Cílem kursu je zprostředkovat studentům přehled o německé literatuře v evropském kontextu v období osvícenství, hnutí Sturm und Drang a německé klasiky, ukázat jejich význam a vliv na pozdější literární vývoj. Přednáška se zaměřuje na literaturu německého osvícenství, na historické souvislosti jejího vzniku, filozofické a estetické kořeny a rozdělení do jednotlivých etap, osvícenské divadlo (Gottsched, Lessing), sentimentalismus (Klopstock), osvícenský román (Wieland, Schnabel)a literaturu hnutí Sturm und Drang. V oblasti tzv. Výmarské klasiky na literární, dramatické a estetické dílo Goetha a Schillera a na Výmar jako centrum kulturního života.
Obsahové zaměření seminářů: Diskuse o vybraných textech daného období (ukázky z filozofických, estetických a literárně teoretických textů), rozbor básnických, prozaických a dramatických děl mj. i podle Seznamu doporučené četby. Kurs bude probíhat pod střídavým vedením doc. Glosíkové a prof. Tvrdíka.
Poslední úprava: Glosíková Viera, doc. PhDr., CSc. (30.01.2022)
The goal of this course is to give the students an overview of German literature within the European context during the Enlightenment, the Sturm und Drang movement and German classical literature; to show the import and influence of these periods on later literary development. The lecture further focuses on the literature of the German Enlightenment, its philosophical and aesthetic roots and the division of the individual eras; Enlightenment theatre (Gottsched, Lessing), sentimentalism (Klopstock), Enlightenment novel (Wieland, Schnabel), and the literature of the Sturm und Drang movement. In the area of the so-called Weimar classic the literary and dramatical and aesthetical works of Goethe and Schiller and on Weimar as the centre of cultural life. The seminars will discuss selected texts of the given period (excerpts from philosophical, aesthetical and literary theoretical texts) and analyse the poetry, prose, and drama works according to the List of Recommended Reading Titles and according to the interests and wishes of the course participants.
The course has been taught in German.
Poslední úprava: Glosíková Viera, doc. PhDr., CSc. (19.05.2019)
2. Wiese, B. von (Hrsg.) Deutsche Gedichte. Berlin : Cornelsen Verlag, 1993. ISBN 3-464-57000-2.
3. Baumann, B.; Oberle, B. Deutsche Literatur in Epochen. 2. aktual. vyd. Ismaning : Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-001399-3.
4. Žmegač, V. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Weinheim : Beltz Athenäum Verlag, 1997. ISBN 3-445-08577-3.
5. Pochlatko, H.; Koweindl, K.; Amon, E. Einführung in die Literatur des deutschen Sprachraumes von ihren Anfängen bis zur Gegenwart. Wien : Wilhelm Braumüller, 1989. ISBN 3 7003 825 6.
6. Wetzel, Ch. Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1986. ISBN 3-12-347480-1.
7. Sorensen, B.A. Geschichte der deutschen Literatur. Bd. I : vom Mittelalter bis zur Romantik. München : C. H. Verlagsbuchhandlung, 1997. ISBN 3-406-42016-8.
8. Slovník německy píšících spisovatelů. Německo. Praha: LIBRI, 2018.
9. Rothmann, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Stuttgart : Philipp Reclam jun. 18. (erweiterte Ausgabe), 2003. ISBN 3-15-010525-0.
10. Böttcher, K.; Geerdts, H.J. Kurze Geschichte der deutschen Literatur. Berlin : Volk und Wissen, 1981.
11. Borries, E. und E. von. Deutsche Literaturgeschichte : Bd.2 Aufklärung und Empfindsamkeit : Sturm und Drang. München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 1991. ISBN 3-423-03342-8.
Poslední úprava: Glosíková Viera, doc. PhDr., CSc. (30.01.2022)
Požadavky ke zkoušce
docházka, po domácí přípravě aktivní práce s texty v semináři;
rozbor se zaměřuje na tematickou, kompoziční a jazykovou komponentu díla, v epice na narativní strukturu, v dramatu na způsob výstavby textu a konfiguraci postav a zohledňuje historické pozadí a filosoficko-estetické proudy dobového myšlení, které tvoří základ literární periodizace (osvícenství, klasicismus, klasika, preromantické hnutí);
vhodná je zmínka literárně-kritického a čtenářského ohlasu, případně filmové či moderní divadelní adaptace;
před skončením kursu odevzdává každý jeho frekventant krátký písemný referát (max. tři strany) k vybranému textu. Téma lze zvolitz následujících možností:
Johann Gottfried Schnabel: Wunderliche Fata einiger See-Fahrer, absonderlich Alberti Julii, eines geborenen Sachsens, auf der Insel Felsenburg (1731/43)
Christoph Martin Wieland: Die Abderiten, eine sehr wahrscheinliche Geschichte (1774/80)
Gotthold Ephraim Lessing: Minna von Barnhelm oder das Soldatenglück (1767)
Gotthold Ephraim Lessing: Emilia Galotti (1772)
Jakob Michael Reinhold Lenz: Der Hofmeister oder Vorteile der Privaterziehung (1774)
Heinrich Leopold Wagner: Die Kindermörderin (1776)
Friedrich Maximilian Klinger: Sturm und Drang (1777)
Friedrich Schiller: Don Carlos [Dom Karlos, Infant von Spanien] (1787)
Johann Wolfgang Goethe: Egmont (1788);
předmět je zakončen zkouškou, lze zvolit mezi písemnou a ústní formou.
Poslední úprava: Glosíková Viera, doc. PhDr., CSc. (19.05.2019)
Sylabus
25.02.2022 (Tvrdík) Organisatorische Hinweise, Pflichtlektüre: G. E. Lessing: Nathan, der Weise; F. Schiller: Die Räuber; J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers; J. W. Goethe: Faust I, J. W. Goethe: Iphigenie auf Tauris; J. W. Goethe: Zauberlehrling; G. A. Bürger: Lenore