PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Vizuální kultura, umění a vizuální gramotnost - OPBW1V125A
Anglický název: Visual Arts, Culture and Visual Literacy
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 17 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V118A
Je korekvizitou pro: OPBW1V131A
Je prerekvizitou pro: OPBW1V140A, OPBW1V150B, OPBW1V135A, OPBW1V143A
Anotace -
Kurs se zabývá mapováním socio-kulturního prostoru, v němž vznikají a jsou komunikovány kulturní artefakty, představuje dynamiku vztahů a průniků sémiotických domén umění a kultury. Zaměřuje se na vizuální umění v jeho současných podobách. Z perspektivy soudobých teoretických přístupů vizuálních studií a studia kultury je obsah kursu vztažen k problematice vizuální gramotnosti, diskurzivního pojetí výtvarné výchovy a obsahové doméně RVP ZV zaměřené na ověřování komunikačních účinků. Studenti jsou seznámeni se základními pedagogickými strategiemi, které rozvíjejí komunikační a interpretační dovednosti žáků, s důrazem na metodiku poskytování průběžné verbální zpětné vazby.
Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Průběžné plnění zadaných úkolů do portfolia.

Zkouška, kolokvium.

Odborná skupinová diskuse nad vypracovanými portfolii, které studenti vytváří během semestru.

Bude ověřována odborná terminologie a také schopnost tvůrčím způsobem pracovat s portfoliem - editovat, seskupovat a interpretovat jeho různorodý obsah.

 

Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2021)
Literatura

Základní studijní literatura 

Barthes, R. (2004). Mytologie. Praha: Dokořán.

Fulková, M. (2002). Když se řekne... vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, 42(4), 12–14.

Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H.

Mirzoeff, N. (2012). Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.

 

Doporučená studijní literatura

Bourriaud, N. (2004). Postprodukce. Praha: Tranzit.

Fišerová, Z. (2015). Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů (disertační práce). Dostupné z webových stránek Univerzity Karlovy: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/163565/

Kitzbergerová, L., Makovský, M., Pastorová, M., Uhl Skřivanová, V., Šobáňová, P., & Vančát, J. (2019). Podkladová studie. Výtvarná výchova [online]. Dostupné z webových stránek Národního ústavu pro vzdělávání:  http://www.nuv.cz/file/4302/

Onuscheck, M.; Marzano, R. J. & Grice, J. (2019).  The new art and science of teaching art and music. Bloomington: Solution Tree Press.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). In Opatření  ministra školství, mládeže a tělovýchovy,  kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.   Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56005/

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf

Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Sturken, M., & Cartwright, L. (2010). Studia vizuální kultury. Praha: Portál.

Zálešák, J. (2011). Umění spolupráce. Praha, Brno: edice VVP AVU, MUNI Press.

Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
Metody výuky

Kurz je veden formou přednášek  a návazných seminářů, ve kterých je vždy teoretické téma problematizováno v praktických cvičeních prohlubujících studentovu orientaci v problematice a jeho komunikačně interpretační dovednosti. Všechna cvičení studenti uspořádávají v portfoliu, jehož obhajoba je součástí kolokviální zkoušky. V průběhu celé výuky jsou aplikovány metody formativního hodnocení (modelové učení, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, průběžná verbální zpětná vazba k vypracovávaným úkolům, a další).

V případě omezení prezenční výuky je kurs veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams.

Tato platforma je studijní skupinou využívána ke sdílení studijních materiálů a vypracovávaných úkolů v portfoliu i v případě prezenční výuky.

Odkaz na MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aR2m8UsfEHJl0XqfNBQkRuk4CnTOovZ8bCNBsuUXMUIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d52230f-d91a-4415-8209-41d99db80914&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
Sylabus
  1. Vizualita, vizuální kultura, vizuální umění, vizuální studia
  2. Sémiotika, sémiotická analýza, interpretace
  3. Vizuální gramotnost a diskurzivní pojetí výtvarné výchovy
  4. Založení vizuálního portfolia a metody práce s jeho obsahy
  5. Výukové strategie pro rozvoj interpretační dovednosti ve VV
  6. Metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům při rozvoji jejich interpretační dovednosti
  7. Modelová hodina – interpretace vizuálního uměleckého díla ve třídním kolektivu, s důrazem na reflexi učitelské průběžné zpětné vazby a vrstevnické hodnocení
  8. Didaktická transformace vizuálních obsahů portfolia. Tvůrčí/materiálová interpretace
  9. Komentované prezentace studentských portfolií ve skupinách, odborná diskuse, vzájemná zpětná vazba,(editace, struktura, didaktické využití), sebehodnocení

V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

logolink:

  1. https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.02.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK