Based on the knowledge in the area of formulating aims, communication competence, planning, etc. students will be introduced to the principles of developing language skills both in theory and practice. Recording from classroom teaching and their reflection will promote students development of observation skills, i.e. seeing particular aspects of teaching and learning, problematic situations, examples of good practice, and also to be able to ask questions, critically analyse and evaluate experience of their own and of others. Students’ micro teaching and their evaluation and self-evaluation will develop the skill of formulating aims, lesson planning, teaching and evaluating. For the purpose of observation, students will be developing and piloting their own observations sheets focusing on analysis of particular aspects of teaching language skills.
Poslední úprava: Žďárek Karel, Mgr., Ph.D. (02.02.2019)
Deskriptory -
Seminář bude probíhat v čase daném rozvrhem přes meet.google.com.
Studenti obdrží link na svoji mailovou adresu.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
The seminar takes places as timetabled through meet.google.com
The students will receive the lint to their e-mail addresses.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k ukončení kurzu:
- docházka - minimálně 80%
- aktivní účast ve výuce, včetně aktivit založených na domácí četbě
- odevzdání příprav an hodimu jako podklasdů pro mikrovyučování
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Course requirements:
- attendance (80%)
- active participation in class incl. prescribed reading
- lesson plans carried out within micro-teaching sessions
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Literatura -
Povinné tituly - vybrané kapitoly z:
BROWN, H. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman,
GOVER, R.; PHILLIPS, D.; WALTERS, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Heinemann, 1995.
SAVILLE-TROIKE M.,BARTO K. (2016). Introducing Second Language Acquisition. CUP.
SCRIVENER, J. (2005). Learning Teaching. Oxford: Macmillan Heinemann.
HARMER, J. (1991). The Practice of English Language Teaching. Longman.
Doporučené tituly
WILSON, JJ. (2008). How to Teach Listening. Harlow: Pearson Education, 2008.
ALDERSON, C. N. (2005). With a Chapter on Testing Reading by J. Charles. Teaching reading skills in a foreign language. Second edition. Oxford: Macmillan, 2005.
GOH, C. C. M., BURNS, A. (2012) Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press.
HARMER, J. (2004). How to Teach Writing. Harlow: Longman.
HARMER, J. (1998). How to Teach English. London: Longman.
HENDRICH, J. et al. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha.
BROWN, H. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. NY: Pearson Education ESL.
HEDGE, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
THORNBURY, S. (2006). An A – Z of ELT. Oxford: Macmillan
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Required readings
selected chapters from:
BROWN, H. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman,
GOVER, R.; PHILLIPS, D.; WALTERS, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Heinemann, 1995.
SAVILLE-TROIKE M.,BARTO K. (2016). Introducing Second Language Acquisition. CUP.
From bachelor studies (Introduction into the Didactics of the English Language I, II):
SCRIVENER, J. (2005). Learning Teaching. Oxford: Macmillan Heinemann.
HARMER, J. (1991). The Practice of English Language Teaching. Longman.
Recommended readings
WILSON, JJ. (2008). How to Teach Listening. Harlow: Pearson Education, 2008.
ALDERSON, C. N. (2005). With a Chapter on Testing Reading by J. Charles. Teaching reading skills in a foreign language. Second edition. Oxford: Macmillan, 2005.
GOH, C. C. M., BURNS, A. (2012) Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press.
HARMER, J. (2004). How to Teach Writing. Harlow: Longman.
HARMER, J. (1998). How to Teach English. London: Longman.
HENDRICH, J. et al. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha.
BROWN, H. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. NY: Pearson Education ESL.
HEDGE, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
THORNBURY, S. (2006). An A – Z of ELT. Oxford: Macmillan
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (24.02.2020)
Požadavky ke zkoušce -
zkouška se bude skládat ze tří částí: 1. písemného testu teoretických znalostí o řečových dovednostech - (nutné dosánout nejméně 60% celkového počtu bodů) + následného teoretického pohovoru nad testem
2. ústního pohovoru - zpětné vazby nad zadanými domácími úkoly
3. rozhovoru o prostudovaných dílech z doporučené literatury
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
The exam consits of 3 parts: 1 written test covering theoretical knowledge about language skills - (it is necessary to achieve minimally 60% of total number of marks) + the follow up theoretical analysis of the test
2 oral feedback on selected homework
3 presentation of 3 works selected from the recommended reading list
z
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Sylabus -
Výuka receptivních řečových dovedností: čtení a poslech
Výuka produktivních řečových dovedností: mluvení a psaní
Oprava chyb
hodnocení a známkování žáků
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Teaching receptive skills: reading and listening
Teaching productive skills: speking and writing
Error correction
Marking and evaluation
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)