Pokračovací seminář v oboru vizuální komunikace. Základy práce s elektronickým obrazem. Vznik a historické proměny oboru vizuální komunikace s přihlédnutím ke specifice elektronického obrazu.
Seminář uvádí do problematiky tvorby elektronického obrazu, osvětluje principy digitální animace. Studenti si absolvováním kurzu osvojí základní dovednosti pro aplikaci multimediálních prostředků a technik. Prostřednictvím teoretických přednášek, výtvarných etud a experimentací získají představu o možnostech tvořivého užití nástrojů oboru soudobé vizuální komunikace v rámci pedagogického procesu.
K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (29.11.2021)
A follow-up course in the field of visual communication. Basics for working with electronic image. The origin and historical transformation of the field of visual communication with regards to specifics of an electronic image. The seminar introduces to the issue of electronic image, explains rules for digital animation. Through theoretical lectures, art etudes, experiments, students will get an idea of possibilities for creative use of techniques of contemporary visual communication within the educational process.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.03.2019)
Cíl předmětu
Porozumět souvislostem role digitálního umění ve vývoji evropské kultury, vzdělanosti a umění. Práce na cyklu výtvarných cvičení. Nahlédnout fáze tvůrčího procesu a jeho dynamiky, nastolit otázky motivace k tvorbě, reflektovat kognitivní a expresivní hlediska tvorby. Nahlédnout a reflektovat pedagogické aspekty vlastního tvůrčího procesu. Pokusit se transformovat jedinečnou zkušenost do pedagogického výstupu.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2021)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast na (on-line) seminářích. Povinná účast na (on-line) korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2020)
Literatura -
Základní studijní literatura: BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Tranzit, 2004. DVOŘÁKOVÁ, CZ, T. Jak vznikl film. Praha: Argo. 2017. DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. 1. Praha: Akademie múzických umění, 2004. NEDĚLA, J. (ed.). Animace ilustrace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010. POŠ, J. Výtvarníci animovaného filmu. Praha: Odeon, 1990. ŠVANKMAJER, J. Jan Švankmajer. Praha: Arbor vitae. 2012.
Literatura doporučená: BERNS, J. Daumenkino: The Flip Book Show. Düsseldorf: Snoeck Verlagsgesellschaft mbH, 2005. BORDWELL, D. THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 1. Praha: Lidové noviny, 2007. DVOŘÁK, T. (ed.) Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU, 2010. HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno: Computer Press, 2008. FURNISS, Maureen. The animation Bible: A Guide to Everythig – from Flipbooks to Flash. 1. London: Laurence King, 2008. FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. KAČOR, M. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People; Mladá fronta, 2012. MANOVICH, L. Principy nových médií [online]. 2002: Dostupné z: http://www2.iim.cz/wiki/images/5/52/Manovich2-02i.pdf. MEYER, C. MEYER, T. Adobe After Effects CS4: Výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. Brno: Computer Press, 2012. NFGMAN. Character design for Mobile Device. Rotovision 2006. POKORNÝ, M. (ed.). Filmy bez kina / Movies Without Cinema. Brno: Dům umění města Brna. 2003. POSPISZYL, T. Asociativní dějepis umění. Poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: Tranzit, 2014. SURMANOVÁ, Kateřina (ed.). Ostrovy animace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010. SHANKEN, E. A. Art and Electronic Media (Themes & Movements). Phaidon Press, 2009. ŠVANKMAJEROVÁ, E. Švankmajer, J. Anima, animus, animace. Praha: Slovart; Arbor vitae. 1998. ŠVANKMAJER, J. Transmutace smyslů. Praha: Středoevropská galerie a nakladatelství, 1994.
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2021)
Základní studijní literatura: BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Tranzit, 2004. DVOŘÁKOVÁ, CZ, T. Jak vznikl film. Praha: Argo. 2017. DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. 1. Praha: Akademie múzických umění, 2004. NEDĚLA, J. (ed.). Animace ilustrace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010. POŠ, J. Výtvarníci animovaného filmu. Praha: Odeon, 1990. ŠVANKMAJER, J. Jan Švankmajer. Praha: Arbor vitae. 2012.
Literatura doporučená: BERNS, J. Daumenkino: The Flip Book Show. Düsseldorf: Snoeck Verlagsgesellschaft mbH, 2005. BORDWELL, D. THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 1. Praha: Lidové noviny, 2007. DVOŘÁK, T. (ed.) Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU, 2010. HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno: Computer Press, 2008. FURNISS, Maureen. The animation Bible: A Guide to Everythig – from Flipbooks to Flash. 1. London: Laurence King, 2008. FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. KAČOR, M. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People; Mladá fronta, 2012. MANOVICH, L. Principy nových médií [online]. 2002: Dostupné z: http://www2.iim.cz/wiki/images/5/52/Manovich2-02i.pdf. MEYER, C. MEYER, T. Adobe After Effects CS4: Výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. Brno: Computer Press, 2012. NFGMAN. Character design for Mobile Device. Rotovision 2006. POKORNÝ, M. (ed.). Filmy bez kina / Movies Without Cinema. Brno: Dům umění města Brna. 2003. POSPISZYL, T. Asociativní dějepis umění. Poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: Tranzit, 2014. SURMANOVÁ, Kateřina (ed.). Ostrovy animace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010. SHANKEN, E. A. Art and Electronic Media (Themes & Movements). Phaidon Press, 2009. ŠVANKMAJEROVÁ, E. Švankmajer, J. Anima, animus, animace. Praha: Slovart; Arbor vitae. 1998. ŠVANKMAJER, J. Transmutace smyslů. Praha: Středoevropská galerie a nakladatelství, 1994.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Metody výuky
přednáška/seminář
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočet. Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na (on-line) seminářích. Povinná účast na (on-line) korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát do aplikace Moodle.
Odkaz kurzu Užitá tvorba 2 (OPBW1V149B) v aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4066 Klíč k zápisu: Tvorba
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2021)
continuous participation (Z)
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus
Odkaz kurzu Užitá tvorba 2 (OPBW1V149B) v aplikaci Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4066 Klíč k zápisu: Tvorba
Pokračovací seminář v oboru vizuální komunikace. Základy práce s elektronickým obrazem. Vznik a historické proměny oboru vizuální komunikace s přihlédnutím ke specifice elektronického obrazu.
Seminární práce Praktická práce
Krátká animovaná sekvence. Téma: Dialog Doba trvání: +- 30 sekund. Výstupní formát:MP4 Rozměr a nastavení: 1920 × 1080 obrazových bodů, poměr stran 16:9, Square Pixels (1,0)
Navrhněte krátkou animovanou sekvenci na dané téma. Vytvořte storyboard a na jeho základě animaci realizujte.
Základní rešerše: témata vztahující se k animaci, návštěva NaFilM, Muzea Karla Zemana.
Koncepce řešení úkolu ve formě skic. Volba vizuálního stylu projektu bude přizpůsobena charakteru a specifice výrazových prostředků zvolené realizační technologie.
Tvorba obrázkového scénáře (storyboardu).
Realizace úkolu v podobě určeného výstupního formátu.
Témata přednášek předmětu 01. Zadání semestrálních prací. 02. Návštěva NaFilMu: Národního filmového muzea. 03. Animovaný film. 04. Animovaný film. II. 05. Videoart, experimentální film.
Témata cvičení předmětu 01. Bitmapová animace, program Adobe Photoshop, Freeware animator. 02. Návštěva NaFilMu: Národního filmového muzea. 03. Vektorové a bitmapové animace, program Adobe Animate (Adobe Flash). 04. Adobe After Effects. 05. Dinoráma. 06. Zpětný projektor, animace v realném čase. Cinegraf. 07. Diaprojektor, hra s diarámečky. 08. Zápočtový termín
Poslední úprava: Raudenský Martin, doc. PhDr., Ph.D. (29.11.2021)