Počátky a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací možnosti výtvarného projevu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a umělecká typologie, etapy vývoje. Výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty. Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (24.09.2018)
The origins and development of artistic expression, its characteristic features and their causes. Stages of child and adolescent art expression development. Upbringing and educational possibilities of artistic expression, development of intellectual, emotional and moral dispositions of a child. Visual, psychological and artistic typology, stages of development. Art education, encounter with reality, discovering and understanding possibilities of visual expression. Personal, individual and cultural contexts. Creating a perception of children's artistic expression (perceptions and responses to the impulses of art and culture, visual orientation and visual art thinking, diversity of expressions, creativity) in transformations of significant opinion streams.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.03.2019)
Cíl předmětu
Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte. Základy pro chápání významu a specifických možností výtvarné výchovy ve školním púropstředí.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (27.07.2017)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky ke kontrole:
aktivní účast na seminářích- referát na téma seminární práce odevzdání semestrální práce na zadané téma
Zkouška: První částí zkoušky je písemný test ověřující úroveň vědomostí a orientaci posluchačů v tématu. Součástí ústní zkoušky bude hodnocení semestrální práce na zadané téma. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude znalost a reflexe prostudované literatury, schopnost prezentace vlastních poznatků a názorů, kritická reflexe názorů ostatních studentů a reflexe názorů vlastních. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vytvořeny z teoretického obsahu předmětu.
V případě distanční formy výuky - přednášky - samostudium z připravených prezentací a kometovaných textů; seminární setkání - online či prezenční konzultace individuálně nebo ve skupinách dle možností. Zkouška analogicky- osební či online setkání nad zpracovanou seminární prací + ústně otázky z testu.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (13.09.2020)
Literatura -
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999.
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H + H, 2008.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
DRVOTA, S.: Osobnost a tvorba, Odeon, Praha, 1973.
FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha, Odeon, 1990, ISBN 80-207-0109-5
HUYGHE, R.: Řeč obrazů, Odeon, Praha, 1973. GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha, Odeon
KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005.
KULKA, J.: Psychologie umění, Praha: Grada, 2008.
LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ŠIKL, R.: Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013.
ŠINDELÁŘ, D.: Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
První částí zkoušky je písemný test ověřující úroveň vědomostí a orientaci posluchačů v tématu. Součástí ústní zkoušky bude hodnocení semestrální práce na zadané téma. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude znalost a reflexe prostudované literatury, schopnost prezentace vlastních poznatků a názorů, kritická reflexe názorů ostatních studentů a reflexe názorů vlastních. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vytvořeny z teoretického obsahu předmětu.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (02.10.2017)
Examination
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (29.10.2019)