|
|
|
||
Kurs se zabývá mapováním socio-kulturního prostoru, v němž vznikají a jsou komunikovány kulturní artefakty, představuje dynamiku vztahů a průniků sémiotických domén umění a kultury. Zaměřuje se na vizuální umění v jeho současných podobách. Z perspektivy soudobých teoretických přístupů vizuálních studií a studia kultury je obsah kursu vztažen k problematice vizuální gramotnosti, diskurzivního pojetí výtvarné výchovy a obsahové doméně RVP ZV zaměřené na ověřování komunikačních účinků. Studenti jsou seznámeni se základními pedagogickými strategiemi, které rozvíjejí komunikační a interpretační dovednosti žáků, s důrazem na metodiku poskytování průběžné verbální zpětné vazby.
Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Průběžné plnění zadaných úkolů do portfolia. Zkouška, kolokvium. Odborná skupinová diskuse nad vypracovanými portfolii, které studenti vytváří během semestru. Bude ověřována odborná terminologie a také schopnost tvůrčím způsobem pracovat s portfoliem - editovat, seskupovat a interpretovat jeho různorodý obsah.
Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura Barthes, R. (2004). Mytologie. Praha: Dokořán. Fulková, M. (2002). Když se řekne... vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, 42(4), 12–14. Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H. Mirzoeff, N. (2012). Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.
Doporučená studijní literatura Bourriaud, N. (2004). Postprodukce. Praha: Tranzit. Fišerová, Z. (2015). Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů (disertační práce). Dostupné z webových stránek Univerzity Karlovy: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/163565/ Kitzbergerová, L., Makovský, M., Pastorová, M., Uhl Skřivanová, V., Šobáňová, P., & Vančát, J. (2019). Podkladová studie. Výtvarná výchova [online]. Dostupné z webových stránek Národního ústavu pro vzdělávání: http://www.nuv.cz/file/4302/ Onuscheck, M.; Marzano, R. J. & Grice, J. (2019). The new art and science of teaching art and music. Bloomington: Solution Tree Press. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). In Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56005/ Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál. Sturken, M., & Cartwright, L. (2010). Studia vizuální kultury. Praha: Portál. Zálešák, J. (2011). Umění spolupráce. Praha, Brno: edice VVP AVU, MUNI Press. Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Kurz je veden formou přednášek a návazných seminářů, ve kterých je vždy teoretické téma problematizováno v praktických cvičeních prohlubujících studentovu orientaci v problematice a jeho komunikačně interpretační dovednosti. Všechna cvičení studenti uspořádávají v portfoliu, jehož obhajoba je součástí kolokviální zkoušky. V průběhu celé výuky jsou aplikovány metody formativního hodnocení (modelové učení, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, průběžná verbální zpětná vazba k vypracovávaným úkolům, a další). V případě omezení prezenční výuky je kurs veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams. Tato platforma je studijní skupinou využívána ke sdílení studijních materiálů a vypracovávaných úkolů v portfoliu i v případě prezenční výuky. Odkaz na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aR2m8UsfEHJl0XqfNBQkRuk4CnTOovZ8bCNBsuUXMUIU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d52230f-d91a-4415-8209-41d99db80914&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. logolink: Poslední úprava: Svatošová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.02.2022)
|