Kurz seznamuje v historické linii s vývojem výchovy dítěte předškolního věku, se vznikem a systémem předškolní pedagogiky, s počátky péče o děti v institucích. Objasňuje metody a formy sociální, pedagogické a zdravotní pomoci rodinám s malými dětmi. Představuje institucionální péči o děti v raném věku, jejich organizační, legislativní zázemí a modely budoucnosti. Seznamuje s převládajícími současnými trendy při realizaci programů práce v MŠ.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.12.2017)
Pedagogical studies in early childhood education content.
Basic educational history and philosophy. Aims and wantes. Theories, trends and methods. Programm content and implementation. Methodological aspekt and pedagogic dimension of early childhood education. Basic care, play, work and learning. Planning and developing, models, developmental and experimental projets.
Teaching frame work is based on lectures, group and individual work. Some requirements can be complete through independent studny.
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Cíl předmětu -
Cílem je objasnit specifiku výchovy a vzdělávání v předškolním období a seznámit s převládajícími a současnými trendy při realizaci programů práce v MŠ.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.12.2018)
AIM
The content of the course - interaction between theoretical subjects and creative. The students should acquire the theoretical and practical prerequisites for educational and social work with young children including children with speciál needs.
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Literatura
Základní:
Allen, K. Eileen a Marotz, Lynn R. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Překlad Petra Vlčková. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. 187 s. Rádci pro rodiče a vychovatele.ISBN 978-80-7367-421-2.
Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 286 s. Pedagogická praxe.ISBN 978-80-7367-628-5.
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 220 stran. Pedagogika.ISBN 978-80-247-5107-8.
Opravilová, E.; Gebhartová, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 493 s. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 978-80-7367-703-9.
Syslová, Zora, Borkovcová, Irena a Průcha, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. 213 s.ISBN 978-80-7478-354-8.
Doporučená:
Bom, P.; Huber, M. Průvodce péčí o děti od 1 do 4 let: anthroposofické podněty. Hranice: Fabula, 2014. 228 s. ISBN 978-80-87635-25-4.
Hašková, H.; Saxonberg, S.; Mudrák, J. Péče o nejmenší: boření mýtů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012. 199 s. ISBN 978-80-7419-114-5.
Lenderová, Milena a Rýdl, Karel. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Vyd. 1. V Praze: Paseka, 2006. 376 s., [16] s. obr. příl. Fénix; sv. 16.ISBN 80-7185-647-9.
Opravilová, Eva a Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III: legislativa k předškolní výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 118 s.ISBN 978-80-7290-624-6.
Opravilová, Eva a Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 231 s.ISBN 978-80-7290-623-9.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.12.2018)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky na letní semestr 2021 2-3 krátké písemné práce (max 3 stránky) k tématickým celkům podle vlastního výběru postupně zasílané (zpětná vazba) Individuální konzultace a dotazy průběžně mailem eva.opravilova@pedf.cuni.cz doc.eva.opravilova@gmail.com
1. PROMĚNY OBRAZU DĚTSTVÍ A DÍTĚTE Vývoj postoje společnosti k dětství a názory na výchovu dítěte raného věku. Přezíravost, lhostejnost. První uznání a zviditelnění.(Iniciace a rituály). Humanistický přístup. Romantismus. Kult dítěte. Reformní hnutí a "století dtěte"
Náměty Charakterizujte přístup k dítěti a jeho výchovu v některém historickém období vývoje společnosti. Rozeberte následující výrok a zkuste odhadnout kdy a kdo ho vyslovil. "Děti nemají ani duševní činnost ani zřetelné tělesné tvary, které by je činily hodnými lásky" . Zjistěte k čemu sloužil povijan.
Doporučená literatura (vybrané kapitoly) Děti a dětství. Od středověku na práh osvícenství.Historická ústav AV ČR 2019 Lenderová,M. Rýdl,K. Radostné dětství? Dítě v Čechách v devatenáctém století. Paseka 2006 Opravilová,E.Uhlířová,J. Předškolní výchova v zrcadle pramenů I.-III.Pedf.UK 2010-13
2. VÝVOJ DÍTĚTE DO TŘÍ LET Osobnostní a sociální vývoj. Psychomotorický vývoj. Specifika raného vývoje. Tělesný a pohybový vývoj. Kognitivní vývoj. Emocionální vývoj. Socializace. Vývoj myšlení a řeči. Zájmy a potřeby.
Náměty Charakterizujte některou z oblastí vývoje dítěte do tří let a uveďte možnosti přirozené stimulace a podpory dítěte v této oblasti. Pokud budete mít příležitost, proveďte a popište pozorování konkrétního dítěte. Sledujte jeho projev a srovnejte úroveň vývoje s hodnotami, uváděnými v literatuře. Zjistěte jaké vlastnosti mají mít hračky a herní materiály určené dětem od 0 do 3let. Vyberte a charakterizujte hračku, která optimálně respektuje vývojové potřeby i zájem dítěte. (Nebo která je naopak nevhodná ).
Doporučená literatura Allen,K.E.,Marotz,L.R.Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8let. Portál 2002 Brierly,J.K. 7 prvních let života rozhoduje ; nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte. Portál 1996 Gregora,M,Kropáčková,J. Vývoj batolete od jednoho roku do tří let .Grada 2016 Gregora,M. Vývoj dítěte do jednoho roku. Jak to vidí lékař a jak táta.Grada 2012 Kammerer.D. První tři roky života dítěte.Grada 2010 Šulová,L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha Karolinum 2010 Vágnerová,M. Vývojová psychologie. Praha Karolinum 2016
3. SOUČASNÁ RODINA A RODINNÁ POLITIKA VE VZTAHU K DĚTEM DO TŘÍ LET Porodné.Mateřská dovolená. Otcovská dovolená. Rodičovská dovolená. Rodinné dávky. Daňová politika. Služby a péče o děti.
Náměty Přečtěte si Úmluvu o právech dítěte. Seznamte se s legislativou současné rodinné politiky (novela zákona z roku 2012) a zhodnoťte ji. Porovnejte u nás platná pravidla pro otcovskou a rodičovskou dovolenou s některou vybranou zemí EU. Prostudujte novelu zákona s návrhem na zařazování dvouletých dětí do mateřské školy ( opatření z roku 2016 a 2018) a vyjádřete své zdůvodněné stanovisko.
Doporučená literatura Syslová,Z,Borkovcová,I.Průcha,J. Vzdělávání a péče v raném věku. Wolters Kluwer 2014 Splavcová,H,Kropáčková,J. Vzdělávání dětí od 2 let v MŠ.Portál 2016
4.INSTITUCIONÁLNÍ PÉČE O DĚTI DO TŘÍ LET Současné možnosti péče, výchovy a vzdělávání dětí raného věku. Přehled zařízení. Mikrojesle. Jesle. Dětská skupina. Soukromá zařízení. Výchovná péče v celodenním režimu. Vázaná živnost. Chůva. Sousedská výpomoc.
Náměty Seznamte se s mezinárodní klasifikací ve vzdělání ISCED 1997 a vysvětlete jaké postavení v něm má rané dětství. Zjistěte co v roce 2002 doporučovaly tzv.Barcelonské cíle, rozeberte stanovisko České Republiky a vyjádřete k tomu svůj názor. Pokuste se vyhledat nadčasový filmový dokument režiséra Kurta Goldbergera Děti bez lásky z roku 1963 a zahodnoťte jeho přínos.
Doporučená literatura Grůzová,L,Syslová Z, Dvouleté dítě. Brno 2015 Šímová,Z.,Hrklová,L.Péče o děti jako mezigenerační most. Praha 2014
5. NOVÉ PŘÍSTUPY K RANÉMU DĚTSTVÍ Východiska pro model výchovy v raném dětství. Struktura potřeb. Věda a výzkum. Ohniska diskusí. Tradice. Překonávání mýtů
Náměty Jaké jsou relevantní důvody pro rozšiřování hromadné péče o děti do tří let. Jsou zařízení hromadné péče nutná v zájmu dítěte nebo jsou ve stávajícím stylu života nezbytnou nutností. Jak by měl stát podpořit rodinu aby mohla harmonicky plnit rodičovské i pracovní povinnosti. Domníváte se, že kvalitní hromadná výchova může nahradit výchovné působení rodiny.
Doporučená literatura Bytešníková,I. Komunikace dětí předškolního věku. Grada 2012 Hašková,Hana, Steven Saxonberg (eds),Jiří Mudrák. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha SLON 2012 Opravilová,E.Předškolní pedagogika.Grada 2016
6. PRAXE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ DO TŘÍ LET Stadiální vývoj hry. Explorace a experimentace. Manipulace.Napodobování. Symbolická hra. Konstruktivní hry. Dramatizace. Hry s pravidly. Herní strategie podpory rozvíjení poznávacích procesů.
Náměty Zkuste navrhnout konkrétní podmínky pro práci s dětmi vybrané věkové kategorie (kojenci, batolata) tak, aby odpovídaly psychickým a sociálním potřebám, které uvádí Z.Matějček. Promyslete plán činnosti (výtvarné, hudební, tělovýchovné, literární), kterou nabídnete jednomu dítěti. Pak zvažte jak tutéž činnost nabídnete skupině. Prohlédnte si ve svém okolí dostupné dětská hřiště a posuďte, jak vyhovuje základním požadavkům bezpečného a podnětného prostředí.
Doporučená literatura Dvořáková,H. Sportujeme s nejmenšími dětmi. Olympia 2001 Dvořáková,H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Portál 2011 Kropáčková,J. Splavcová,H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od podzimu do zimy. Raabe 2016 Kropáčková,J.Splavcová, H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od jara do léta.Raabe 2017 Kicková-Petrů,P. Poznáváme, hýbeme se a tvoříme. Činnosti pro děti od 2-3let.Portál 2017
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.02.2021)
Sylabus -
1. Proměny výchovy předškolního dítěte. Předškolní výchova a předškolní pedagogika.
2. Cíle předškolní výchovy a vzdělávání. Obsah a podmínky předškolního vzdělávání. Vzdělávací program a kurikulum.
3. Systémy předškolní výchovy a vzdělávání. Současné zahraniční modely. Vzdělávací programy v české MŠ.
4. Základní činnosti předškolního období. Hra - učení - tvořivá a pracovní aktivita.
5. Mezníky výchovy v předškolním období. Herní skupina, jesle, MŠ.
6. Dítě na prahu školní docházky. Děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
7. Profesní příprava předškolních pedagogů.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.12.2018)
COURSE CONTENT
1. Historical context, tradition, changes.Social and psychological aspects of human development at different periods of ontogenesis.
2. Programm context and implementation. Pre-school curriculum. The national framework for kindergarten.
3. Planing and developing models and experimental projects. Comparative analysis in some countries.
4. Methodological aspekt and pedagogic dimension of early childhood - basic care,play, work and learning.
5. Main forms of child-oriented training activities which stimulate the intellectual, social, emocional and personal development of the child.
6.Early and pre-primary education, cooperation. Children with speciál needs.
7.Pre- school teacher training programm.
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)