|
|
|
||
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Pozornost je věnována samotnému vymezení pojmu „sociální znevýhodnění“ a jeho případným souvislostem s etnickou příslušností,jazykovým a kulturním bariérám ve vzdělávání dětí; v kontextu vzdělávací praxe je pak důraz kladen na podpůrná a vyrovnávací opatření v předškolním vzdělávání dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí (pedagogická a speciálně - pedagogická podpora, pomoc asistentů pedagoga, spolupráce pedagogů s rodinami žáků, spolupráce školy
s neziskovými organizacemi).
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit posluchače s dopady sociálního znevhodnění do vzdělávání dětí a žáků škol a s dostupnými podpůrnými mechanismy. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
|
|
||
Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
|
|
||
Zpracování a prezentace seminární práce (4 str.) na dílčí téma z obsahového rámce předmětu, absolvování zápočtového testu (2 opravné pokusy). Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf. NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-224-6. NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim. HARRY, Beth. The disproportionate placement of ethnic minorities in special education. In: FLORIAN, Lani. The SAGE Handbook of Special Education. London: SAGE, 2007. s. 67 – 84. ISBN 13-978-1-4129-0728-6. NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování.: Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-031-X. NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. . Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3727-X. NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3. ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5. www.inkluzivnískola.cz Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
Dílčí témata předmětu: 1. vymezení kategorie sociálního znevýhodnění; specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním; 2. sociální znevýhodnění a etnická příslušnost; jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání; 3. inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním; diskriminace ve vzdělávání a sociální podmíněnost výsledků inteligenčních testů; 4. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách; 5. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v přípravných třídách a v základních školách; 6. role asistentů pedagoga (ethnic assistants) ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním; 7. specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků; 8. role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
|