Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům možnost společného rozboru záznamů z praxe. Cílem je definovat profesní kompetence učitele výtvarné výchovy v celé šíři, od koncepčních rozvah po realizaci vyučovací jednotky, s využitím porovnání přístupu zkušených učitelů z praxe a začínajících praktikantů. Studující nahlédnou na základě metod akčního výzkumu vlastní profesní kompetence i profesní kompetence fakultních učitelů. Analýza vyučovacích jednotek bude základem pro systematickou práci na směřování k představě o vlastním pojetí výuky. Osvojování a aplikace metod akčního výzmkumu.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.09.2018)
The aim of the course is to give students a chance to make a collective analyses of notes from practice to define complex professional art teacher competence, from concept ideas to use in practice using approach comparisons of experienced teacher and a beginner trainee. Students will recognize their own professional competences and professional competences of faculty teachers by the method of action research. The analyses of lessons will form a basis for systematical work leading towards an idea of personal approach to lecturing. Acquiring and applying methods of action research.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.03.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů - analýzy konkrétních fenoménů z praxe, zápočet na základě portfolia a prezentace. V případě distanční výuky online sdílení + analýza distanční výuky na konrétní škole (u konkrétního žáka - kazuistika)
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Literatura -
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU 2013. KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999. SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 2010 (4), s. 69–91. SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.09.2018)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: PedF UK, 1995. HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: PedF UK, 2000. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. HAZUKOVÁ, H.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy (příkladový materiál). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. JANÍK, T.: Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU 2013. KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 100. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál, 1999. SLAVÍK, J., LUKAVSKÝ, J., HAJDUŠKOVÁ, L.: Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 2010 (4), s. 69–91. SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočet
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.10.2019)
continuous participation (Z)
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)