Předmět rozvíjí profesní kompetence budoucích pedagogů ve smyslu vědomého zacházení s výtvarným výrazem a jeho reflexí v širších kulturních, společenských a uměleckých souvislostech. Specifickým rysem předmětu je reflektivní dialog a vzájemné prolínání umělecké a osobnostní problematiky. Studenti jsou sebezkušenostní formou seznámeni s různými tvořivě expresivními technikami arteterapie a artefiletiky. Teoretické poznatky z oblasti arteterapie a artefiletiky ověří v rámci výtvarných aktivit pro různé cílové sociální skupiny společnosti, např. ve smyslu pozitivní prevence psycho-sociálních patologií, včetně rasové nebo interkulturní nesnášenlivosti či ve smyslu mezigeneračního porozumění.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (05.10.2022)
The course develops professional competencies of future teachers in the sense of conscious treatment of a visual expression and its reflection in a wider cultural, social and artistic contexts. A unique feature of the course, is a reflective dialogue and mutual interplay of artistic and personality issues. Students are acquainted with various creative techniques of art therapy and artefiletics. The theoretical knowledge of art therapy and artefiletics is tested in the framework of creative activities for various social groups, for example in the sense of positive prevention of psychosocial pathologies, including racial or intercultural intolerance or intergenerational understanding.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (05.10.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast v seminářích min. 70% (vzhledem k sebezkušenostnímu charakteru semináře).
Vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu.
Vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol.
Absolvování závěrečného pohovoru.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (05.10.2022)
Literatura -
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996. HOPF, A.: Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001. KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007. SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007. SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997. SLAVÍKOVÁ, V., HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S.: Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004. SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014. SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. ISBN 978-80-210-4722-8. ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (05.10.2022)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996. HOPF, A.: Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001. KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007. SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007. SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997. SLAVÍKOVÁ, V., HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S.: Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004. SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014. SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. ISBN 978-80-210-4722-8. ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (05.10.2022)
Požadavky ke zkoušce -
Zkouška
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (05.10.2022)
Examination
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (05.10.2022)
Sylabus
- reflektovaná tvorba
- refllektivní dialog
- konstruktivistické pojetí výtvarné výchovy
- individualní x sociální konstruktivismus
- sociokognitivní konflikt
- koncept x prekoncept
- artefiletika
- analýza vizuálního vyjádření
- využití odlišných kulturních habitů ve výtvarné výchově
- porozumění jinakosti skrze společnou tvorbu a reflektivní dialog
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (05.10.2022)
Vstupní požadavky
V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace MS Teams.